Winterbanden en velgen

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
Gesloten
Juul2

vr 29 okt, 2010 9:45

Ik krijg over enkele weken mijn Aurus FH. Maar intussen nadert ook de winter.
Ik heb nog goede winterbanden : 205/55R16 . Nu wil ik LM velgen erbij zoeken.
Welke kwalificaties moeten die hebben ?
Alvast bedankt.

marc11

vr 29 okt, 2010 16:00

Mijn Auris HSD heeft 6 J 15 inch velgen met een ET waarde van 40. Zelf heb ik velgen met banden in de maat 195/65/15 T, met 6,5 inch velgen en een ET van 45. Volgens de Toyota importeur passen deze velgen als de afstand in een cirkel tussen de 5 bout openingen 114,3 mm bedraagt. Dit is een standaard maat van Toyota.

Ik moet wel een set pasringen gebruiken om het wiel te centreren.

Voor een goede tip over de orginele Toyota LM velgen met winterband, zie de topic over "aanschaf accesoires in Duitsland"

Auris-Jacques

vr 29 okt, 2010 23:04

Juul2 schreef:Ik krijg over enkele weken mijn Aurus FH. Maar intussen nadert ook de winter.
Ik heb nog goede winterbanden : 205/55R16 . Nu wil ik LM velgen erbij zoeken.
Welke kwalificaties moeten die hebben ?
Alvast bedankt.
de combinatie van velg 6,5J x16 inch met band 205/55R16 past wel op de gewone Auris, maar NIET op de Auris Hybride !

voor de hybride adviseren ze slechts 2 combinaties:
6,0J x 15 inch velg + band 195/65R15 of
7,0J x 17 inch velg + band 215/45R17

Ik zou proberen de banden die je hebt te verkopen, en dan een compleet nieuwe set velgen+winterbanden aanschaffen. Als je ze origineel van Toyota koopt hoef je ook niet te gaan werken met pasringen e.d. Of je moet ergens velgen met de juiste steek + ET-waarde kopen, maar dan rijdt je waarschijnlijk met een combinatie rond die bijvoorbeeld in Duitsland al niet toegestaan is. Wil je in Duitsland met een andere combinatie velg/band rijden dan dat door Toyota wordt voorgeschreven/geadviseerd, dan kan dat alleen maar met een Gutachten van de TüV. Dat zegt toch al eigenlijk genoeg. Alles kan, maar of het dan nog veilig / goed is, is dan de vraag....
En in Duitsland zijn de originele accessoires bij Toyota inderdaad veel goedkoper. Ik heb mijn velgen en winterbanden ook in Duitsland gekocht, dat scheelde met hier 'slechts' Euro 375,- :) :) :)
Leg de prijslijsten van D en NL maar eens naast elkaar, je gelooft echt niet hoe groot die prijsverschillen zijn.

Juul2

za 30 okt, 2010 9:39

Dank je wel voor jullie reacties.
Toch zie ik in het boekje 'prijzen en specificaties" staan op blz 6 :stalen velgen (voor winterbanden) 6,5Jx16" voor de Auris full Hybrid.
Alleen zou ik er graag de specificaties van willen weten. :shock:

Auris-Jacques

za 30 okt, 2010 13:31

Juul2 schreef:Dank je wel voor jullie reacties.
Toch zie ik in het boekje 'prijzen en specificaties" staan op blz 6 :stalen velgen (voor winterbanden) 6,5Jx16" voor de Auris full Hybrid.
Alleen zou ik er graag de specificaties van willen weten. :shock:
Volgens deze omrekentabel op http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm kun je de 205/55/R16 banden gebruiken i.p.v. de 215/45/R17 banden, het verschil is 1,06 % en dat valt binnen de tolerantie.
Maar je hebt dan wel 16" velgen nodig.

Als ik in de Duitse folder kijk dan staan daar diverse LM velgen 6,5x16" met bandenmaat 205/55/R16, maar allemaal niet geschikt voor de Auris Hybride. Er zijn natuurlijk wel 16" velgen te krijgen, maar dan moet met pasringen gewerkt worden, andere wielbouten e.d.
In Duitsland mag dat allemaal zomaar niet, moet de wagen eerst weer gekeurd worden en een Gutachten krijgen.
Als je LM velgen zoekt dan zou ik toch gaan voor de originele Toyota LM-velgen, ten eerste zijn die hartstikke mooi en ze passen gegarandeerd. Je bent dan wel iets duurder uit, maar het past 100% en je doet er waarschijnlijk toch een aantal seizoenen/jaren mee.
Type 'Mara' bijvoorbeeld 6x15" , kosten in NL €869,-, in Duitsland betaal je daarvoor Euro 640,- Alleen passen jouw banden daar dan weer niet op. Of de originele stalen 16" Toyota velgen met jouw banden....
Succes met zoeken :!:

MarSmul

ma 06 dec, 2010 15:51

Voor morgen een 'date' gepland met Toyota dealer 'Autohaus Schumacher' in Goch, vlakbij Kleve (net over de Duitse grens)...

Voor de Toyota stalen velg (6.5X16) en een Bridgestone LM-30 205/55 R16 91 H + montage moet ik 185,- per 'rad' betalen (740,- voor 4 stuks). Volgens de Toyota-prijslijst kost dat hier 402,- voor de velgen + 969,- voor een viertal Yokohama winterbanden, samen 1371,-. Op winterbanden.nl staan de Bridgestones voor samen 764,- (excl. montage), toch nog altijd 1166,- in totaal. Ritje naar Duitsland bespaart me dus minimaal 426,-.

Heb tevens een chrome-strip besteld voor op de achterklep, die accessoire kost daar 95,20 incl BTW (in NL: 142,-). De dorpel-instap-strip kennen ze daar niet, anders had ik die ook gelijk besteld.

Hopelijk is het morgen niet te glad op de weg richting Duitsland :P :P

Arjan de Weger

ma 06 dec, 2010 16:47

Mijn Prius is afgeleverd door Zonneveld Almere op winterwielen, alu velgen en Yokohama banden kosten 676,47 Euro. ex BTW

westeneng
Lid
Lid

di 21 dec, 2010 19:15

Ik ben benieuwd wat voor een maat wielen er nu onder kunnen wie o wie heeft het bij het rechte eind
Ik heb een auris hybride dynamic met 17 ins velgen gekocht en krijg hem waarschijnlijk eind januari maar ik ben ook al op zoek naar winter banden er staan op marktplaats best leuke lm velgen van bijv een avansis met goede winterbanden maar ik durf het nu niet te kopen nu ik deze berichten lees
Bij ABI tyre centrum vertelde ze zelfs dat de ET waarden van een lm velg anders is als van een stalen velg wie weet het juiste antwoord??
Liefst zou ik 205/55-16 er op leggen met volgens mij een ET waarden van 45 en LM velgen kan dit??

divi

vr 18 mar, 2011 13:44

hallo
divi heeft op 12 feb een auris hybride besteld
15 inch wielen
heb nog 4 winterbanden 16 inch 205
waar vind ik 16 inch stalen velgen voor op die auto ?
veel vriedelijke , sportieve (1) & zonnige (2) groeten
(1) fiets vaak (2) zonnepanelen
divi

ro996

di 22 jan, 2013 22:00

Kijk voor het gemak eens op http://www.steekmaat.nl.

Ik kwam er achter dat de velgen van m'n vorige auto, Mazda 3, dezelfde steek heeft als de Auris. Vervolgens een viertal centreerringen gekocht via... jawel, centreerringen.nl en ik was voor 2 tientjes klaar. Past precies (loopt net vrij met de spaken bij de remklauwen).

Scheelde me een hoop gedoe met zoeken naar andere wielen/banden.

Mazda velgen onder een Toyota:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 23 jan, 2013 19:34

Kan het zo snel niet openen op de iPad, maar hoe is de ET waarde?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

ro996

wo 23 jan, 2013 19:48

Die is 50 voor de Mazda tegen 45 voor de Toyota. Allebei 5x114.3. Naafgat voor de Mazda 67.1 tegen 60.1 voor de Auris.

ro996

wo 23 jan, 2013 20:00

Oh ja, ik had ook de oude wielmoeren van m`n oude 98`er Avensis nodig. Die lagen al 4 jaar werkloos maar kon ze nu mooi gebruiken aangezien de Mazda velg conische wielmoeren nodig heeft en de Auris vlakke moeren heeft.

Nog een aanvulling, Mazda wiel is 16" met 205/55-16 Pirelli Snowsport banden.

Toyoly

wo 23 jan, 2013 20:32

ro996 schreef:Die is 50 voor de Mazda tegen 45 voor de Toyota. Allebei 5x114.3. Naafgat voor de Mazda 67.1 tegen 60.1 voor de Auris.
Staat nog niet eens verkeerd ook!
Ze lijken op de velgen die rond 2009 op sommige modellen geleverd werden:

Afbeelding

Je hebt geluk dat er voldoende ruimte is want als de velg even breed is als de Toyota velg komt de band, met een ET van 50, wel 5mm verder naar binnen als bij ET 45.

Veel plezier ermee!

ro996

wo 23 jan, 2013 20:54

Het was een gok inderdaad maar het past precies, net 2 of 3mm vrij van de remklauwen. Uiteraard even geprobeerd of alles vrij liep voor ik ging rijden. Onder het rijden ook geen enge geluiden gelukkig.

Dus, mocht iemand nog velgen zoeken.... zit je niet puur aan Toyota velgen vast.

Gesloten

Terug naar “Auris FH 1 - Exterieur”

• Informatie