ACC en Verkeersinformatie

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius 4, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Plaats reactie
leontb
Lid
Lid
Auto: Prius 4 business special

za 28 apr, 2018 23:27

Waarde medeforummers,

ik moet nog veel van de P4 ontdekken, heb weer 2 vragen aan de deskundigen hier.

1. ACC: 3 strepen is weliswaar veilig maar de afstand kan m.i. wel wat kleiner. Kan ik de afstand tot 2 strepen terugbrengen?

2. Ik weet nu hoe ik het volume van de navi op een aanvaardbaar niveau kan zetten. Maar: als er een waarschuwing is (file etc) knalt deze nog steeds keihard door de luidsprekers. Enig idee waar dit te veranderen? Bij de dealer wisten ze het ook niet.

Dank weer voor het meedenken.
P4 white business special edition - eerder P2 - P3 dynamic business solar - P3 plugin

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD DB

zo 29 apr, 2018 0:20

Tja, staat gewoon in de handleiding...

1. rechts op het stuur, onderste rij schakelaars, de meest rechtse knop (auto met 3 golfjes ervoor):
tf12.jpg
3 standen, bij starten automatisch de meest veilige (lees: grootste) afstand.

2. zodra de verkeersinformatie wordt afgespeeld het volume van de audioset terugdraaien, danwel op de volume - toets drukken op het stuur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

ma 30 apr, 2018 22:19

Hi Leon,
Axial63 heeft jouw vragen voor een belangrijk deel al beantwoord.

Wat betreft de ACC. Een paar pagina's verder dan hij in zijn antwoord laat zien staat ook dat de afstand die de ACC aanhoud met de voorganger via de instelling 3; 2; of 1 streepje eigenlijk een relatieve afstand is die afhankelijk is van de rijsnelheid van dat moment.

Toyota zegt dat bij een rijsnelheid van 80 km p/u de afstand met de voorganger:
*bij 3 streepjes ongeveer 50 meter is
* bij 2 streepjes ongeveer 40 meter en
* bij 1 streepje ongeveer 30 meter

Uit veiligheidsoverwegingen raadt Toyota aan het systeem alleen op autowegen en autosnelwegen te gebruiken en waakzaam te blijven.

Die waakzaamheid ben ik een groot voorstander van. Als het goed is kijk je doorgaans verder voor je uit dan de auto voor je. Het systeem doet dat niet!! Ook heb ik deze winter met half natte sneeuw gehad dat het Toyota-embleem in de gril/neus (hierin zit de radar) deel gevuld werd met een laag drap van natte sneeuw dat niet meer verdween door de rijwind. Het systeem werkte toen niet naar behoren.

Ik schat dat ik ongeveer 80% van de tijd de ACC gebruik.
Ik gebruik de ACC bijvoorbeeld wel in de file en binnen de bebouwde kom. Dan merk ik dat hierboven genoemde afstanden kleiner worden. En bij snelheden van 100 of 120 worden de afstanden groter dan hierboven.

1 streepje gebruik ik alleen binnen de bebouwde kom of in de file. De auto reageert dan sneller op het optrekken van de auto voor je, waardoor je de degene achter je niet irriteert. Eenmaal op snelheid binnen de bebouwde kom, dan zet ik hem weer vrij snel op 2, dan wel 3 streepjes.
Op de snelweg en provinciale wegen gebruik ik meestal 3 streepjes. Als het systeem dan in moet grijpen (soms remt de voorganger op het laatste moment en doet dat wat onbehouwen), dan hoeft dat minder bruusk te gebeuren (meer remweg ingebouwd) en dat is prettiger voor degene achter me.

Het systeem reageert beheerst op iemand die je inhaalt en vervolgens tussen jou en jouw voorganger in duikt. Zolang diegene een fractie sneller rijdt dan jij zal jouw snelheid niet echt merkbaar afnemen. Het systeem laat langzaam weer een grotere afstand laten ontstaan.

Binnen de bebouwde kom, of op de provinciale weg zal het systeem bij een voorganger die afslaat naar mijn zin vaak te veel afremmen. De achterkant van die auto is dan nog in zicht van de radar, maar al van mijn rijstrook af. Ik overrule het systeem op basis van wat ik zie door het gaspedaal even in te drukken.

Wat je van de werking van het systeem vindt is puur persoonlijk. Ik vind het erg prettig, maar blijf wel actief meerijden. Ik zie het als een extra paar ogen voor het geval ik op het verkeerde moment even niet goed oplet. Mijn vrouw en mijn zoon gebruiken het nooit.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 01 mei, 2018 12:06

Wij gebruiken het ook maximaal, maar het is en blijft een hulpmiddel. De ACC op basis van radar werkt 1000x beter dan op basis van een camera. Dat is een klungeloplossing meer een CC+/- :oops:
PIP aug 2012 executive arctic blue

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

di 01 mei, 2018 13:48

Ik gebruik het ook te pas en te onpas. Vind het echt een mooi systeem, wil niet meer zonder.

M'n vrouw gebruikt het hoogst zelden. Hooguit op lange rustige snelwegen (maar dan heb je er juist minder profijt van vind ik).
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

leontb
Lid
Lid
Auto: Prius 4 business special

za 05 mei, 2018 0:39

Beste mensen,

Veel dank voor jullie uitgebreide reacties! Ik ga het op- en uitzoeken.

Hartelijke groet,
Leon
P4 white business special edition - eerder P2 - P3 dynamic business solar - P3 plugin

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Uitrusting en Acc.”

• Informatie