Oranje spikkels op de lak (pearl white)...

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
htm

vr 29 apr, 2011 13:00

Luitjes,

Ik tuf nu alweer zo'n kleine 2,5 maand rond in mijn auris en ben vooralsnog zeer tevreden. Ik was hem ook lekker met de hand omdat ik daar gewoon een goed gevoel bij heb. Dure wasspullen (meguiars) gekocht en lekker afspoelen met regenwater uit de ton bij mijn moeder. Maar nu het volgende: telkens als ik hem gewassen heb en ik hem met de watermagneet droog maak valt het mij op dat er hier en daar nog oranje spikkels zitten op de lak (pearl white). Die gaan er dan kennelijk met de washandschoen niet vanaf, maar wel als ik ze voorzichtig met mijn nagel wegkrab. Heeft iemand misschien een idee waar die oranje spikkels vandaan komen en hoe ik die makkelijk weg kan krijgen zonder een schuursponsje te gebruiken natuurlijk. Wellicht zijn er mensen die dit ook al is opgevallen...

Grt Bart

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

vr 29 apr, 2011 15:01

Ik herken dat, al was ik mijn auto 1 x per maand. Op het platte deel van mijn achterbumper lijken er wel tientallen "roest"plekjes te zitten.
Nu is de bumper van kunststof dus dat is het niet, het lijkt of er metaaldeeltjes in de lak zitten en dat deze iets roesten, alsof er geen goed blanke lak op gespoten is. Ik kan me er verder niet druk om maken, roest toch niet door :D
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

vr 29 apr, 2011 15:27

Nou, ik zou daar mee naar de dealer gaan, want dat is niet goed lijkt mij...
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

prius4ever

vr 29 apr, 2011 15:46

Ik heb het zelf niet (voor zover ik weet) maar roest van metaaldeeltjes in de lak lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.
Ik denk dat het iets is wat van buitenaf komt.
Zeker als de spikkels alleen op de horizontale delen (motorkap, dak) zitten en niet op de zijkant van de auto.
Ik heb ooit wel eens gele/oranje spikkels gezien op de lak en dan ging het volgens mij om uitwerpselen van insecten (bladluizen of vliegen o.i.d.)
Misschien sta je regelmatig ergens geparkeerd waar deze insecten veel zitten, bijvoorbeeld onder bomen?
Anders zijn het misschien metaaldeeltjes afkomstig van de bovenleiding van de (HTM)tram? :wink:

thewizard

vr 29 apr, 2011 17:05

Metaaldeeltjes zijn zeker wel mogelijk, vooral bij auto's die met de trein zijn vervoerd willen deze nog wel in eens in de lak branden (door de remmen, etc). Enige remedie is overspuiten.

Maar je kunt het wel zien dat het roest is, oranje poep van insecten ziet er wel anders uit.

Misschien een macro foto van de plekjes? :)

TuuT
Actief Lid
Actief Lid

vr 29 apr, 2011 19:09

Inderdaad een macrofoto zou duidelijkheid geven misschien.

Maar misschien is het een domme vraag , maar wat is een watermagneet ? :?:
De zon schijnt altijd
Afbeelding Prius Dynamic, pearl white, solar

htm

vr 29 apr, 2011 19:26

TuuT schreef:Inderdaad een macrofoto zou duidelijkheid geven misschien.

Maar misschien is het een domme vraag , maar wat is een watermagneet ? :?:
Een watermagneet is een soort van zeem (van meguiars), werkt prima overigens...

htm

vr 29 apr, 2011 19:44

Even het internet nageplozen en kwam bij de suzukialtoclub terecht: http://www.suzukialtoclub.nl/forum/view ... 6&start=30

Het blijkt waarschijnlijk dus "vliegroest" te zijn, remslijpsel al dan niet afkomstig van eventueel transport per trein.
Ik ga dus na het weekend ook maar eens de dealer of waxoil bellen met de mededeling dat ik last van "vliegroest" heb, aangezien er garantie zit op de waxoil-behandeling. De persoon in kwestie bij de suzukialtoclub kreeg van waxoil (de dealer deed nogal moeilijk) een homp klei, vloeistof en een doek om de "vliegroest" weg te halen. De klei verwijdert alles wat OP de lak ligt dus ook de waxoilbescherming, vandaar dat hij er ook vloeistof (was?) en een poetsdoek bij kreeg waarschijnlijk.

Wat zouden jullie doen eerst naar de dealer of meteen naar waxoil gaan?

Grt Bart

thewizard

za 30 apr, 2011 9:23

Zou eerst naar de dealer gaan of naar een goed poetsbedrijf, die kennen de meeste lak problemen wel, en kunnen misschien meer duidelijkheid verschaffen over het daadwerkelijk probleem.

htm

za 30 apr, 2011 9:31

Ik ga van der week in ieder geval maar naar de dealer om het probleem kenbaar te maken. Als ik maar niet net als die suzuki rijder in me gezicht uitgelachen wordt: "vliegroest?" :lol:

htm

do 09 jun, 2011 18:14

Ik heb gisteren na een grondige wasbeurt met de hand nog eens naar de lak gekeken en ik schrok me dood omdat de spikkels alleen maar in hoeveelheid zijn toegenomen. Ik ben gelijk maar naar de dealer toe gereden aangezien de auto nu schoon was, op de spikkels na dan. Chef werkplaats heeft er even naar gekeken samen met een collega en vertelde mij dat hij daar niet mee bij de importeur hoeft aan te komen aangezien het niet "in" de lak zit. Ik zeg nou dan zal ik zelf de importeur wel even bellen aangezien ik het er dus totaal niet mee eens was. Kom op zeg de auto is 4 maanden oud en er staat net 2000 kilometer op de teller. Ook nog 250€ betaald voor de wax-oil behandeling die mijn lak dus zou moeten beschermen :? Daar gaf de chef werkplaats me nog wel een beetje gelijk in. Toen ik eenmaal zei dat ik dan zelf de importeur wel even zou bellen kwamen ze over de brug: Ja, maar dat betekent niet dat wij er niets aan gaan doen.
Zet hem volgende week maar neer dan gaan we hem helemaal poetsen en dan maken we hem helemaal spik en span. Volgens hun is het hars van bomen, wat ik me zelf overigens niet voor kan stellen. Is dat zo'n aggresief spul dan die hars?
Maar ja, ik laat ze hem wel poetsen en ze gooien er een nieuwe wax-oil behandeling tegenaan en dan zou het dus weg moeten zijn. Ik hoop van harte dat ze gelijk hebben en zal hem dan ook na de poetsbeurt even grondig controleren, ik wil het nu gelijk goed afgehandelt hebben.

To be continued...

Auris-Jacques

do 09 jun, 2011 19:53

Toch is hars en rommel wat vaak uit bomen waait hardnekkig spul. Bij de parkeerplaatsen op mijn werk staan ook bomen ( welk soort boom dat is zou ik echt niet weten ) maar daardoor krijg ik ook iedere keer van die troep op de wagen en ruiten. Met de ruitenwisser krijg je die spikkels niet weg, ook niet bij het wassen met een gewone spons. Ik gebruik daar iedere keer een spons voor waarover heen ik een panty draai. Daarmee krijg ik die spikkeltjes dan wel weg, en daar haal ik ook de vliegen mee van de voorbumper en de kentekenplaat. Dat geeft geen krassen e.d., daar kun je zelfs de hele wagen mee wassen.
Ik heb trouwens een zwarte Auris, ook met de Wax-oil behandeling.

htm

do 09 jun, 2011 20:02

Ik vraag wel aan m'n zus of ze een keer een panty mee wil brengenvoor me. Ik zie mezelf nou niet echt een panty kopen bij de plaatselijke buurtsuper, maar bedankt voor de tip :wink:

jobbais
Lid
Lid

do 09 jun, 2011 20:43

dat klei en vloeistof dat die gozer gebruikt is hetzelfde als meguiars spul, heb ik hier ook, is detailer om het kleien te vergemakkelijken.
tis een dieveklus om je auto helemaal te doen, maar wordt zo glad als een aal ervan, en je bent meteen van je waxlaag af, dat wel.
dus daarna wel in de wax zetten.

Wens je veel suc6 met de afhandeling ervan..

Auris-Jacques

do 09 jun, 2011 23:00

htm schreef:Ik vraag wel aan m'n zus of ze een keer een panty mee wil brengenvoor me. Ik zie mezelf nou niet echt een panty kopen bij de plaatselijke buurtsuper, maar bedankt voor de tip :wink:
ik haal ze ook niet zelf, gelukkig heeft mijn vrouw regelmatig panty-kousjes met een ladder erin. Kan ik ze mooi gebruiken om mijn auto te poetsen.
Ik hoop dat je er mee geholpen bent. Als het niet lukt ben ik toch wel eens benieuwd wat uiteindelijk op of in jouw lak zit en waar je het dan wel mee weg krijgt.
succes ermee in ieder geval.

Gesloten

Terug naar “Auris FH 1 - Exterieur”

• Informatie