Rotonde draait niet mee

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een Auris Full Hybrid 2 rijk is.
Gesloten
Africatwin
Lid
Lid
Auto: Toyota C-HR Style

wo 13 jun, 2018 13:57

Bier? check! Nootjes? check! sit back and enjoy the ride.... zolang die maar niet over een rotonde gaat

PS-auris
Lid
Lid
Auto: Auris Hybr TS 2014

wo 13 jun, 2018 15:54

ronduit grappig dat mensen zich zo druk kunnen maken over zo'n pietluttig onderwerp als een meedraaiende rotonde; ik moet bekennen dat ik niet weet hoe de navigatie in onze Auris dit varkentje wast…..ga er ook echt niet apart voor zitten, weet alleen dat de Auris navigatie ons al jarenlang zonder problemen over de rotondes loodst; wat in ieder geval op de rotondes meedraait zijn de koplampen :wink:

maar wat mij betreft sluiten we dit onderwerp en blijven we hopen dat vriend Thijs zich ook nog eens van zijn gezellige en vriendelijke kant laat zien

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

wo 13 jun, 2018 16:03

De laatste reacties gingen helemaal niet meer over rotondes of navigatie maar over de wijze van met elkaar omgaan.

Ik hoop dat dat weer opnieuw met respect en ruimte voor anderen zal gaan.

Ook wat mij betreft: terug naar de rotondes ontopic
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

wo 13 jun, 2018 16:30

Als ik over een rotonde navigeer heb ik werkelijk geen tijd om ook nog eens te gaan kijken wat de navigatiepijl op dat moment doet.

Ik kijk bij nadering even op de navigatie om te zien hoe de route verloopt en welke afslag ik ga nemen. Dat vindt ik mooi van de Toyo navigatie: het kaartje dat-ie vooraf laat zien.

Daarna ga ik opletten dat ik geen fietser over de motorkap ga kegelen.... :mrgreen:

Zal de leeftijd wel zijn.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

ThijsV

do 14 jun, 2018 0:00

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Misschien rijd je wel te hard over de rotonde.
Als je rustig rijdt kun je prima even kijken of je de juiste afslag neemt.

ThijsV

do 14 jun, 2018 0:06

VonJot schreef:
di 12 jun, 2018 23:00
Kijk dat bedoel ik dus. Het pijltje draait dus prachtig mee; ik had niet begrepen dat TS bedoelde dat de hele kaart mee zou moeten draaien. Ben blij dat dit niet het geval is!
Dan heb ik nieuws voor je.
De kaart draait nl altijd! continue mee dus waar jij nu precies blij om bent ontgaat me.
90 of 180 graden of linksaf, rechtsaf, bochtige landweggetjes, U-turns, drukke stads centra, bergpassen of wegen helemaal rond! etc.
Allemaal situaties waar hij een stuk “wilder” meedraait dan op een rotonde.
De rotonde, het enige moment waar de kaart dus heel erg onlogisch niet meedraait.
En zo zijn we weer terug bij de ham vraag: waarom alleen daar niet?

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 14 jun, 2018 1:45

Ik vermoed dat het te maken heeft met oriëntatie…
En dan niet zozeer de oriëntatie buiten het voertuig, maar als je naar de rotonde toe rijd kijk je even op de kaart wat er wordt aangegeven, en controleer je of dit overeenkomt met de mededeling die zojuist is gedaan (b.v. neem op de rotonde de 2e afslag).
Je hebt dus even op de kaart gekeken en kijkt vervolgens weer naar het verkeer om je heen.
Eenmaal op de rotonde kijk je weer even snel op de kaart om te kijken of het nog steeds goed gaat.
Als de kaart dan verdraaid is, dan kan het meer tijd kosten om de juiste oriëntatie weer te vinden en dat wil men mogelijk voorkomen.

Bij een U-turn of een kruising linksaf is de handeling maar 1x en dus sneller duidelijk en behoeft tussentijds ook geen controle.
Neem bijvoorbeeld het Keizer-Karel-Plein in Nijmegen, daar zul je -als niet geoefende gebruiker van deze rotonde- zeker 3 of 4 keer op de kaart kijken om te zien of je nog op de juiste route zit....

Veel navigatiesystemen hebben dan een apart vakje waarin de komende situatie wordt verhelderd met een pictogram. Er verschijnt dan een afbeelding van een rotonde, met 3, 4, 5 of meer armen en er wordt ingetekend hoe je de rotonde moet nemen. Bij een snelle blik terug op de Navi hoef je dus niet op de kaart te kijken, maar kijk je op het pictogram. Ik heb bij de Touch 2 dit vak nog niet kunnen vinden. Vreemd want mijn Prius III (2012) met daarin de Touch 1 heeft het aparte vak wel. zie foto:
tf02.jpg

Persoonlijk vind ik dat Toyota verschillende zaken heel erg Amerikaans benaderd. Neem de Cruis Controle: Je moet deze altijd eerst ON schakelen voor je hem kunt gebruiken. In andere merken kun je deze ON zetten en dan is het apparaat elke keer dat je weer start gewoon ON totdat je deze OFF zet. In de handleiding staat dat dit gedaan is om ongewenst inschakelen van de CC te voorkomen (alla Dhr. M. Bakker in en parkeer garage). Het heeft natuurlijk ook met de constructie te maken, bijna geen enkel merk heeft een CC-hendel die meedraait met het stuur.
En kijk eens in de handleiding overal staan tig waarschuwingen en deze worden ook tekens weer herhaald.
Amerikanen zijn daar grootheden in, die zetten ook in de handleiding van de wasmachine dat je geen kinderen erin moet stoppen, en geen kat in de magnetron...
Zo gaat Toyota ook om met zaken die bij andere merken al lang kunnen: ramen open (of sluiten) met de afstandsbediening. Ze zijn gewoon bang dat je klem raakt en hen aansprakelijk gaat stellen..

@ThijsV: En voor jouw geruststelling: ik ben een professionele chauffeur die al meer dan 23 jaar gebruik maakt van navigatiesystemen, ben begonnen met de Philips Carin, welke later werd overgenomen door VDO Dayton (het perfecte systeem onder de Navigatiesystemen!!!), de Beckers en later de TomTom en vele andere merken. Niet omdat ik de weg niet weet, maar meer voor de prettige meldingen van opstoppingen en de verwachtte aankomsttijd op de volgende bestemming.
(Hier doen sommige systemen ook dingen die je niet verwacht... Ze geeft TomTom steevast de verwachtte aankomsttijd van de eindbestemming weer terwijl ik nog een aantal via punten heb staan die ik nog niet gepasseerd ben. Andere merken (en vooral de beste: VDO voorop) geven netjes de verwachtte aankomsttijd op het komende via punt waarna de routeberekening naar het volgende via wordt gestart met de daarbij behoren verwachtte aankomsttijd). Kortom: er is altijd wel wat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

ThijsV

do 14 jun, 2018 3:17

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Dank, hier kan ik iets mee en ik vind dit een plausibele verklaring. Niet lopen roepen dat jet allemaal geen probleem of geweldig is maar duidelijk hoe het bedacht is.
Ik snap bv die meedraaiende cc ook niet en vind de aan en uitfunctie een handeling teveel. Maar jouw veiligheids uitleg verklaart veel.
Dat valt ook precies samen met wat ik ook net bedacht had over inderdaad ook het sluiten van de ramen etc.
Duidelijke uitleg en geeft blijk van goed mijn vraag snappen.
Wat mij betreft ben ik nu goed ingelicht en klaar met dit topic

Thx very m.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 14 jun, 2018 7:08

@Thijs, inmiddels heb ik al een aantal quotes verwijderd van je, let hier een beetje op, dank je.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

ThijsV

do 14 jun, 2018 11:03

ik begrijp het, sorry.
Maar soms is het omdat het anders een beetje onduidelijk wordt op wie je nu precies reageert

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 14 jun, 2018 11:05

Quoten direct onder een bericht is niet nodig, tenzij een specifiek gedeelte natuurlijk. Een eerder bericht quoten is wel toegestaan.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 14 jun, 2018 12:42

Ben er weer, 4 dagen spoedklus.
In 2d valt dat meedraaien van de kaart nog wel mee, maar eerlijk gezegd heb ik op een rotonde normaal geen tijd om op de kaart te kijken. Mogelijk kan ik dit makkelijk zeggen omdat de Prius en BMW een HUD hebben. Ik rij vrijwel niet in de Auris.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

do 14 jun, 2018 14:15

Thijs, ik hoop dat je er nu aan kunt wennen.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 17 jun, 2018 12:04

CC hendel meedraaien / aan zetten.
Bij BMW, Mercedes moet je altijd aanzetten, elke keer weer.
En de knopjes van de (A)CC draaien zitten op het stuur en draaien mee, net als alle andere knopjes (is soms lastig als de telefoon gaat). Toyota is echt geen uitzondering.
Maar alles went, net als dat de PIP geen elektrische bagageklep heeft en de BMW wel. Ik maar schoppen onder de achterkant met een krat in mijn handen, gebeurt er niets. :mrgreen:
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gesloten

Terug naar “Auris FH 2 - Helpdesk”

• Informatie