Audio systeem Toyota: DSP?

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een Auris Full Hybrid 1 rijk is.
Gesloten
MarSmul
Lid
Lid

vr 08 okt, 2010 15:46

Enige tijd geleden de hybride sprong gemaakt, een Auris dynamic met als optie het Toyota Navigatie systeem.

Nu is dat een erg uitgebreid systeem, maar 1 ding viel me op. Hopelijk zijn er meer mensen die dit herkennen (volgens mij zit in de Prius III hetzelfde systeem):

Bij 'Audio' zijn er 2 optie knoppen: Sound en ASL. Bij sound kun je voor/achter bass/treble instellen, niet zo spannend. Bij ASL vervolgens kun je een niveau ingeven van 'bijversterking' naar gelang de snelhel, ook allemaal niet zo spannend.

Nu viel het me op dat in de handleiding van dit systeem wordt gesproken over DSP. Op de plek waar bij mij 'Sound' staat, staat daar DSP. Ik ken het fenomeen 'DSP' uit m'n oude auto: daarin kon je ontzetten veel zaken instellen en het geluid erg goed afstellen (parametrische EQ, symmetrie, etc..etc..).

In de handleiding wordt niet gesproken over een 'optie' o.i.d, dus waarom zit het er in de Auris met deze uitbreiding niet in?

Kan iemand hier iets nuttigs over vertellen, of moet ik hiervoor toch even bij de dealer langs...

Offtopic: ik zit nu op 6913km en gem. verbruik is 1 op 19.6

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2006

vr 08 okt, 2010 17:01

DSP is een hele algemene verzamelnaam voor Digital Signal Processing en kan eigenlijk van alles betekenen. Blijkbaar had je vorige auto daar allerlei instellingen onder gepropt die je op de Auris helaas moet missen. Toyota vind dit blijkbaar genoeg knopjes om aan te draaien.

Waarschijnlijk heeft iemand op het laatste moment besloten om het knopje "Sound" te noemen toen de handleiding met "DSP" al gedrukt was. Ik denk dat ze daar goed aan gedaan hebben. Wat moet je met de keuze tussen DSP en ASL als je van beide niet weet wat het zou kunnen betekenen? ;-)
Afbeelding Prius II Comfort 2006
Afbeelding Nazca Fuego 2008

oeroe

zo 17 okt, 2010 11:04

nee helaas heb je alleen die twee opties in de Auris. Tevens zit er bij mij ook een JBL systeem erin.. zelfs voor dat geld is er niet aan een equalizer functie gedacht. Ik had liever gezien dat ik wat meer uitgebreidere opties had onder het knopje ASL.

JoCa
Lid
Lid

zo 17 okt, 2010 15:07

Even inhakend op het audio gebeuren.......

Het valt mij op dat zowel audio via USB als van een normale CD het volume een stuk lager is dan dat van de radio.
(ik heb een Auris in de dynamic uitvoering zonder navigatie)
Niet zo'n heel groot probleem maar het zou fijn zijn als het allemaal een beetje hetzelfde niveau zou hebben.
Zie ik een of andere instelling over het hoofd?

Gr. Johan
Auris HSD II Executive Avantgarde Bronze sinds 18-10-2013 14:30 uur
Auris HSD I Dynamic night sky black sinds 8-10-2010 13:00 uur tot 18-10-2013

excivic

ma 28 mar, 2011 11:57

Een ander vraagje. Mits ik het navigatiesysteem gebruikt waarvoor het bedoeld is (het jou de wegwijzen in woord en beeld), zou ik veel liever de radio zenders zien en dan de RDS informatie welke deze zenders meesturen. Als ik dat wil zin, dien ik op de knop : audio te drukken echter dit scherm verdwijnt snel weer en dan komt de kaart weer tevoorschijn. Iemand enig idee hoe je RDS info (mag ook in de kaart weergegeven worden) kan laten zien? Oftewel hoe pas je de scherminstellingen (en dan voornamelijk de weergave) aan?

Dank

thewizard
Actief Lid
Actief Lid

ma 28 mar, 2011 12:02

Is mogelijk, ik weet niet meer hoe je dit precies in stelt (doe je maar eenmalig), maar het is een optie om het automatisch teruggaan naar het navi scherm te blokkeren.

Edit: Gevonden! Ga naar info/tel, druk op scherminstelling en de automatische overgang op Off zetten.

excivic

ma 28 mar, 2011 14:17

thewizard schreef:Is mogelijk, ik weet niet meer hoe je dit precies in stelt (doe je maar eenmalig), maar het is een optie om het automatisch teruggaan naar het navi scherm te blokkeren.

Edit: Gevonden! Ga naar info/tel, druk op scherminstelling en de automatische overgang op Off zetten.
THANKS!! Gevonden en aangepast. Nog een paar dingetjes uitzoeken inzake de navigatimodule (versie 2009, mijn huis, opgeleverd eind 2009 niet aanwezig, :-( ), dus wie weet meld ik mij weer.

dinguz
Lid
Lid

ma 16 mei, 2011 19:11

Nog een opmerking over het audiosysteem (ik heb de standaard audio, niet de JBL upgrade). Ik was muziek aan het draaien vanaf mijn telefoon, en ik dacht de hele tijd: wat klinkt dat laag toch beroerd, het walmt en ronkt; net of de bass helemaal voluit staat, of dat er een dikke loudness overheen staat. Toch stond de toonregeling op neutraal. Wat bleek nu: zodra het ASL systeem uit staat, is het opgelost.

Het gekke daaraan is dat ik dat niet zou verwachten: ik meende dat ASL alleen een soort automatische volumeregeling was op basis van de snelheid van de auto en daarmee het achtergrondlawaai. Maar kennelijk werkt het dus ook als toonregeling.

Gesloten

Terug naar “Auris FH 1 - Helpdesk”

• Informatie