Metaalgerammel bij aanslaan motor (ICE)

Specifieke technische aspecten van de Prius Wagon
Gebruikersavatar
perceval
Lid
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 02 jul, 2012 23:02

zo 15 sep, 2013 20:04

Was dat even schrikken. Vanmorgen wil ik wegrijden met mijn Prius+, ik duw op de Powerknop en denk er dan aan dat ik mijn bestemming nog op de GPS moet invoeren. Terwijl ik daarmee bezig ben, slaat de benzinemotor aan met een luidruchtig metaalgerammel. Ik schrik mij een hoedje en duw meteen de Powerknop in om dit stop te zetten.
Nadat mijn vrouw en ik elkaar even met verbazing aankeken, duw ik opnieuw de Powerknop in. Nu loopt alles normaal en krijg ik het normale motorgeluid te horen.
Ik heb vandaag zo'n 200 km gereden in 3 ritten. Alles normaal.
Heeft iemand iets dergelijks al meegemaakt en/of kan iemand dit duiden?
Sinds 10/10/2012 op pad met mijn Prius Wagon (Prius+ in Vlaanderen).

De queeste naar de ideale auto.
"Dit is niet de auto van morgen. Het is de auto van vandaag. Alle anderen zijn van gisteren."
A. Spoerl, 1955, over de Citroën DS.

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19005
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

zo 15 sep, 2013 20:12

Waarschijnlijk even op 3 cilinders gelopen?


Kijk,

Hier even

En hier

Misschien vergelijkbaar?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
perceval
Lid
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 02 jul, 2012 23:02

zo 15 sep, 2013 22:11

Arjan schreef:Waarschijnlijk even op 3 cilinders gelopen?
Ja, ik denk het wel. Bedankt voor de vingerwijzing, Arjan.
Weet jij nog wat de conclusie was van deze threads? Dat bespaart mij het doorlezen van tientallen berichten.
Is er een oplossing, of moeten we hier gewoon mee leren leven?
Mocht het een olieprobleem zijn, mijn wagen heeft net vorige week het onderhoud van 15000km gekregen.
Sinds 10/10/2012 op pad met mijn Prius Wagon (Prius+ in Vlaanderen).

De queeste naar de ideale auto.
"Dit is niet de auto van morgen. Het is de auto van vandaag. Alle anderen zijn van gisteren."
A. Spoerl, 1955, over de Citroën DS.

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19005
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

zo 15 sep, 2013 22:16

Martinbandt schreef:Voor de vakantie inlaatspruitstuk laten aanpassen. Dealer wist te melden dat er twee soorten klachten waren: voor onder nul graden en er boven. De ene klacht zou verholpen zijn met inlaatspruitstuk, de andere door injectoren en software. Kortom, onduidelijkheid dus. De dealer heeft vooralsnog alleen inlaatspruitstuk vervangen.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 6978
Lid geworden op: do 28 aug, 2008 10:57
Locatie: Oude Leije..
Auto: Prius 2 BE 2008

zo 15 sep, 2013 22:20

:o
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19005
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

zo 15 sep, 2013 22:23

Wat bedoel je Wim?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 6978
Lid geworden op: do 28 aug, 2008 10:57
Locatie: Oude Leije..
Auto: Prius 2 BE 2008

zo 15 sep, 2013 22:24

Dat ik je laatste antwoord niet snap ...?
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19005
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

zo 15 sep, 2013 22:27

Dat is wat eruit gekomen is. Inlaatspruitstuk vervangen.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 6978
Lid geworden op: do 28 aug, 2008 10:57
Locatie: Oude Leije..
Auto: Prius 2 BE 2008

zo 15 sep, 2013 22:28

OK, Nu begrijp ik het :wink:
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3621
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

zo 15 sep, 2013 23:20

De wagon doet het dus ook.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1186
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

ma 16 sep, 2013 10:52

Morgoth schreef:De wagon doet het dus ook.
Misschien een voorbarige conclusie? Je zou verwachten dat alle modificaties nu wel doorgevoerd zijn. Het zou ook kunnen dat ze bij de beurt niet alles vastgezet hebben, of dat er gereedschap achtergebleven is. Wel slordig natuurlijk, maar ik heb wel eens een sleutel gevonden in het verleden :D @Perceval: ik zou het bij de dealer, maar ook bij L&P, de importeur melden.
Mijn recept om dit te voorkomen bij mijn P3 2009 was: bij kleine verplaatsingen uitsluitend EV gebruiken.

Nog een vraag: wat voor benzine tank je? E10 schijnt meer hygroscopisch te zijn. En Argos Blue One mag helemaal niet van Toyota, dat is nog in onderzoek.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gebruikersavatar
Olaf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: vr 07 apr, 2006 9:37

ma 16 sep, 2013 12:58

ajm schreef:[Mijn recept om dit te voorkomen bij mijn P3 2009 was: bij kleine verplaatsingen uitsluitend EV gebruiken.
Dat kan alleen als je batterij voldoende is opgeladen. Ben je de elektrisch door je dorp tokkelend thuisgekomen dan gaat dat EV verplaatsinkje dus niet lukken en zit je de volgende dag weer met het geratel. Zowel bij vorst als bij 25gr C.

Bij de eerstvolgende beurt (165.000km) wordt het weer gemeld.
Priusrijder vanaf 2006 (dus met 25% bijtelling)
Prius 3 Executive 2009
JBL premium sound
Dezent F velgen 17
Goodyear Eagle
Winterverbruiksaanduiding 5,5
Zomer: 5,0
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/38433 ... -executive

Gebruikersavatar
ronald
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 0:17

ma 16 sep, 2013 17:06

Bij m'n vorige P3 ook regelmatig het slachtoffer van deze "fabrieksfout". Met de PIP gelukkig nog niet meegemaakt.

Maar ik vind het best ernstig. Dat het kan gebeuren oké, maar dat er nog geen oplossing is ...

Gebruikersavatar
willemke
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2024
Lid geworden op: za 13 jun, 2009 23:29
Locatie: Haren

ma 16 sep, 2013 17:33

Olaf schreef:
ajm schreef:[Mijn recept om dit te voorkomen bij mijn P3 2009 was: bij kleine verplaatsingen uitsluitend EV gebruiken.
Dat kan alleen als je batterij voldoende is opgeladen. Ben je de elektrisch door je dorp tokkelend thuisgekomen dan gaat dat EV verplaatsinkje dus niet lukken en zit je de volgende dag weer met het geratel. Zowel bij vorst als bij 25gr C.

.
Dag Olaf en anderen,

Is het niet zo dat je nu een te negatief beeld schetst ?
Het probleem is er, dat staat buiten kijf, maar is het in zijn algemeenheid echt zo pregnant aanwezig ?
Ik denk dat voor veel mensen niet geldt, dat ze de auto vaak met koude motor, erg kort laten lopen.
Ik weet niet welk percentage van de Priusrijders normaal gesproken onvoldoende lading in de batterij hebben om de auto een stukje te verplaatsen.
Ik meen hier gelezen te hebben, dat het euvel zich vrijwel uitsluitend voordoet bij lagere buitentemperaturen, maar er kunnen natuurlijk uitzonderingen zijn. Verder heb je gelijk, als je aan alle voorwaarden voldoet zal het een irritant malheure zijn wat niet zo hoort te zijn.
Voor ons sprekend, wij hebben twee Priussen. Die van onze dochter is van 2009 met een ton op de teller. Die van ons is van 2011 en heeft 40.000 km gelopen. Onze dochter heb ik er nog nooit over gehoord. Zelf heb ik het een keer meegemaakt. Als ik niet bekend was met dit forum en men zou er mij nu naar vragen, zou ik het me waarschijnlijk niet meer herinneren.
Wij zien vooralsnog geen reden om aan onze auto' s te laten sleutelen, temeer omdat er nog geen definitieve oplossing schijnt te zijn.

Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1186
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

ma 16 sep, 2013 19:08

willemke schreef:
Dag Olaf en anderen,
Is het niet zo dat je nu een te negatief beeld schetst ?
Het probleem is er, dat staat buiten kijf, maar is het in zijn algemeenheid echt zo pregnant aanwezig ?
Ik denk dat voor veel mensen niet geldt, dat ze de auto vaak met koude motor, erg kort laten lopen.
Ik weet niet welk percentage van de Priusrijders normaal gesproken onvoldoende lading in de batterij hebben om de auto een stukje te verplaatsen.

Groet
Willem
Dag Willem, die van mij (2009) deed het consequent als de motor kort had gelopen, zoals even op een andere plek zetten. Ze hebben toen het spruitstuk vervangen, waardoor het verschijnsel aanzienlijk minder werd. De P3 die ik nu heb is van eind 2010. Met deze heb ik het nog niet gehad. Het probleem volgens de importeur is dat niet alle P3's en Aurissen met deze motor er last van hebben. Dat maakt het vinden van een oplossing verdraaid moeilijk.
Maar voor mensen zoals Olaf is het natuurlijk frustrerend. Maar ik ben met Olaf eens, dat de truuk met EV niet altijd werkt, en dan moet je ook niet vergeten om je verwarming uit te zetten, anders slaat de motor alsnog aan...

Maar dat wil niet zeggen dat de Wagon van Perceval dit ook heeft. Dat moet na enig onderzoek nog blijken.
Mijn opmerking was juist relativerend bedoeld.

Grt Ad
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gesloten

Terug naar “Prius plus - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast