l/100 km of km/l?

Alles over het rijden met de Prius 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
Gerard
Lid
Lid

wo 16 mei, 2018 21:37

Hallo allemaal,

Sinds vandaag rijd ik dus rond in een prius 2. Het is een knalrood exemplaar uit 2008 met 190K kilometers op de teller. Uiteraard heb ik meteen al een eerste vraag, waar ik online het antwoord niet op kan vinden. Ik heb hier op het forum gezocht en gegoogled, maar kennelijk krijg ik geen handige zoekterm verzonnen.

In het info-scherm (energie-monitor en verbruiksmonitor) wordt het verbruik weergegeven in liters per 100km. Zoals de meeste Nederlanders ben ik gewend te rekenen met aantal kilometers per liter.

Is dat te veranderen, ergens in de instellingen? Niet dat het zo'n ingewikkelde rekensommen zijn, maar ik zou het gewoon handiger vinden...

Alvast bedankt,

Gerard

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

wo 16 mei, 2018 22:40

Je hebt precies 1 optie: er aan wennen. Helaas.

Ergens is het ook wel een logisch getal. Hoe hoger het getal, hoe meer je verbruikt. Na verloop van tijd weet je niet beter, en reken je alleen nog om als iemand anders naar je verbruik vraagt.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Gerard
Lid
Lid

do 17 mei, 2018 9:28

Hahaha, ik was er al bang voor. Nou weet ik dat onze gewoonte om te denken in kilometers per liter internationaal nogal afwijkend is, zelfs mijn Belgische schoonfamilie krabt zich nadenkend op het achterhoofd als ik verbruik in kilometers per liter uitdruk.

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Groet,

Gerard

PS-auris
Lid
Lid
Auto: Auris Hybr TS 2014

do 17 mei, 2018 12:55

ben ik met je eens, ik reken onwillekeurig nog steeds even snel in kilometers per liter, 5 liter op 100 zegt me niet zoveel, 1 op 20 vind ik nog steeds zuinig.......
zelfde heb ik met kW en PK, kilowatt zegt me , als het over auto's gaat, helemaal niets, zou ook niet weten hoe ik dat snel uit het hoofd zou moeten omrekenen...
In het begin rekende ik Euro's ook nog steeds om naar guldens, daar ben ik overigens wel aardig mee gestopt, want ik wordt dan wel erg depri van die guldenprijzen: liter benzine voor 3 gulden 90 en een cappuccino voor 6 gulden.....nee, niet meer omrekenen :D

Gerard
Lid
Lid

do 17 mei, 2018 14:10

Hahaha, nou, toen ik gisteren de eerste gegevens van mijn verbruiksmonitor omrekende werd ik anders wèl vrolijk. Gisterenmorgen gereset en intussen 160km gereden met (volgens dat ding) 4,3 liter per 100km.

Nou is dat de meting van dat systeem zelf en ik weet wel dat je het pas echt weet als je weer tankt en dan de liters door het aantal kilometers tussen de tankbeurten deelt, maar toch, die boordcomputer kan er een heel eind naast zitten voor het echt slecht wordt, zal ik maar zeggen... En het hybride-rijden is nog nieuw voor me dus ik zit voortdurend met dat infoscherm te spelen en dan ga je toch proberen het met je rijstijl te beïnvloeden. Of je dat tot in de eeuwigheid volhoudt weet ik niet, maar dat mijn dochter van 22, die hem ook regelmatig gebruikt, dat niet vol gaat houden weet ik wèl, dus verbruik zal vast nog wel stijgen. Wat die verbruiksmonitor trouwens wel heel mooi laat zien is hoe ongelofelijk slecht de eerste vijf minuten met een koude motor scoren, echt een verschil van 100% zo'n beetje.

Anyway, met de euro's ben ik al heel lang over het omrekenen heen dus het zal hiermee ook wel lukken.

Groet,

Gerard

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 17 mei, 2018 14:25

Het is best lastig hoor om een heel hoog verbruik te halen met een Hybride, zelfs voor je dochter :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Rijden & Verbruik”

• Informatie