Zijwind gevoeligheid Yaris Hybride

Alles over het rijden met de Yaris Hybrid. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freek
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: di 03 jul, 2018 9:48
Locatie: Almere
Auto: Toyota Yaris

di 03 jul, 2018 10:28

We hebben nu bijna 2 jaar een Yaris hybride uit 2016 , de auto is erg zijwind gevoelig bij windkracht 4 moet je al steeds corrigeren.Volgens de dealer is er niks mis met de auto. Er zitten de standaard Dunlop banden onder. Heeft iemand ervaring hier mee of weet een oplossing ? We denken al over een andere auto maar dat is eigenlijk zonde voor een auto met 29.000 km en nog geen 2 jaar oud.


Freek

Gebruikersavatar
Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1037
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic
Contact:

di 03 jul, 2018 10:49

In Almere zal het zeer waarschijnlijk regelmatig windkracht 4 en meer zijn. Hier bij ons valt dat reuze mee.

Met de Yaris heb ik geen ervaring maar de P2 (2008) was best zijwindgevoelig en ook onze huidige Auris (2017) is ook niet happig op forsere zijwind.

Corrigeren is makkelijk maar je moet wel attent blijven.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
Freek
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: di 03 jul, 2018 9:48
Locatie: Almere
Auto: Toyota Yaris

di 03 jul, 2018 11:14

Dank voor je reactie. Ik kan de zijwind gevoelig heid niet terug vinden in de tests. Dus dacht dat het aan de auto zelf licht.

Gebruikersavatar
Axial63
Lid
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

di 03 jul, 2018 12:33

ik kan je (uit ervaring) 2 tips geven die je kunt uitproberen:

1. Controleer de bandenspanning en verlaag deze met 0,2 bar
Standaard wordt geadviseerd: 15" velgen (koud) voor 2,3 bar (eco 2,5 bar) achter 2,2 bar (eco 2,4 bar)

daar staan in de tabel de volgende opmerkingen bij:
Bij sommige uitvoeringen word tevens een ECO-bandenspanning in de tabel weergegeven.
Voor een laag brandstofverbruik wordt ECO bandenspanning aanbevolen.
De bandenspanning is tevens van invloed op het comfort, de weggeluiden en het stuurgedrag.

Een lagere bandenspanning zorgt ervoor dat er meer rubber contact heeft met het wegdek, waardoor een stabielere wegligging kan optreden. Wel kan het zijn dat de band eerder aan de buitenkanten zal slijten (bij 0,2 bar is dat minimaal)
Een hogere bandenspanning zorgt ervoor dat er minder rubber contact heeft met het wegdek, dit resulteert in minder wrijving en minder weerstand en vaak een lager brandstofverbruik. Wel kan het zijn dat de band in het midden eerder zal slijten (bij 0,2 bar is dat minimaal)

Eventueel (indien aanwezig) moet het TPMS (bandenspanningscontrolesysteem) worden geinitialiseerd. Tijdens de test hoeft dat niet direct maar als je een aangepaste bandenspanning wilt blijven gebruiken en het controlelampje brand dan is dat wel raadzaam. De knop daarvoor zit onder het stuur, net boven het rempedaal. (3 seconden indrukken tot de controlelamp 3x gaat knipperen en vervolgens de auto een paar minuten op ready laten staan).

2. Leg eens extra gewicht achterin de kofferbak van ca. 25 a 30 kg.

Extra belading heeft in sommige gevallen een beter weggedrag tot gevolg.
Denk aan een zak zand, of een paar jerrycans met water (wel goed opsluiten dat het niet gaat schuiven)
Vergeet daarbij niet de koplamhoogte afstelling aan te passen.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Dutch Viking
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 16 jul, 2017 16:41
Locatie: Hardenberg
Auto: Toyota Yaris Hybrid

di 03 jul, 2018 13:00

Wij hebben nu anderhalf jaar een Yaris HSD 2012 (zie review). Ik ervaar de Yaris juist niet als erg zijwindgevoelig, je merkt het wel, maar de auto corrigeert zichzelf voor een deel. In mijn automobiele leven (sinds 1965) heb ik nogal wat verschillende auto's gehad, waaronder enkele zeer zijwindgevoelige (Mitsubishi Lancer - het eerste type spande de kroon. Ronduit gevaarlijk bij zijwind >windkracht 7 en snelheden >80 km/uur!)
Onze Subaru Impreza Plus 2.0 (van 1996, gereden 2003-2011) was bepaald zijwindgevoeliger dan de Yaris, en het verschil met onze vorige auto, Daihatsu Sirion2, is minimaal, in het voordeel van de Yaris.
Wij hebben de banden juist wat harder opgepompt (V 2,5 bar, A 2,4 bar - zie ander posting hier) vanwege de wat harde demping van ons type, en het lijkt wel alsof dit tevens een gunstige uitwerking heeft op de zijwindgevoeligheid (strakkere zijwanden van de banden).
Bij een lange rit over de snelweg van Breda naar onze woonplaats tijdens de februaristorm van 2017 hield de Yaris zich zeer netjes (zie review).
Succes!
Yaris HSD Aspiration 2012

Gebruikersavatar
Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1037
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic
Contact:

di 03 jul, 2018 13:18

Blijft dat Japanse auto's doorgaans zijwindgevoeliger zijn dan Europese.

Is wel spectaculair verbeterd sedert ik ben beginnen te rijden (inmiddels ruim 50 jaar geleden).

Mijn eerste "Japanner" was een Mitsubishi Galant Sigma (nieuw gekocht) en dat was een prima betrouwbare oersterke auto ("de gestaalde perfectie") maar een drama qua stuureigenschappen en wegligging.

Daarvoor had ik (onder andere) een 2e hands Volkswagen 1200 coupé (een coupé versie van de kever) waarbij ik langs het Ijsselmeer een volledige rijbaanbreedte werd weggeblazen bij een forse zijwind.

De techniek vordert dus wel degelijk.

Mijn Fiat Stilo Abarth 3-deurs (waaraan vrijwel alles stuk ging en vaak meerdere keren) was niet van de weg te branden ... qua rijdersgevoel ideaal ... Zijwindgevoeligheid NUL.

Je rijdt al 2 jaar ... zou dus inmiddels moeten wennen ... maar ieders persoonlijke ervaring en referentie is uiteraard, zoals het al zegt ... persoonlijk.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2218
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

di 03 jul, 2018 18:14

Wat grappig, mijn eerste auto was ook een galant sigma, bouwjaar 1978.
Achterwielaandrijver. Superstille toerwagen.

Maar de koersvastheid was wel wat minder idd... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Rijden & Verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten