Met de PIP3 de bergen in...

Alle wat te maken heeft met de orginele plug-in uitvoering van de Prius 3. "Plug-in aanpassingen in eigenbeheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
Plaats reactie
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

zo 01 jul, 2018 23:02

Iedere dag weer feest, de afdaling van het huisje in Leysin (CH) naar Aigle:
Afbeelding

Lekker in de B naar beneden zoeven, of in de D en de ACC het remwerk laten doen op de langere rechtere stukken of als er een voorligger voor me zit. Onderaan de berg altijd zo'n 12 tot 14 kilometer range, ook al begon ik zonder EV beschikbaar.

Bij de Sint Bernard pas was het nog erger. Ik ben daar heen en terug overheen gegaan (Martigny - Aosta v.v.) en aan beide kanten van de berg raakte de accu helemaal vol, waarna de remkracht werd gehaald uit het laten draaien van de benzinemotor. (Het "affakkelen" van stroom)

Daarmee is voor mij bevestigd dat deze PIP in de B pas de motor gaat draaien als ie de stroom niet meer in de accu kwijt kan. Dit in tegenstelling tot een P2, die meteen al de motor laat brullen in de B. Als ik goed heb opgelet uit verhalen van anderen is dit ook zo bij een gewone P3, die daarmee iets slimmer werkt in de B dan een P2. Bij de PIP is het natuurlijk leuk dat het plafond van de accu zoveel hoger is.

Al met al heb ik de afgelopen week 3118 kilometer gereden waarvan 278 elektrisch, zonder een keer aan een stekker gehangen te hebben.

Alleen aan het eind van de dag de heuvel op was wat zwaarder:
Afbeelding
Maar goed, die klim is voor iedere auto zwaar. Vorig jaar heb ik deze trip met Citroen C4 van mijn vader gedaan. Ongeveer dezelfde specs qua vermogen, maar dan handgeschakeld. In plaats van soepeltjes de berg op grommen, was het schakelen, schakelen en nog eens schakelen. Dat klinkt misschien leuk, maar je kon eigenlijk alleen kiezen tussen een versnelling te laag of een versnelling te hoog. Stilvallen in de bocht of een hoop nodeloos gebrul naar de bocht toe. Nee, geef mij maar mijn Prius: sturen, gasgeven en je aandacht besteden aan het zoeken van de mooiste lijnen. Heerlijk.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 02 jul, 2018 1:40

Goed om te lezen dat jij het ook een feestje vind om in de bergen te rijden met de Prius .
(Had ik maar een plug in maar helaas. :oops: )
De berg versnelling gebruik ik niet.
Gewoon de cruise controle op de gewenste snelheid en als de accu vol zit remt die alsnog op de motor.
groet uit Portugal
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

ma 02 jul, 2018 8:30

Mooi om te lezen :)

Zelfde ervaring had ik ook in Denemarken, al zijn dat maar heuveltjes vergeleken met de Sint Bernard 8)
Ideaal zo'n PIP!
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 02 jul, 2018 9:30

Mooi gezicht zo een groot wagenpark op je display.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 02 jul, 2018 21:04

Op de San Bernadinopas (CH) naar beneden raakt de accu ook vol in B en dan hoor je daarna de ICE gaan brommen.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Plug-in (af fabriek)”

• Informatie