doe-het-zelf (extra) accu

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme
Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19025
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

ma 09 sep, 2013 12:49

Om alleen de HV-accu te laden? Wat voor winst verwacht je daarmee te halen?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
thyaris
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 12:55

ma 09 sep, 2013 16:24

In de winter, heb ik gemerkt, begint de ICE gelijk de HV accu te laden. De ICE neemt blijkbaar geen genoegen met een niet geheel volle accu (-/- 2 streepjes). Dus rijd ik 's winters met een op hoge toeren draaiende motor. Extra stank en brandstof. Dus als ik die accu vooraf al helemaal vol kan krijgen, behoeft de ICE niet gelijk overtoeren te maken. Althans volgens mijn redenatie.

Gebruikersavatar
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 6978
Lid geworden op: do 28 aug, 2008 10:57
Locatie: Oude Leije..
Auto: Prius 2 BE 2008

ma 09 sep, 2013 16:38

Klinkt mij ook vrij logisch in de oren.
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Gebruikersavatar
willemke
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2024
Lid geworden op: za 13 jun, 2009 23:29
Locatie: Haren

ma 09 sep, 2013 17:46

thyaris schreef:In de winter, heb ik gemerkt, begint de ICE gelijk de HV accu te laden. De ICE neemt blijkbaar geen genoegen met een niet geheel volle accu (-/- 2 streepjes).
Dag thyaris en anderen,

Zou het kunnen zijn dat je je vergist ?
De motor dient eerst op een temperatuur van 40 graden te zijn alvorens elektrisch te kunnen rijden.
Het lijkt dat jij leeft met de gedachte dat de HV batterij vol moet zijn om de ICE te laten stilvallen, maar dit is volgens mij niet zo. Rijd je met de interieur verwarming aan, dan blijft de ICE nog langer draaien, los van de ladingstoestand van de HV accu.

Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Gebruikersavatar
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 6978
Lid geworden op: do 28 aug, 2008 10:57
Locatie: Oude Leije..
Auto: Prius 2 BE 2008

ma 09 sep, 2013 18:52

Klopt inderdaad, maar 40 graden is toch zó bereikt. Het lijkt mij wel brandstof te besparen :roll:
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

ma 09 sep, 2013 19:12

thyaris schreef: Dus rijd ik 's winters met een op hoge toeren draaiende motor. Extra stank en brandstof.
Als de motor daadwerkelijk een beduidend hoger toerental draait en stank veroorzaakt dan lijkt mij toch iets anders aan de hand.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
ginrin
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 329
Lid geworden op: zo 04 jul, 2010 20:10

ma 09 sep, 2013 22:46

thyaris schreef:In de winter, heb ik gemerkt, begint de ICE gelijk de HV accu te laden. De ICE neemt blijkbaar geen genoegen met een niet geheel volle accu (-/- 2 streepjes). Dus rijd ik 's winters met een op hoge toeren draaiende motor. Extra stank en brandstof. Dus als ik die accu vooraf al helemaal vol kan krijgen, behoeft de ICE niet gelijk overtoeren te maken. Althans volgens mijn redenatie.
Ik denk dat je met een standkachel meer resultaat boekt. In de zomer maakt de ICE ook "overtoeren", alleen wat korter omdat de ondergrens eerder bereikt is.

Joop

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19025
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

ma 09 sep, 2013 22:50

Of een motorvoorverwarmer :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
thyaris
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 12:55

ma 09 sep, 2013 22:53

Tja, ik dacht dus aan een adapter om vooraf je accu op te laden.

Gebruikersavatar
nawikre

di 10 sep, 2013 13:26

Arjan,

ik bel steeds wanneer hij er niet is..hahahah.

Omdat ik zelf ook ERG druk ben komt dit nog wel...het heeft geen haast. Eerst moet de prius een onderhoudsbeurt hebben, dus ga daar eerst mee aan de slag.

Iwan

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19025
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

di 10 sep, 2013 13:33

Ja dat schiet niet op :) komt goed :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3621
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

di 10 sep, 2013 13:52

Wanneer je een standkachel hebt kun je direct elektrisch vertrekken. Ook wanneermje maar 2 streepjes stroom hebt. De ICE start net om de accu op te laden maar om de motor (en kachel!) op temperatuur te brengen.
Wanneer je de accu van te voren extra wilt opladen rij je uiteraard zuiniger want je hebt er al een andere vorm van energie in gebracht. Je maakt er dan een plug-in van. Prima natuurlijk alleen weet ik niet waar je een hi-voltage lader zou kunnen kopen. Daarbij kun je niet hard en niet ver op EV rijden dus of je de winst van het opladen er ooit uit zult halen is maar de vraag. Je moet een aardige investering doen om de boel goed voor elkaar te krijgen.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
thyaris
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 12:55

za 14 sep, 2013 13:47

Zou best kunnen zo'n kachel. Maar ik werd getriggerd door het onderwerp van deze draad: 'doe het zelf accu'. Misschien dat een doe-het-zelver zo'n HI voltage lader zou kunnen ontwikkelen, was mijn gedachte.

Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3621
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

za 14 sep, 2013 19:51

O ja hoor. Je koopt een heleboel tractieaccu's en zet die in serie. Net zoveel tot je de juiste spanning hebt
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
SimonG
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 20:29

vr 06 dec, 2013 15:48

Ik lees dit draadje met interesse, echter Hoe veel batterijen met hoeveel volt moet je in serie schakelen om een beetje vermogen te krijgen dat je kunt ge bruiken als extra EV vermogen?

Ik bedoel 4x 12v 75 ah Agm batterijen zijn al snel 4x 25kg + 4× €235. Dat is best duur, zwaar en bovendien: hoe zit het met vering, veiligheid en verlies van bagage ruimte?. Enhoe stuur je deze batterijen aan?

Dit is namelijk de oplossing waar arjan het over heeft; http://www.accimaccubedrijf.nl met hun prius uit 2011. Iemand ideen?
Prius 2 BE 2006 Barcelona red
Full LED

Plaats reactie

Terug naar “Doe-Het-Zelf-hoekje”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten