All season banden, ervaringen?

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
chr
Actief Lid
Actief Lid

ma 09 dec, 2013 22:49

Sneeuwvlokje-op-bergsymbool?
Prius III, 2009 Afbeelding

BAuris
Lid
Lid

di 06 okt, 2015 11:32

Michelin heeft nog niet zo heel lang een nieuwe AllSeason band op de markt, de CrossClimate:
http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... mc=froogle
Ik lees goeie reviews over deze band. Ik gebruik nu een winter en zomer set. Maar als ik 1 van deze sets verslijt ga ik over op die CrossClimate banden en verkoop ik de andere set velgen. Ik ben wel klaar met dat gepruts met wielen 2x per jaar.

sidenote: ik rij naast mijn Auris ook een klassieke Peugeot 404. Die heeft Michelin ZX radiaal bandjes van 165 breed. Als je naar het profiel kijkt van die ZX band dan lijkt dat veel op een moderne winterband. Veel sipes in het loopvlak en een erg open blokprofiel.
Afbeelding
Mijn vader reed vroeger ook Peugeot 404 met dezelfde Michelin ZX banden en hij reed daarmee ook de hele winter door, zonder problemen. Winterbanden waren toen in NL onbekend.
Het lijkt er dus op dat banden fabrikanten door de tijd heen hun banden aanbod steeds meer zijn gaan aanpassen voor gebruik in de zomer (weinig profiel, veel rubber op de weg dus veel grip)
Hierdoor is een steeds grotere behoefte ontstaan voor winterbanden.
Met de introductie van AllSeason en CrossClimate banden lijkt er weer een beweging terug te ontstaan naar banden die onder veel omstandigheden goed presteren.
Toyota Auris FH 'Vlaanderen edition' 2011 | Porsche BoxsterS 1999 | Kawasaki Zephyr 1100 1994

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

di 06 okt, 2015 13:05

Elders op dit forum is de Nokian Weatherproof naar voren gebracht. viewtopic.php?f=12&t=8095&p=123568&hili ... on#p123542. Dat is een All Season band die vergelijkbaar of zelfs beter presteert dan de winterband (cont TS850). Overigens lees je dat die conti TS850 winterband ook wel als A/S band wordt aangeprezen. De winterbanden blijken steeds beter ook onder zomerse omstandigheden te presteren. Zomer-, A/S- en winterbanden groeien dus steeds meer naar elkaar toe.
De ANWB adviseerde in 2014 voor wie op wintersport gaat nog steeds de winterbanden. Ik ga nu voor de Conti TS850 vanwege zijn A/S kwaliteiten. De Nokian Weatherproof was eigenlijk mijn eerste keus, maar die hadden ze niet op voorraad bij mijn profile tyrecentre. Eind november ga ik mijn zomerbanden wisselen omdat ik eind december ga wintersporten. Wie weet laat ik ze daarna gewoon een zomer eronder zitten. Kijken hoe het bevalt. Mijn ervaringen zal ik hier dan delen.
Overigens heb ik vier jaar geleden op wintersport met mijn winterbanden een behoorlijk steile helling opgereden met opgevroren sneeuw. Auto's gleden links en recht weg ( :o ) , maar ik kwam moeiteloos boven :D. Ik voelde me voor die ervaring al safer met winterbanden, maar sindsdien zweer ik erbij. Al is het maar een keer gedurende de hele winter dat je ze nodig hebt, ik blijf erbij. Voor mij geen zomerbanden in de winter. Je hebt maar 1 ongeluk nodig om de rest van je leven spijt te hebben.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

di 06 okt, 2015 18:19

@bauris

Waar heb je reviews gezien van de cross climate, en dan met name in winterse omstandigheden?
Probleem dat Michelin deze band als zomerband neerzet, en dat hij dus niet meegenomen wordt bij
winterbanden testen.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur

di 06 okt, 2015 20:16

Hier is een review van de Cross climate
http://www.evo.co.uk/features/15600/mic ... ason-tyres

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

di 06 okt, 2015 23:09

Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Auris-Power
Lid
Lid

wo 07 okt, 2015 14:19

Heb er hier sinds afgelopen weekend de Nokian all wheathers er onder zitten. Eerste indrukken zijn goed. Stille band die op zowel droog en nat zijn werk goed doet. In de sneeuw ben ik er zeker van dat hij het ook goed doet, want daar kwam hij er beter uit als de beste winterband.

Even nog een mening van mijn kant. Al je kiest voor AS banden moet je ook in overweging nemen wat je er mee gaat doen. Rijd je net als wij hier gewoon normaal en zoekt nooit de grens op van een band, is een AS band een goede optie. Als je defensief rijdt kom je ook niet makkelijk in een noodsituatie dat je die laatste paar meter die bv een zomerband beter is in de zomer nodig hebt.
Mijn dochter rijd al 2 jaar op Hankook AS en die komt er overal mee. Ze is er afgelopen winter mee in de sneeuw van de Ardennen geweest, en had geen enkel probleem in de sneeuw Vind het makkelijk dat wisselen tot het verleden hoort, en de prestaties van AS banden erg veel beter geworden zijn in vergelijk met een aantal jaren terug.

Gr Fred
Laatst gewijzigd door Auris-Power op wo 07 okt, 2015 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.

lucky
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 07 okt, 2015 14:32

Het enige probleem dat ik zie bij AS-banden is dat als ze eenmaal afgesleten zijn tot circa 4 mm profiel, je nog wel een AS-band over houdt met uitzondering van de sneeuweigenschappen en wat moet je dan doen, verder rijden of ze dan reeds vernieuwen ?
Prius III 2010 + Auris Hybrid 2017

Auris-Power
Lid
Lid

wo 07 okt, 2015 14:36

Ja je hebt een punt lucky, maar winterbanden doen va 4 mm ook niks meer. Wat ook nog is dat winterbanden als ze ouder worden uitharden en de werking ook minder wordt. Een AS zal meer gebruikt worden en dat stadium niet makkelijk bereiken.
Ik ben in ieder geval overtuigt dat een As band voor onze situatie hier ok is. Heb jaren op winterbanden gereden en 1 auto gaat nog op winterbanden omdat die nog bijna nieuw zijn na een winter, maar zal die straks ook wisselen naar AS.

Gr Fred

Prof. Prlwytzkofsky
Actief Lid
Actief Lid

zo 18 okt, 2015 17:06

Een zeer interessante vergelijking tussen 4 verschillende bandentypen, speciaal gericht op het klimaat in Engeland: nattige winters met maar af en toe sneeuw. Vergelijkbaar met het Nederlandse klimaat.

Bestaat er een band die geschikt is voor alle jaargetijden? Lees het zelf:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Is ... nd-out.htm
Professor Prlwytzkofsky

-Toyota RAV4 Special Edition aut. 2005
-Saab 9-3 Cabrio 1999
-Fiat 500C Savali aut. 2012

Prof. Prlwytzkofsky
Actief Lid
Actief Lid

zo 18 okt, 2015 17:09

En een test van Auto Bild. Gericht op Duitse omstandigheden. Meer sneeuw en meer hellingen dan hier en dus meer aandacht voor de sneeuwprestaties. Van belang voor de wintersporters onder ons.

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm
Professor Prlwytzkofsky

-Saab 9-3 Cabrio 1999

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 18 okt, 2015 18:06

Dank voor de links. Het bevestigt wat ik al langer denk, dat voor mijn gebruik (geen wintersport, geen auto nodig voor werk en als het te slecht weer is blijf ik thuis) en rustige rijstijl een all seasons band de beste keuze is.
Dat kan dan de CrossClimate zijn (die ik toch all seasons blijf noemen) of de ruim besproken Vredestein of Goodyear zijn,
Ik hik alleen aan tegen de goede banden die ik overhoud en weinig opbrengen.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

SimonG
Lid
Lid

di 20 okt, 2015 21:03

http://www.profiletyrecenter.nl/banden/ ... n/Quatrac5

Heb ik er een jaartje onder ligggen. Prima bandjes! Zijn meer forumleden die deze banden hebben en er goede ervaringen mee hebben. Bandjes zijn stil, zeker voor een all-season band.
Prius 2 BE 2006 Barcelona red
Full LED

Prof. Prlwytzkofsky
Actief Lid
Actief Lid

di 20 okt, 2015 21:27

Mij bevallen ze prima, die Quatracs 5, héél comfortabel.
Professor Prlwytzkofsky

-Saab 9-3 Cabrio 1999

dinguz
Lid
Lid

wo 21 okt, 2015 11:08

Ik heb er nu 4x Michelin CrossClimate onder zitten, in een iets afwijkende maat (225 breed ipv 215) in verband met de leverbaarheid. Het rijdt best zo; het enige verschil is dat de auto iets zijwindgevoeliger lijkt te zijn, maar het kan zijn dat ik me dat verbeeld. Voor normaal gebruik voldoet het in elk geval prima, hoe het in winterse omstandigheden gaat moet uiteraard nog blijken.

Gesloten

Terug naar “Auris FH 1 - Exterieur”

• Informatie