Nieuwe Yaris

Alles over de Yaris Hybrid dat niet in de andere subfora past. (Berichten m.b.t. Pré-release informatie en discussies kunnen hier ook geplaatst worden)
Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2635
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

do 17 aug, 2017 14:38

Zo! Das een zwaar stuur! :shock:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19468
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

do 17 aug, 2017 21:26

Ik heb van de week in de nieuwe Yaris gereden, hier bij de Toyota dealer in Noordwijk. Viel me toch wel tegen helaas. Het bekende loeien was wel heel erg aanwezig, stukken meer dan bij mijn Prius. Het elektrisch rijden lijkt ook stukken minder te zijn dan de Prius. De ICE stond naar mijn idee eigenlijk continu aan, kleine momenten van EV rijden. Comfort viel ook wat tegen.

Nee de Yaris laat ik staan, had er meer van verwacht, best jammer.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
robsiet
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 7:06
Locatie: Groningen
Auto: Yaris Hybride Executive

vr 18 aug, 2017 9:59

Ik rij sinds mei in de nieuwe Yaris en deze rijd toch echt mooier als de Yaris Hybrid van 2012 .
De vering is veel beter geworden hij is wat ruimer van binnen is mooier afgewerkt .
Ik heb er nu 2600 km in gereden en het verbruik zit op 1 op 23 en dan heb ik zo'n 40% op de snelweg gereden en dan gemiddeld 115 km
Dit verbruik haalde ik niet met mijn vorige Yaris.

Gebruikersavatar
Selection Passion
Lid
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 28 mei, 2017 21:37
Locatie: Toruń, Polen.
Auto: Toyota Yaris Hybrid

vr 18 aug, 2017 21:49

Arjan schreef:
do 17 aug, 2017 21:26
Ik heb van de week in de nieuwe Yaris gereden, hier bij de Toyota dealer in Noordwijk. Viel me toch wel tegen helaas. Het bekende loeien was wel heel erg aanwezig, stukken meer dan bij mijn Prius. Het elektrisch rijden lijkt ook stukken minder te zijn dan de Prius. De ICE stond naar mijn idee eigenlijk continu aan, kleine momenten van EV rijden. Comfort viel ook wat tegen.

Nee de Yaris laat ik staan, had er meer van verwacht, best jammer.
Ik begrijp niet helemaal hoe je dat voor elkaar gekregen hebt. Wij rijden nu 10 weken in de nieuwe Yaris Hybrid. "Loeien" Afbeelding doet de auto niet, dat doet je rechtervoet! Afbeelding Als je bij normaal accelereren in het ECO gebied blijft, rijd je normaal met het verkeer mee en "loeit" er niks.
Vol accelereren "loeit" inderdaad. Dat deed onze Jazz met CVT ook en doet iedere auto die je hoog in de toeren jaagt.

Dit is ook héél vreemd. Wij rijden in (druk) stadsverkeer, als de motor eenmaal opgewarmd is (en we inmiddels een beetje doorhebben hoe het werkt Afbeelding) plusminus de helft van de tijd elektrisch. Zonder werkende ICE dus...

Het verbruikt zakt bij wijze van spreken per tankbeurt. De huidige tank is nu ruim half leeg, 50% stadsverkeer, de rest 90-km. wegen, geen snelweg. Airco vrijwel continu aan. De BC geeft aan 4,1 l/100 km. Die jokt, het zal uitkomen op ongeveer 4,3 l/100 km. ben ik bang...

Dat de Yaris, zelfs de nieuwe, minder comfortabel is wanneer je hem vergelijkt met een Prius... tja... Laat ik het zo zeggen: Hoewel er, ook vergeleken met onze vorige auto de Honda Jazz, best minpuntjes (opbergmogelijkheden! magic seats!) te vinden zijn, hoor je ons nog niet klagen. Afbeelding
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19468
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

vr 18 aug, 2017 21:53

We hebben een tijdje geleden het verzoek gekregen van een aantal leden om de bewegende smileys op het forum uit te schakelen. Bij deze dan ook het verzoek om hier geen gebruik meer van te maken. Een enkele op z'n tijd is ook geen probleem. Bedankt voor de medewerking :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19468
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

vr 18 aug, 2017 21:59

Mijn vergelijk is ook met een auto uit 2003/2009 (de Prius), met een auto uit 2012/2017 (de Yaris). Vind het na al die jaren een langzame ontwikkeling, had daar meer van verwacht.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Turboboost
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1130
Lid geworden op: za 25 dec, 2010 21:03

wo 06 sep, 2017 0:51

Rijtest: Toyota Yaris Hybrid (2017) :

https://www.groenlicht.be/2017/09/01/ri ... brid-2017/


De schakelhendel vd automatische transmissie ziet er idd wel heel erg antiek uit

Gebruikersavatar
Dutch Viking
Lid
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 16 jul, 2017 16:41
Locatie: Hardenberg
Auto: Toyota Yaris Hybrid

di 31 okt, 2017 10:05

Ik herken het beeld dat Arjan schetst ook niet, en dan rijden wij in een Yaris Hybrid 2012. Inmiddels hebben we in 9 maanden zo'n 13.000 km gereden.
Over het 'loeien' is genoeg gezegd, ik herken het absoluut niet. Natuurlijk gaat het toerental flink omhoog als je (erg) vlot accelereert, maar dat doet elke automaat, klassiek dan wel cvt! Daarnaast, een klassieke automaat heeft tijd nodig om terug te schakelen, en de hybrid cvt absoluut niet.
Ook qua geluid en vering herken ik het beeld niet. De Yaris is stevig geveerd, zeker, maar met de goede banden en bandenspanning zeker aangenaam vergeleken met heel veel andere B-klassers!
Zeker, de Auris zal comfortabeler zijn en de Prius nog wat meer, maar dan is er ook nog het prijsverschil. Vergelijk maar eens een Mazda2 met een Mazda6...
Wij hadden hiervoor een Daihatsu Sirion2 1.3 aut. (onderhuids een Yaris vorige generatie, maar met 'klassieke' automaat). Dan is de Yaris toch een flinke vooruitgang in vering, geluid, algemeen comfort, luxe en verbruik (van 7 naar 5 l/100 km).
Yaris HSD Aspiration 2012

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4298
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

di 31 okt, 2017 12:10

Wij zijn heel erg tevreden over onze Yaris Hybrid (dynamic aug 2015). Turboboost geef ik gelijk m.b.t. de antieke pook. De klacht van Dutch Viking over 'joelen' is veel minder op z'n plaats dan t.a.v. onze Prius (dynamic jan 2011).

De Yaris is een veel rapper autootje dan de P3 en al mis ik enkele items van mijn P3, daarvoor heeft ie andere voordelen (veel compacter, dus veel gemakkelijker parkeren) en uiteraard een fors kleiner prijskaartje.

Alle banden maken geluid en ondanks de soms grote verschillen is het bijna altijd een kwestie van wennen; net als bij de ouderwetse klok in de woonkamer die we na enige tijd ook niet meer horen tenzij we er speciaal op letten. Veel fijner zijn in ieder geval de hogere banden; de brede 45-er van de P3 zijn echt een miskleun want dat rijdt slechter, levert al snel beschadigingen aan de velgen op en is veel duurder dan smallere 65-er banden.

Opvallend meer (en ander) geluid maakt de Yaris alleen met (op-)trekken, maar dat is alleen met bergop langdurig hoorbaar.

Weet iemand hoe men de audio uit kan zetten? Bij de onze gaat de muziek automatisch aan na het aan zetten van de auto en we balen ervan dat we niet weten hoe we dat standaard op 'uit' kunnen houden.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
Dutch Viking
Lid
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 16 jul, 2017 16:41
Locatie: Hardenberg
Auto: Toyota Yaris Hybrid

di 31 okt, 2017 13:15

@Camille: Misschien is het goed als je mijn reactie nog even goed leest: Ik herken het zgn 'joelen' dus niet. Ik verwonder mij juist over deze klacht van anderen!
Yaris HSD Aspiration 2012

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19468
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

di 31 okt, 2017 19:32

Welke auto’s heb je hier voor gereden?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Dutch Viking
Lid
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 16 jul, 2017 16:41
Locatie: Hardenberg
Auto: Toyota Yaris Hybrid

wo 01 nov, 2017 9:16

@Arjan: Als je het aan mij vraagt:

1964 Trabant 601 Standaard
1969 Citroën 2CV
1972 Citroën Ami8 Club
1974 Renault 12TS
1976 Mitsubishi Lancer 1400
1978 Volkswagen Golf GLS
1981 Citroën 2CV Club
1983 Lada 1200S
1989 Fiat Uno 45 S.i.e.
1992 Mazda 121 standaard
2000 Opel Astra Combi Sport 1.6 16V (van 1996)
2003 Subaru Impreza Plus GL aut. (van 1997)
2011 Daihatsu Sirion2 1.3 aut. (van 2006)
2017 Toyota Yaris Hybrid Aspiration (van 2012)

De laatste vier heb ik dus gekocht als occasion, alle auto's daarvoor waren nieuw bij aanschaf. Ze staan op jaar van aankoop,
de 'switch' na de Golf had een bijzondere oorzaak.
De Mazda, Subaru, Daihatsu en Toyota blijken de fijnste en meest betrouwbare wagens te zijn, met name de Renault en de Opel waren ronduit bagger, goed voor nachtmerries.
De 'switch' na de Golf had een bijzondere reden.
Yaris HSD Aspiration 2012

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Overige zaken”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten