Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

VAlles over het rijden met de Auris Full Hybrid 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.

zo 15 jul, 2018 10:55

Het valt mij op dat de auto (C-HR Hybride, 04-2018) nu bijna 5000km en 10 weken verder een stuk vriendelijker is geworden qua verbruik. Ik denk dat de opmerking over het 'inlopen' van de motor echt wel hout snijdt bij een nieuwe auto.
Puur gevoelsmatig (niet gebaseerd op kennis/feiten) heb ik het idee dat het motormanagement een specifieke inrijmodus heeft om de motor te beschermen, en daarna pas begint te leren hoe de auto daadwerkelijk bereden wordt (inleren).

Ik rijd hem altijd in ECO mode, maar heb niet echt een fluwelen voetje. Ik probeer wel de 'push and glide' techniek zoveel mogelijk toe te passen, en dat lijkt nu pas echt goed te werken.

De boordcomputer gaf tot enige tijd geleden zo'n 5,2 l/100km aan; in de praktijk (tankbeurtenberekening) bleek dit 5,43 l/100km te zijn. Nu begint de BC bij te trekken; hij staat nu op 4,8 l/100km, terwijl de praktijk momenteel 4,98 l/100km geeft. Ik reset de BC nooit; dit is het totaal gemiddelde vanaf plm. 1500km. Ik tank altijd vol om de cijfers zo nauwkeurig mogelijk te houden.

Het maakt ook een wereld van verschil of ik RON95 of RON98 of hoger tank. Ik kom regelmatig in DE, en daar pak ik dan de Vpower of minstens RON98. Daarmee haal ik op een enkele tank minimaal 4,5 l/100km, op voorwaarde dat de tank zoveel mogelijk leeg was ten tijde van de tankbeurt (min. 35L tanken).

Ik rijd ongeveer 50% snelweg, 40% lokaal en 10% stad/drukte. Alles op een rijtje zettende ben ik super tevreden over het verbruik, zonder te hoeven inboeten aan rijplezier. Want een hybride rijdt geweldig zodra je snapt hoe je ermee moet omgaan.
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

zo 15 jul, 2018 11:41

Logisch verhaal. Zou wel m'n signature aanpassen. :wink:
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

zo 15 jul, 2018 17:59

Het verschil in temperatuur in (het frisse) april en de laatste 4 tot 6 weken tot nu speelt vast ook een rol in het lagere verbruik. Bij m'n Yaris was het verbruik in de winter gemiddeld zo'n 20% hoger.
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 15 jul, 2018 19:14

Elec_Hybrid_Fan schreef:
zo 15 jul, 2018 11:41
Zou wel m'n signature aanpassen. :wink:
Heb Fuelly nog niet bijgewerkt... :wink:
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 16 jul, 2018 22:53

En ja, hij loopt nu netjes terug. Duurt effe, want het is een langdurig gemiddelde.
Afbeelding
Afbeelding

niprirus
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris Hybrid energy

di 17 jul, 2018 21:35

Hein Carpenter schreef:
za 14 jul, 2018 22:28
Ik had ook een lager verbruik verwacht. Is de Auris motor reeds ingelopen?
nee hij is nog niet ingereden er staat net 1200 km op , maar de Prius reed met de tweede tankbeurt al ruim 1:22 die was gelijk al veel zuiniger en ook nog niet ingereden

niprirus
Lid
Lid

di 17 jul, 2018 21:59

ik vind het toch echt wel heel triest dat Toyota de verbruiks cijfers zo bij elkaar liegt door onder deze prachtige droge zomerse omstandigheden de verbruiks cijfers gewoon met 32.5 % te overdrijven dit is toch wel heel grof overdrijven mijn broer rijd een Suzuki Baleno die rijd hier gewoon 1 : 23 mee dat zijn nog eens cijfers voor een auto die veel goedkoper is dus ik zal me toch nog wel eens goed bedenken als het weer inruil tijd is wat het dan voor automerk zal worden want voor goede verbruik cijfers hoef je in ieder geval geen Toyota met Hybride techniek meer te nemen want dat is alleen maar op papier in de folder , maar gelukkig voor de rest zijn het natuurlijk wel top auto's met weinig problemen en met goede rij eigenschappen maar helaas wel met hoge afschrijf kosten en de onderhouds beurten zijn ook wel aan de hoge kant is mijn ervaring tenminste

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur

di 17 jul, 2018 22:38

Nou troost je... Dat doet IEDERE autobouwer. Ik heb mijn 2016 Suzuki Vitara 1.4S destijds gekocht mede vanwege het gunstige verbruik: fabrieksopgave 1:19,2. In de praktijk, hoe goed je je best ook doet kom je echt niet verder dan 1:15 als je geluk hebt...
Fabrieksopgave is altijd onder ideale omstandigheden, speciale bandenetc.
En ja, ik heb een Baleno meegehad tijdens een beurt, en nee, daar is niet mee te rijden. Die auto verbruikt zo weinig omdat letterlijk overal op is bespaard met gewicht. Het minste zuchtje wind of spoortje zorgt voor een dramatisch stuurgedrag; wegligging heeft dat ding niet. Bijna helemaal van kunststof etc.
Maar dat terzijde: men zal altijd alles rooskleuriger blijven voorspiegelen zolang de regels dat toelaten. Tot die tijd moeten we maar op elkaar vertrouwen als gebruikers; veel betrouwbaarder. Als je dus gaat zoeken: kijke eerst eens in de gebruikersfora...
Afbeelding

niprirus
Lid
Lid

wo 18 jul, 2018 21:12

hoeveel verbruikt jouw CHR eigenlijk ? ben benieuwd hoeveel km die maakt op een litertje

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

wo 18 jul, 2018 23:47

Fabrieksopgave van het verbruik van een model was in het verleden gebaseerd op de gestandaardiseerde NEDC-testcyclus. Deze testcyclus vond gecontroleerd plaats op de rollenbank. Behalve met software in dieselsystemen viel er met de test weinig te frauderen. Naden afplakken? Andere banden? Maakt allemaal niet uit.

De verbruikscijfers weken toch steeds meer af van het werkelijk gebruik. De test was ontwikkeld in 1997 en de manier van rijden is in twintig jaar tóch wel wat veranderd. Dus wordt de test nu vervangen door de WLTP-testcyclus die een meer realistisch beeld moet schetsen.

Fabrikanten bepalen het standaardverbruik niet. Dat doen de testcycli.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur

do 19 jul, 2018 10:29

@niprirus zie onderschrift. Dit is het totaal gemiddelde, maar momenteel 4,9 l/100 = 1 : 20.4. Klik maar op het plaatje...
Afbeelding

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

wo 08 aug, 2018 20:40

Over verschil in verbruik tussen zomer en winter gesproken:
Gisteren reed ik een ritje van 10km bij 34 graden met een verbruik van 1:15,4 uiteraard met de airco aan: op 23 graden).
In februari reed ik een soortgelijke rit bij ik dacht om en nabij de -10 met hetzelfde verbruik.
:razz:
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

FFAuris
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus

do 09 aug, 2018 12:22

Mijn gemiddelde verbruik ligt op 1 op 21. Uitschieter gehad van 1 op 23, en de laagste was 1 op 18.9. Gewoon regulier optrekken, en dan electrisch verder. Zelfs met 4 personen en een kofferbak vol ellende op de snelweg deed 1 op 19. En ik ben best nog een doorrijder...

Meer dan tevreden Auris rijder dus...

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

do 09 aug, 2018 13:16

niprirus schreef:
di 17 jul, 2018 21:59
- ...ik vind het toch echt wel heel triest dat Toyota de verbruiks cijfers zo bij elkaar liegt...
- mijn broer rijd een Suzuki Baleno die rijd hier gewoon 1 : 23 mee...
Dan rijdt je broer wel uitzonderlijk zuinig, wellicht een vergissing?
Zie onderstaand het werkelijk gemiddeld verbruik van een aantal Suzuki Baleno rijders, met totaal meer dan 500 tankbeurten.
Deze mensen verbruiken 1 : 14, alleszins redelijk in mijn optiek.

Frans
(Bron: Spritmonitor.de)
Suzuki Baleno.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 09 aug, 2018 13:28

Zijn dit gegevens van de nieuwste Baleno?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Rijden & Verbruik”

• Informatie