Roest op remschijven

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
ceesie01
Lid
Lid

wo 11 apr, 2012 14:53

Nee ik heb alleen te horen gekregen dat het meer voorkomt en dat de samenstelling van de blokken veranderd zou zijn, er werd ook gevraagd wat meer te remmen.
Auris HSD Dynamic augustus 2010.

dinguz
Lid
Lid

vr 06 jul, 2012 15:16

Mijn Auris ging vandaag voor een grote beurt naar de garage. Ik werd gebeld over roest op de voorste schijven, en het advies was om ze nu te laten afdraaien, wat ik heb laten doen, en in de toekomst af en toe eens stevig door te remmen om nieuwe roest te voorkomen.

Eigenlijk vind ik het wel zuur dat nu - binnen de garantietermijn - op mijn kosten de schijven afgedraaid zijn, terwijl er anderen zijn die onder garantie nieuwe schijven en blokken hebben gekregen.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

vr 06 jul, 2012 16:23

dinguz schreef:Mijn Auris ging vandaag voor een grote beurt naar de garage. Ik werd gebeld over roest op de voorste schijven, en het advies was om ze nu te laten afdraaien, wat ik heb laten doen, en in de toekomst af en toe eens stevig door te remmen om nieuwe roest te voorkomen.

Eigenlijk vind ik het wel zuur dat nu - binnen de garantietermijn - op mijn kosten de schijven afgedraaid zijn, terwijl er anderen zijn die onder garantie nieuwe schijven en blokken hebben gekregen.
Staat jouw Auris soms langere tijd stil?
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

gdehoon
Lid
Lid

vr 06 jul, 2012 18:55

Het is een beetje het gevolg van het regeneratieve remmen..... eens in de zoveel tijd de N stand opzoeken en dan even wat langer remmen en het probleem wordt voorkomen. Ik gebruik er een lange afrit van de snelweg voor....

dinguz
Lid
Lid

vr 06 jul, 2012 19:03

johnths2 schreef: Staat jouw Auris soms langere tijd stil?
Nee, hij wordt vrijwel dagelijks gebruikt, maar het meest voor korte ritjes/lokaal verkeer; hij komt niet veel op de snelweg.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

vr 06 jul, 2012 19:07

dinguz schreef:Mijn Auris ging vandaag voor een grote beurt naar de garage. Ik werd gebeld over roest op de voorste schijven, en het advies was om ze nu te laten afdraaien, wat ik heb laten doen, en in de toekomst af en toe eens stevig door te remmen om nieuwe roest te voorkomen.

Was dat de enige oplossing het afdraaien, of had de roest nog verminderd kunnen worden met stevig remmen? Dat vraag ik mij eigenlijk af. Wat koste het eigenlijk?

En waarom krijgen anderen wel alles nieuw zonder te betalen, hmm vreemd..
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

dinguz
Lid
Lid

vr 06 jul, 2012 19:13

Arjan schreef: Was dat de enige oplossing het afdraaien, of had de roest nog verminderd kunnen worden met stevig remmen? Dat vraag ik mij eigenlijk af. Wat koste het eigenlijk?
Het afdraaien (alleen voorwielen) kostte €73,50 excl. BTW. Volgens de monteur konden ze het nu nog redden met afdraaien, maar als ze het nu lieten zitten, dan zouden bij de volgende beurt (over ongeveer een jaar) de schijven + remblokken vervangen moeten worden, omdat de roest dan te diep zou zitten. Of het nog met stevig remmen op te lossen zou zijn heb ik niet gevraagd, maar ik mag toch aannemen dat ze dat wel geprobeerd hebben.

Ik heb later nog gebeld over het eventueel onder garantie vervangen, maar zij gaven aan dat dat niet aan de orde was omdat het slijtage-delen betreft; roest op de remschijven treffen ze ook bij andere (niet-hybride) modellen aan, en zij lossen dat in principe altijd op met afdraaien. Vervangen onder garantie wordt door Toyota Nederland alleen geaccepteerd als er sinds aanschaf of laatste vervanging minder dan 8000km mee is gereden, althans dat was het verhaal van de monteur.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

vr 06 jul, 2012 19:28

dinguz schreef:
Nee, hij wordt vrijwel dagelijks gebruikt, maar het meest voor korte ritjes/lokaal verkeer; hij komt niet veel op de snelweg.
Het komt af en toe voor, dat schijven te veel roest vertonen.
Het moet toch te maken hebben met bepaalde factoren, want de één heeft er wel last van en de ander niet.
Ik rij bijvoorbeeld al sinds 2004 in de Prius en heb tot nu toe nog geen overmatige roest op mijn velgen gehad.
En toch komt het ook bij enkele Prius bezitters voor.

Persoonlijk rij ik de schijven na het wassen van de auto altijd even droog, omdat vooral na het wassen er zeer snel roest aanslag op de schijven komt.
Twee maal per jaar tijdens het wisselen van zomerbanden naar winterbanden en andersom, maak ik de schijven en remklauwen goed schoon.
Misschien helpt dat om overmatige roest te voorkomen.
m.vr.gr, John

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

za 07 jul, 2012 13:54

johnths2 schreef:
dinguz schreef:

Dag John, Dinguz en anderen,

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de Auris van Dinguz een jaartje of wat oud is. Van gebrekkig onderhoud kan daarom naar mijn idee geen sprake zijn. Als dan de schijven toch zodanige roest vertonen dat ingrijpen noodzakelijk is, lijkt mj garantie op zijn plaats. Je mag er toch redelijkerwijs van uit gaan, dat je remschijven zonder interventie langer meegaan.
Voor mij blijft bij Dinguz zijn Auris daarom de vraag waarom de schijven zo erg geroest waren.
johnths2 schreef: Het komt af en toe voor, dat schijven te veel roest vertonen.
Het moet toch te maken hebben met bepaalde factoren, want de één heeft er wel last van en de ander niet.
Zonder het zeker te weten heb ik het gevoel dat het met onderhoud te maken heeft. Als de remblokken en/ of de remzadels slecht gangbaar zijn of de remzuigers moeizaam in de remcilinders bewegen, zie je vaker roestvorming op de schijf dan bij exemplaren met goed gangbare remmen, maar zoals gezegd gaat dit bij Dinguz zijn Auris waarschijnlijk niet op.
Wat mij ook opvalt - zonder het te kunnen verklaren - is dat de roestvorming vaak het sterkst is aan de buitenomtrek van dat deel van de schijf waar de remblok tegen de schijf gedrukt wordt en veel minder aan de naafzijde.
johnths2 schreef:
Persoonlijk rij ik de schijven na het wassen van de auto altijd even droog, omdat vooral na het wassen er zeer snel roest aanslag op de schijven komt.
Net wat je zegt John, na het wassen komt er snel wat roestaanslag op de schijven. Dit is echt oppervlakkig en verdwijnt spontaan na enkele rembeurten. Het wordt anders als de remblokken strak tegen de schijven blijven in een natte toestand - bijvoorbeeld als de handrem de blokken bedient en deze aangetrokken staat - en in deze toestand langere tijd blijft staan. In dit geval treed er wel serieuze roest op.
Dit neemt niet weg dat droog rijden ook in mijn beleving aanbevelenswaardig is.
johnths2 schreef: Twee maal per jaar tijdens het wisselen van zomerbanden naar winterbanden en andersom, maak ik de schijven en remklauwen goed schoon.
Wat en hoe maak je precies schoon John ?
Vanwege mijn achtergrond denk ik de kennis en kunde te hebben om de blokken uit de remklauwen te verwijderen, schoon te maken en met kopervet terug te monteren. Ik denk dat dit een juiste exercitie is om eens per jaar uit te voeren. Aan de andere kant realiseer ik me dat het voor de gemiddelde gebruiker geen optie is. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijn gelijk in deze niet onomstotelijk is, want bij mijn weten schrijft Toyota het demonteren en reinigen van de remblokken niet voor met betrekking tot het uit te voeren reguliere onderhoud.
Bij het schoonmaken van de schijf denk ik me zo een twee drie niet veel voor te kunnen stellen.

Groet

Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

za 07 jul, 2012 15:06

willemke schreef:
johnths2 schreef: Twee maal per jaar tijdens het wisselen van zomerbanden naar winterbanden en andersom, maak ik de schijven en remklauwen goed schoon.
Wat en hoe maak je precies schoon John ?
Vanwege mijn achtergrond denk ik de kennis en kunde te hebben om de blokken uit de remklauwen te verwijderen, schoon te maken en met kopervet terug te monteren. Ik denk dat dit een juiste exercitie is om eens per jaar uit te voeren. Aan de andere kant realiseer ik me dat het voor de gemiddelde gebruiker geen optie is. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijn gelijk in deze niet onomstotelijk is, want bij mijn weten schrijft Toyota het demonteren en reinigen van de remblokken niet voor met betrekking tot het uit te voeren reguliere onderhoud.
Bij het schoonmaken van de schijf denk ik me zo een twee drie niet veel voor te kunnen stellen.
Ik druk de blokken in en zorg dat ze iets loskomen van de zuigers van de remcilinders, daarna spuit ik alles schoon met 8 Bar perslucht.
Ik maak de schijven schoon en ontvet ze.

Het demonteren, schoonmaken en licht invetten met koperslip van de achterzijde van de remblokken en geleiderstangen voor montage zou zeker één maal per twee jaar moeten gebeuren.
Zeker bij de hybride uitvoeringen, omdat de remblokken veel langer meegaan dan bij conventionele remsystemen.
Ik vind dat dit eigenlijk als taakstap in het onderhoudspakket van de dealers zou moeten zitten.
De Toyota dealers doen in mijn ogen op dit moment te weinig aan het onderhoud van het remsysteem in de verschillende Toyota hybride modellen. :(
m.vr.gr, John

ceesie01
Lid
Lid

za 07 jul, 2012 23:55

Zoals je in mijn eerdere bericht kunt lezen zijn mijn remschijven en blokken onder garantie vervangen bij 33000 km. kosten geen.
Na nu ruim 4000 verder moet ik constateren dat de remschijven er nog als nieuw uitzien en ook de remblokken zijn evenals de schijven duidelijk van een andere samenstelling wat te merken is aan het schoon blijven van de velgen, dus geen zwarte remstof meer. Mijn Auris is van de eerste lichting en het probleem is volgens mij bekend, er is een foto gemaakt en twee dagen later kon ik terugkomen voor het vervangen van de schijven en blokken.
Bij het monteren van de blokken en de geleiding moet keramisch vet voor remmen gebruikt worden en geen kopervet want dat geleid en het is beter om dat niet te gebruiken bij auto's met ABS.
Auris HSD Dynamic augustus 2010.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 08 jul, 2012 11:37

johnths2 schreef:

Ik maak de schijven schoon en ontvet ze.
Dag John en anderen,

Ik hoop niet als een zeurkous over te komen als ik vraag van welk vuil je de remschijf waar ontdoet en waar het vet vandaan komt dat je verwijdererd van de schijven.
De schijf is in mijn beleving glad en tot op zekere hoogte zelfreinigend bij die oppervlakken die bij het remmen van belang zijn. Verder is het naar mijn mening zo dat bij vet op de remschijven er een ander probleem aan ten grondslag ligt dan normaal gebruik, bijvoorbeeld een gescheurde aandrijfashoes.
johnths2 schreef: Het demonteren, schoonmaken en licht invetten met koperslip van de achterzijde van de remblokken en geleiderstangen voor montage zou zeker één maal per twee jaar moeten gebeuren.
Ik denk dat het ook zinvol kan zijn om de glijvlakken van de blokken licht met Copaslip ( verdere informatie ww.molyslip.co.uk ) te behandelen
johnths2 schreef:
De Toyota dealers doen in mijn ogen op dit moment te weinig aan het onderhoud van het remsysteem in de verschillende Toyota hybride modellen. :(
Persoonlijk denk ik het met je eens te zijn. Aan de andere kant denk ik dat de huidige intervallen voldoen, zie bijvoorbeeld het geringe aantal keren dat het onderwerp hier op het forum ter sprake komt.
Ook zal het met geld te maken hebben. Zijn wij- als gemiddelde Prius eigenaar - bereid om pakweg 60 euro per beurt extra te betalen voor het uur dat reinigen en gangbaar maken van de remmen vergt, rekening houdend met het waarschijnlijk geringe aantal problemen dat zich nu voordoet . Ik ben bang van niet en eerlijk gezegd als ik het zelf zo lees, ik ook niet zo.

Groet
Willem

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 08 jul, 2012 12:11

ceesie01 schreef: Bij het monteren van de blokken en de geleiding moet keramisch vet voor remmen gebruikt worden en geen kopervet want dat geleid en het is beter om dat niet te gebruiken bij auto's met ABS.
Beste ceesie01 en anderen,

Is dat zo ?

Welke geleiding bedoel je, elektrisch of temperatuur ?
Als je elektrische geleiding bedoeld, denk ik het probleem van kopervet ten opzichte van keramisch vet niet te zien. De ABS sensoren vergelijken het aantal omwentelingen van de wielen met elkaar en grijpt daar eventueel op in. De ABS doet dus niets anders met de wielremdelen dan dat je met de voet ook doet, alleen sneller. Op het niveau van de remklauw of blok komt geen elektriciteit te pas volgens mij, in relatie tot ABS.
Ook corrosie tengevolge van potentiaal verschil door de verschillende materialen bij de remmen (zoals lichtmetaaal en staal) zie ik niet zo. Er zal daar hoe dan ook metaal op metaal contact zijn, denk bijvoorbeeld maar aan de montagebouten van het remzadel op de fuseepoot, of de remcilinder in het zadel.
Als je warmtegeleiding bedoeld, zouden we daar volgens mij blij mee moeten zijn. Hoge temperaturen en remmen zijn bij mijn geen vrienden van elkaar.
Mogelijk ontgaat mij iets en dan lees ik het hier graag.

Groet
Willem

dinguz
Lid
Lid

zo 08 jul, 2012 20:22

Maar begrijp ik goed dat als ik de transmissie in 'N' zet, het regeneratief remmen uitgeschakeld is? Dan zal ik dat af en toe eens doen en dan stevig doorremmen, hopelijk is dat genoeg om de remmen gangbaar te houden en de roest voor te blijven.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

zo 08 jul, 2012 20:27

dinguz schreef:Maar begrijp ik goed dat als ik de transmissie in 'N' zet, het regeneratief remmen uitgeschakeld is? Dan zal ik dat af en toe eens doen en dan stevig doorremmen, hopelijk is dat genoeg om de remmen gangbaar te houden en de roest voor te blijven.
Dat is in principe niet nodig, omdat de hybride modellen van Toyota onder de 15 km/h altijd mechanisch remmen.
Elke keer wanneer je afremt tot stilstand worden de mechanische remmen bekrachtigd.
m.vr.gr, John

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 1 - Onderhoud”

• Informatie