Geen stroom meer, hulpaccu in slechte conditie?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
avandiepen

za 01 nov, 2014 19:52

Bedankt voor de tip gamgra, ik zal dat eens nakijken. Ondertussen begin ik ook te twijfelen over het ontluchtingsslangetje. Er zat namelijk ook een klein dopje bij om bijvoorbeeld 1 kant te sluiten en op de andere kant het slangetje aan te sluiten. Alleen past dat slangetje niet, te dik.
Ik denk ook nog dat dit een accu is die niet gasdicht is. Ik heb inmiddels een mail naar Kwik-Fit gestuurd want ik zou een Coldax Q-Cell krijgen (gasdicht), maar volgens de man bij Kwik-Fit was dit een fout op de website..., wordt vervolgd.

avandiepen

za 01 nov, 2014 19:58

Gamgra, zit die temperatuursensor in die beugel?

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 02 nov, 2014 10:25

@ alfred: Zelf heb ik een Yaris, dus geen ervaring met P3, maar meestal zit de sensor boven op de accubeugel op de foto rechts boven, succes.

Afbeelding

avandiepen

zo 02 nov, 2014 10:28

Vanmorgen even de boel bij de accu gechecked. Temperatuur sensor was niet aangesloten :(
Nu alleen nog een stukje slang (stevig plastic, maar zacht, ca 5 mm doorsnee) voor de accu ontluchting, kan ik daar dat rubber slangetje opzetten, anders zit ik met mijn hoofd in het knalgas...
We zijn gelijk bezig denk ik.
Ja daar was dus de stekker van los.
Ik zie ook een mooi haaks stukje accu ontluchting, die hebben ze bij Kwik-Fit gehouden :(

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 02 nov, 2014 13:59

gamgra schreef:@Alfred:
succes met je nieuwe accu, ik heb wel een vraag, weet jij of de temperature sensor weer aangesloten werd op de nieuwe 12 Volt accu
Indien jij een scangauge bezit kan de 12 volt accu temperatuur uitgelezen worden.
Dag Gamgra,
Ik zal waarschijnlijk niet goed genoeg zoeken, maar ik denk in de papierwinkel weinig te kunnen vinden over een temp. Meting bij de 12V batterij.
Op onderstaande link zie ik op de regels 281-282-283 wel gauges staan voor batterij temperatuur, maar zijn deze niet voor de HV batterij?

https://docs.google.com/spreadsheet/lv? ... erpage=250

Wel meen ik gezien te hebben dat er een meetdraad op de 12V batterij zit, die de omvormer informeert over de spanning van de 12V batterij.

http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/prius-12V/
Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

avandiepen

zo 02 nov, 2014 15:28

Dag Willemke,
Bedankt dat je mee denkt. Nu ik de temperatuursensor heb aangesloten lijkt de spanning op de accu indien de auto gestart is 14,5 volt was met temp sensor los 14 volt. Het lijkt wel of meteen defecte sensor/of niet aangesloten een lager oplaadstroom gaat lopen (soort van noodloop) kan de boel nooit oververhit raken. Op de nieuwe accu meet ik nu alweer (weer ruim een uur gereden) 12,68 volt zonder dat deze met lichte belasting (lampjes aan) terugloopt. De oude zakte daarentegen weer snel terug naar een schamele 12,1 volt.
Groet, dank voor het meedenken.
Alfred

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 02 nov, 2014 16:22

Dag Willem en anderen,
Op de 12 Volt accu zit volgens de documentatie die ik vergaard hebt een temperatuur sensor.
Om die temperatuur uit te lezen moet je wel even de volgende parameters in de scangauge programmeren.
succes.
------------------------------------------TXD------------RXF-----------RXD-----------MTH----------name-----
Auxiliary Battery Temperature--07E22141---02EA04610541---2808-------00010001FFD8---tAb---degC

Hieronder iets dat ik gevonden heb, ik ga nog wat meer gedetailleerde informatie opzoeken.
Auxiliary Battery (Thermistor Assembly) Detects the temperature of the auxiliary battery.

hieronder staat het iets meer uitgebreid:
DC-DC Converter Control:
(1) The DC-DC converter drops the HV battery nominal voltage of DC 144 V to approximately DC 14 V in order to supply electricity to the electrical components, as well as to recharge the auxiliary battery.
(2) In order to regulate the output voltage from the DC-DC converter, the power management control ECU (HV CPU) transmits an output voltage request signal to the DC-DC converter in response to auxiliary battery temperature sensor signals.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 03 nov, 2014 16:43

Dag Willem:
ik heb die link van @hobbit die jij gisteren plaatste, vanmiddag in zijn geheel doorgelezen.
Reeds bij aanvang merkt hij het volgende op over het kabeltje dat hij op zijn foto markeert als "Sense Lead"
"The DC/DC converter has a dedicated voltage-sense lead running all the way
up to the inverter so it can *know* what the exact battery voltage is".

Vrij vertaalt zegt hij het volgende; ""De DC/DC converter heeft een specifieke voltage- sense draad lopen naar de inverter zo dat deze weet wat de precieze accu voltage is".
Misschien is dat wat hij veronderstelde waar het draadje voor diende, hij maakte er verder geen punt van en ging verder met zijn experiment.

Echter vandaag de dag weten wij beter, die sensor bepaalt aan de hand van de omgeving temperatuur de hoogte van de laadstroom.
De sensor meet de temperatuur in de ruimte waar de accu zich bevindt.

Ik heb hieronder een foto van een Prius 3 DC/DC converter schema, niet echt top maar is gemaakt vanaf mijn computerscherm

Afbeelding

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie