De CO² hoax

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
Plaats reactie
Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

zo 10 jun, 2018 15:09

Actieradius, laadtijd, oplaadpunten in Europa en aanschafprijs zijn voor mij de "bottleneck", voor de rest alleen maar voordelen. Kwestie van tijd lijkt me.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

zo 10 jun, 2018 21:35

TonVH schreef:
zo 10 jun, 2018 14:55
Laat ik het erop houden dat zodra ik mensen domme (om geen andere woorden te gebruiken) kreten als "petrolhead" zie spuien
Jammer dat je zo struikelt over dit woord, terwijl dit juist een woord is waar veel autoliefhebbers zichzelf mee omschrijven. Ze zeggen dan trots "Ik ben een echte Petrolhead". Eigenlijk ben ik zelf ook een Petrolhead, maar daar zijn andere Petrolheads het vaak niet mee eens. Voor hen staat een Prius gelijk aan chemische castratie (Letterlijk zo uitgesproken door een Autoweek-journalist) en is EV het einde van het autotijdperk.

Daarom gebruikte ik de term "Petrolheads" hier om een groep aan te duiden. Ik weet niet waarom jij dat dan een domme term vindt, maar deze groep (ja, ik generaliseer) bagatelliseert ook graag de gevolgen van de hoge CO2-uitstoot. Als er dan ergens een onderzoek wordt gepubliceerd waaruit blijkt dat je CO2 ook gewoon kan recyclen, is dat natuurlijk koren op hun molen.

Wat betreft de toonzetting van mijn laatste paragraafje heb ik me overigens laten inspireren door teksten die ik vrij veel tegenkom op andere fora, waar het percentage Petrolheads erg hoog is.
Vrijwel niemand ontkent dat EV's voordelen bieden maar zolang dat is voorbehouden aan een hele kleine groep "happy few" is het geen serieus alternatief.
En dit begrijp ik dan weer niet. Je hebt gelijk dat het op dit moment voor veel mensen nog niet te betalen is, maar wat wil je dan? Helemaal stoppen met EV en net zo lang wachten tot er ineens een uitvinding wordt gedaan waardoor je voor 10.000 euro een nieuwe EV kan kopen met een bereik van 600 kilometer? Dat gaat vast niet gebeuren. Maar waarom is de EV zo duur? Waarschijnlijk omdat die nog niet echt in massaproductie gemaakt wordt. De plofmotor (mag ik dat zo noemen?) is wat dat betreft allang uitontwikkeld. Met een beetje research hou je de markt bij en verder kun je de lopende banden laten draaien voor een gegarandeerde winst.

Voor EV moet je echt investeren in nieuwe techniek. Je moet onderzoek doen, omdat je nog geen ervaring hebt met de techniek. Je moet lopende banden ombouwen. Je moet betrouwbare bronnen vinden voor accu's en manieren vinden om deze weer milieuvriendelijk te verwerken. Enzovoort. Daar hebben de fabrikanten helemaal geen zin in. Die blijven liever hun bekende broodjes bakken en dat in grote getale met een kleine marge verkopen.

Maar is er echt een reden dat een EV veel duurder zou moeten zijn dan een FV? Of zou dat vanzelf rechtgetrokken worden als die ook in massa geproduceerd wordt? Afgezien van de accu is de EV veel simpeler te bouwen dan een traditionele auto. Ook ben je veel vrijer in je ontwerp, omdat je de grote onderdelen veel meer over de auto kan verspreiden. Een EV zou volgens mij uiteindelijk veel goedkoper in elkaar geknutseld kunnen worden.

Je hebt gelijk dat op dit moment de EV nog voor de "happy few" is, maar volgens mij behoren veel mensen al tot de happy few. Een New Leaf is amper duurder dan een normale middenklasser en de tweedehandsjes zijn ongeveer net zo duur als mijn 5 jaar oude Prius was. Sterker nog, ik kan me iedere keer dat ik kan laden, mezelf 18 kilometer lang tot de happy few rekenen. Daarna is het op en ga ik als modale man op benzine verder.. ;-)
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 jun, 2018 8:49

@priokkie:

Ik blijf er bij dat kreten als "plofmotor", "petrolhead" (en meer domme ongenuanceerde kreten zijn bedoeld om af te leiden van de echte argumenten en een negatieve sfeer neer te zetten. Je ziet steevast in berichten met die kreten een lijst van ongenuanceerde vermeende voordelen van de EV en nadelen van de FV. En zeer zeker wordt er vrijwel altijd voorbijgegaan aan het feit dat elektriciteit moet worden opgewekt. En dat laatste is vrijwel altijd ook niet het miljeuvriendelijk. Meest vriendelijk is nog de elektriciteit die vanuit Frankrijk wordt geimporteerd.

De grootste bezwaren (en vandaar de kreet "happy few") is naast de kosten het rijbereik.

T.a.v. kosten. Voor de Leaf moet je nieuw nog altijd zo'n 35.000 euro neertellen en dat is (leaserijders buiten beschouwing gelaten) ver boven de prijs van de modale nieuwe auto voor consumenten (trucs met huuraccu's doen daar niets aan af). Maar nog altijd het grootste bezwaar is de actieradius.

De actieradius van de nieuwe Leaf begint aardig in de richting te komen. Maar voor te veel jubelen stel ik voor even te wachten tot er ervaringen zijn met een stevige winter en dan verhalen van mensen die weigeren om zich in jaren '50 comfort te bewegen maar dus gewoon met zaken als verwarming en meer.

De actieradius van 2e-hands Leafs is absoluut onbruikbaar. Wat dat betreft heb ik het altijd "grappig" gevonden dat in het verleden bezitters van de Leaf daar erg nonchalant over deden en het vele "tanken" haast als positief brachten. Terwijl toen ze ex-Leaf bezitter werden opeens de mond vol hebben van de problemen door de actieradius veroorzaakt.

Tot op de dag van vandaag is de enige (auto's van 80.000 en meer laat ik buiten beschouwing want alleen voor de weinige "very very happy few") acceptabel EV die met een Extender, benzinemotor, oid oftewel die dus kan omschakelen. Maar ook dan praat je over auto's van ver in de 30.000.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

ma 11 jun, 2018 9:31

Ton, je bent aan het zeuren om het zeuren man.

Je gelooft toch niet echt dat als er een nieuwe technologie wordt geintroduceerd dat deze maar meteen aan de wensen van zijne koninklijke hoogheid TonVH zal worden geproduceerd?

Jij en ik bewegen ons gewoon nog even voort met ons plofmotortje en als de gelegenheid zich voordoet stap ik in elk geval over op de EV.

Het interesseert me in elk geval niets wat jij vindt van de bewoordingen die we gebruiken. Uiteraard ben jij de maat van alle dingen en heb je de wijsheid in pacht, maar als je het niet erg vind dan gebruiken we gewoon de bewoordingen die we willen gebruiken en die verder als gemeengoed worden beschouwd.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 jun, 2018 9:37

Ach, er wordt hier zoveel afgezeurd dat die van mij er ook nog best bij kan.

Verder is het best grappig dat jij allemaal kwalificaties meent te ontdekken in mijn schrijfsel die er totaal niet staan. Wellicht moet je voortaan reageren op wat er staat en niet wat jij denkt dat er staat
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 11 jun, 2018 13:25

TonVH schreef:
Wellicht moet je voortaan reageren op wat er staat en niet wat jij denkt dat er staat
Dat lijkt me ook een goede tip voor jou. Hoe kom je erbij dat ik beweer dat de productie van stroom volledig CO2-vrij is? Pak mijn bericht er nog eens bij en lees eens goed wat ik schrijf.

Gek genoeg is deze stroman-redenering vooral bij petrolheads erg populair. Ze doen daarmee alsof ze de materie beter bestudeerd hebben dan die stroomkoppen, terwijl de meeste vonkhoofden zich hier echt wel van bewust zijn. Die elektronenruiters kennen dan ook vaak de studies die aantonen dat EV ondanks dat, toch een lagere CO2 uitstoot oplevert. En dan hebben ze het ook nog nieteens over al die andere vervuiling uit de uitlaat die dan voor het gemak even vergeten wordt. (Schrijfstijl (c) gemiddelde reaguurder)

De term plofmotor gebruik ik overigens omdat ik te lui ben om iedere keer voluit "benzine- en/of dieselmotoren" te tikken. Heb je een beter voorstel waar je wat minder beledigd op zal reageren?

Je hebt mij trouwens al twee keer dom genoemd. Misschien wil je daar ook eens mee ophouden. Het zou prettiger zijn als je gewoon op de inhoud zou reageren.

Ik heb nog steeds geen ander voordeel van benzine- en/of dieselmotoren van je gelezen, naast het bekende voordeel van het bereik. Of zo je wilt: bereik vs prijs van de auto.

Selection Passion
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

ma 11 jun, 2018 13:33

Jongens toch! Het is hier geen AutoWeek (of erger...). :silent:
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 jun, 2018 13:58

PriOkkie schreef:
ma 11 jun, 2018 13:25
TonVH schreef:
Wellicht moet je voortaan reageren op wat er staat en niet wat jij denkt dat er staat
Dat lijkt me ook een goede tip voor jou. Hoe kom je erbij dat ik beweer dat de productie van stroom volledig CO2-vrij is? Pak mijn bericht er nog eens bij en lees eens goed wat ik schrijf.
Ik schrijf niet dat jij dat beweert maar dat het in het standaardlijst (voordelen EV) voorkomt.
Je hebt mij trouwens al twee keer dom genoemd. Misschien wil je daar ook eens mee ophouden. Het zou prettiger zijn als je gewoon op de inhoud zou reageren.
Onzin. Ik heb het over (bijv.) "domme kreten". Een opmerking waarin niemand mee als "dom" wordt weggezet. Als ik jou "dom" zou vinden dan zou ik geheel niet gereageerd hebben en zeker niet de moeite genomen om dat uitgebreid te gaan doen. Advies: trek je berichten wat minder persoonlijk aan want dat zijn ze (zelden) zo bedoelt maar gewoon algemener.
Ik heb nog steeds geen ander voordeel van benzine- en/of dieselmotoren van je gelezen, naast het bekende voordeel van het bereik. Of zo je wilt: bereik vs prijs van de auto.
Waarom zou ik? Is er soms een wedstrijd gaande wie de beste argumenten pro en con heeft? Ik heb al eens eerder geschreven dat ik niet mee doe aan wedstrijden "ver pissen". Als jij daar wel behoefte aan hebt dan moet je maar iemand anders zoeken.

Voor mij is een auto puur een middel om van A naar B te komen en hoe die auto dat doet interesseert mij geen ene mallemoer.

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 11 jun, 2018 16:43

TonVH schreef:
ma 11 jun, 2018 13:58
Waarom zou ik?
Omdat mijn stelling was dat dit (range vs tanken) zowat nog het enige voordeel is van FV tegenover EV. Dat vond jij maar onzin. Je vroeg je zelfs af of het wel goed met me ging, zo raar vond je het.

Maar blijkbaar ben je het toch met me eens, al schrijf ik het alleen op op een manier die jou niet aan staat. Als dat zo is, kun jij dan misschien ook een beetje op je toon letten? Waar ik nog vrij algemeen tekeer ging tegen een imaginaire discussiepartner ("de petrolhead"), ging jij behoorlijk op de man spelen. Althans, zo kwam het op mij over.

Al met al gewoon een misverstand. Je bent het met me eens, maar drukt het wat ongelukkig uit. Zand erover.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 jun, 2018 18:18

@priokkie:

Je moet geen zaken aan elkaar koppelen die in een aparte context thuishoren. De kreet "alles goed met je" sloeg op jouw bericht van zo 10 jun, 2018 13:15 die klonk als een zwaar gefrustreerd persoon.

Wat betreft "op de man spelen". Ik heb dat niet gedaan. Sterker, ik poog i.h.a. berichten niet richting een persoon te schrijven maar algemeen te houden. Als het wel persoonlijk is overgekomen dan sorry, is dat niet zo bedoeld geweest. Persoonlijke berichten stuur ik wel via een PM.

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 11 jun, 2018 18:47

Okay, ik klonk als een zwaar gefrustreerd persoon en ik gebruikte domme kreten en je nam me niet serieus vanwege deze toon, maar verder niks persoonlijks hoor. Prima. ;-)

De amerikanen hebben zo'n mooi woord voor wat ik deed: ik plaatste een "Rant". Ik heb daar geen goed Nederlands woord voor. Hooguit een omschrijving: "vurig betoog met stevig taalgebruik". Dat wil niet zeggen dat ik ze allemaal niet op een rijtje heb, maar dat ik even een duidelijke mening neer wou zetten. Niks meer en niks minder. Als ik dan als repliek dezelfde oude dooddoeners krijg (EV heeft niet genoeg range, ja duh! Dat zei ik toch? Stroom is ook niet schoon, ja dat weet iedereen. Je vergat nog te noemen dat de productie van accu's ook vervuiling oplevert) dan wil de "rant" nog wel eens een beetje doorsudderen.

Maar goed, terug naar de CO2 hoax zoals Arjan zou zeggen...

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 11 jun, 2018 19:38

Laten we dat doen :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

AEO
Actief Lid
Actief Lid

zo 21 okt, 2018 20:08

Laat ik dan maar weer even naar het topic CO2 gaan. Er zijn velen die er van overtuigd zijn dat ons klimaat door de toegenomen uitstoot van CO2 aan het opwarmen is. Zelf geloofde ik dat ook. Maar toen ik wat meer over dit onderwerp ging lezen ben ik er heel anders over gaan denken. Tot nu toe heb ik hier veel verschillende reacties gezien, waarbij sommigen elkaar zowat in de haren vlogen. Dat is dus niet de juiste methode, want zo zal men degene die er anders over denkt nooit kunnen overtuigen. Dat kan dus beter met argumenten. Tot nu toe heb ik hier nog niemand gezien die mij kan uitleggen, waarom er hier tijdens zowel de Middeleeuwen als de Romeinse Tijd periodes waren met hogere temperaturen dan tegenwoordig. Men reed geen auto en men vloog niet, om nog maar te zwijgen van kolencentrales. Met minder CO2 dan nu, maar toch warmer! En dat is dus de reden waarom ik dat broeikasverhaal niet meer geloof. Voor alle duidelijkheid, het klimaat is wel degelijk aan het veranderen, dat kan ik zelf ook duidelijk constateren, maar er is iets anders aan de hand. En let maar eens op hoe er in publicaties over CO2 wordt gesproken. Men heeft het altijd over zoveel miljoenen tonnen CO2, maar nooit over percentages CO2 van onze atmosfeer. Want 0,038% CO2 is verwaarloosbaar. En beseffen we wel dat we het zelf ook uitademen? Het is niet giftig, en planten zijn er gek op. Men voegt daarom in de kassen zelfs extra CO2 toe.
Waarom wordt het huidige CO2 verhaal dan zo zorgvuldig in stand gehouden? Prachtig verhaal om meer belastingen en heffingen te kunnen rechtvaardigen? Als iemand beweert dat een schip zou zinken als er een meeuw op zou landen vanwege het gewicht zou toch ook niemand dat geloven?
Toyota Auris Hybride Aspiration, frost blue

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

zo 21 okt, 2018 21:32

90?% van de wetenschappers is het duidelijk dat de mens en hun uitstoot ten grondslag liggen van de klimaat veranderingen die nu plaatsvinden.
Dan twijfel jij daar nog aan?
En dat er in de miljoenen jaren al eerder voorgekomen is is waar, maar dat er binnen honderd jaar zulke grote veranderingen plaats vinden is nog niet eerder voorgekomen.
Een meteoriet inslag of vulkaan uitbarsting daargelaten, die veroorzaakte eerder een ijstijd dan een opwarming.
CO2 is niet giftig, het is echter wel een broeikasgas waardoor warmte in de atmosfeer eer en meer vastgehouden wordt, welke een cascade effect bewerkstelligd door ijskappen en gletsjers te laten smelten en het daaronder opgeslagen broeikasgas zoals methaan welke nog een veel sterker broeikasgas is vrijgelaten wordt in de atmosfeer.

Deze timeline laat dat goed zien......
https://www.iflscience.com/environment/ ... eally-are/
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

zo 21 okt, 2018 22:26

AEO schreef:
zo 21 okt, 2018 20:08
Tot nu toe heb ik hier nog niemand gezien die mij kan uitleggen, waarom er hier tijdens zowel de Middeleeuwen als de Romeinse Tijd periodes waren met hogere temperaturen dan tegenwoordig.
Vooral ook omdat het toen niet warmer was.... Er zijn sites die proberen te suggereren dat het vroeger warmer was dan nu zoals klimaatgek.nl. Maar als je goed kijkt dan zie je dat daar de meetdata wel heel apart worden geïnterpreteerd. Zo wordt de hockeystick ontkend door in de grafieken simpelweg de laatste 50 jaar weg te laten. Heerlijk simplistisch verdraaien van de feiten maar het past perfect in dit plaatje: http://sargasso.nl/drie-oh-nee-vier-fas ... ntkenning/

Jammer joh.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij en Politiek”

• Informatie