Remblokken zelf vervangen

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Plaats reactie
FFAuris
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus

wo 09 mei, 2018 15:39

Een vraag. Normaliter vervang ik zelf altijd de remblokken bij mijn auto's, alleen weet ik niet of het bij de Auris afwijkend is, in verband met de energie terugwinning, of zijn dit gewoon normale blokken die los te vervangen zijn?

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 09 mei, 2018 16:18

Gewoon normale blokken.
Waar je op moet letten is dat de auto het systeem op druk kan brengen als de sleutel in de buurt komt (dat hoor je als een wat geritsel).
Als ie dat doet wanneer je de zaak gedemonteerd hebt kunnen de zuigers eruit gedrukt worden.
Oplossing is simpel: accu los wanneer je aan de remmen werkt.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 256.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

FFAuris
Lid
Lid

wo 09 mei, 2018 16:55

Goeie tip! Dus accupolen los of de sleutel heeeel ver weg.. Dan kies ik voor accupolen!

Bedankt

FFAuris
Lid
Lid

vr 08 jun, 2018 14:09

Een aanvullende vraag. De remblokken zijn in 3 maten leverbaar, weet iemand welke ik dan nodig heb?

Ik kan kiezen uit:
Dikte 17.5mm
Lengte 146.5mm
Breedte 57mm

Dikte 17.4mm
Lengte 166.7mm
Breedte 59.3mm

Dikte 18mm
Lengte 134.2mm
Lengte 2: 134.2mm
Binnenbreedte 63.1mm
Breedte 57.2mm

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

do 14 jun, 2018 8:49

Op basis van je kenteken zou je er achter moeten komen welke blokken voor jouw auto geschikt zijn. Of je demonteert de oude, en meet ze eens op.

FFAuris
Lid
Lid

do 14 jun, 2018 12:06

Inmiddels maar gemeten en besteld, het is toch vreemd dat er diverse maten zijn... Volgende week even de blokken eronder hangen.

Wouter W
Lid
Lid

do 14 jun, 2018 12:30

De dikke blokken monteer je bij afgedraaide schijven of afgesleten remschijven
3 jaar Prius 3 Aspiration , 1.1/2 jaar Yaris HSD Dynamic , 3.5 jaar Auris HSD Touring Sports Executive
Vanaf Augustus 2017 Auris HSD Executive Hatchback .
+ Flyer U 7.70 High Speed max 45 km/h.

FFAuris
Lid
Lid

do 14 jun, 2018 12:39

Het gaat niet alleen om de dikte, er zijn ook blokken verkrijgbaar in compleet andere maten, langer en korter. Zo ook de schijven, die zijn ook in diverse diameters verkrijgbaar.

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 14 jun, 2018 12:50

Ik sta daar soms ook erg van te kijken.. Het is heel vreemd.

Maar is ook wel verklaarbaar. Niet elke auto is hetzelfde ondanks dat er hetzelfde typeplaatje op hangt.
Soms zijn bepaalde eisen strenger in een bepaald land en moet de constructie daarop worden aangepast.
Hoewel dit in het systeem van EU type goedkeuring steeds minder vaak voorkomt.
Toch kan het gebeuren dat een fabrikant om uiteenlopende redenen ervoor kiest de constructie van een bepaald type tussentijds aan te passen.

Enkele voorbeelden:
- Auto's worden tegenwoordig gebouwd op platformen.. de bodem is vrijwel gelijk echter de carrosserie verschilt, sommige merken hebben meerdere typen die gebruik maken van dezelfde bodem. Echter het kan zijn dat een bepaald type een zwaardere motor krijgt dan zijn broer/zus en daardoor ook een zwaardere achteras moet hebben (draagvermogen). Dan kan het dus gebeuren dat er ook andere blokken / schijven nodig zijn.

- Tegenwoordig worden veel onderdelen 'just-on-time' aangeleverd aan de fabrieken. Deze onderdelen komen bij andere toeleveranciers weg en worden in het magazijn gescheiden en samengevoegd naar de behoefte van de fabrikant. Als er in zo'n bestelproces of leverproces iets mis gaat zou dat kunnen betekenen dat de gehele productie stilgelegd moet worden. Dan kan het dus gebeuren dat de fabriek er voor kiest een andere (zwaardere) as te monteren omdat die nog op voorraad was en de meerkosten voor lief te nemen omdat dit vele malen goedkoper is dan stilleggen van de procuctie lijn.
Nadeel is dan wel dat jij onderdelen wilt bestellen en dus moet gaan kiezen (gokken is meestal verkeerd gokken)...

- Ik kan mij ook voorstellen dat bijvoorbeeld in landen met veel bergen (Oostenrijk / Zwitserland e.d.) of met veel hogere constante snelheden (Duitsland) er andere eisen worden gesteld aan de remmen en dat fabrikanten hier rekening mee houden. Iemand die dagelijks in de bergen rijd gaat anders met deze omstandigheden om dan iemand die 1 of 2 keer per jaar daar verblijft. De constructeur wil dan niet de servicetermijnen inkorten dus zal de constructie dan anders (lees: zwaarder) moeten zijn. Echter in andere landen is dit niet nodig en blijft de lichtere (en goedkopere) constructie gehandhaafd. Dit wordt dan niet gespecificeerd op chassisnummer aan de merkonafhankelijke onderdeel leveranciers doorgegeven en dus wordt de keuze per model groter. Het magazijn van de dealer zal in de meeste gevallen wel het specifieke juiste onderdeel op voorraad hebben.

- Ook kan het voorkomen dat gedurende de productie van een bepaald model er signalen binnenkomen dat een onderdeel meer slijtage heeft dan gewenst, of dat het toch niet de gewenste stevigheid of pasvorm bied die vooraf berekend was. Zolang dit de verkeersveiligheid niet aantast hoeft de fabricant reeds geleverde modellen niet terug te roepen echter men kan wel besluiten dat het onderdeel niet het gewenste kwaliteitsniveau heeft dat men graag wil leveren en dan wordt het onderdeel op dat model dus tussentijds aangepast. (Bijvoorbeeld de voorruit van een C-HR). Dit voorkomt ook dat bijvoorbeeld garantiekosten blijven oplopen voor de fabrikant.

Meten is dus weten, en vaak als ik onderdelen nodig ben ga ik naar de automaterialenzaak en neem het onderdeel als voorbeeld mee. Als ze dan het gevraagde onderdeel op de toonbank leggen dan kan ik direct zien of het juist is en anders pakken ze gewoon de andere optie uit het schap.

Dit gaat vaak zo met:
- filters (olie, lucht. brandstof, interieur etc)
- remblokken en schijven (en schoenen en trommels)
- accu's (ook zo'n onderdeel dat wel 2 of 3 keer tussen twee modelwijzigingen wordt aangepast)
- snaren (multiriemen, v-snaren etc)
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

FFAuris
Lid
Lid

za 23 jun, 2018 21:08

Vanmorgen de blokken vervangen.. Zo simpel heb ik het nog nooit meegemaakt zeg... 2 boutjes lossen, en zonder wrikken schuift de klauw er mooi af..

Voor 58 euro klaar, keurige Nipparts blokken, welke ik altijd gebruik. Kwaliteit hiervan is subliem, wordt veel gebruikt bij Aziatische auto's.

Auris remt weer top, weer flink de tanden in het stuur...

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 23 jun, 2018 21:13

Mooi!
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

ma 25 jun, 2018 9:45

Lekker bezig FFAuris!

Ik ga het ook zelf doen, maar de mijne heeft nog maar 139.000 km, dus ik moet nog 60k wachten :)

FFAuris
Lid
Lid

ma 25 jun, 2018 11:07

De blokken konden hier ook nog wel een zomertje mee, maar ik wilde graag op een nulstand beginnen.

Het is in ieder geval zeer gemakkelijk zelf te doen, dat bespaart nog eens serieus geld..

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Onderhoud”

• Informatie