vraagjes betreffende een Auris Station

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
Plaats reactie
pionok
Lid
Lid

wo 04 jul, 2018 9:32

Hallo allemaal, ik zal me eerst even snel voorstellen. Ik ben Rene en rij momenteel nog een benzine auto maar wil om gaan schakelen naar hybride.

Ik weet niet of ik het juiste forum gepost heb nu, maar anders hoor ik dat graag.

Ik ben momenteel op mijn gemak aan het rondkijken naar een andere 2e hands auto en mijn oog is gevallen op het model toyota auris station. Ik heb nog niet specifiek een auto gevonden, maar voordat ik verder ga zoeken heb ik eigenlijk al wat vragen.

- Ik zoek rond model 2012 / 2013 en zag dat vanaf 2013 het type Auris 2 op de markt gekomen is, klopt dit? en wat houdt het in? is het alleen een facelift of is er motorisch ook een hoop veranderd?

- wat zijn van de station uitvoering de "zwakke" punten? model 2012/2013 misschien randje 2014?

- de auto's die ik nu gezien heb, hebben ongeveer een kilometerstand van om en nabij de 120 a 130K. is dit veel voor een hybride auto (ik heb nog geen ervaringen met hybride namelijk).

Motorisch geloof ik dat 120K allemaal wel meevalt, maar hoe zit het met de capaciteit van de accupakketten? merken jullie achteruitgang? en na hoeveel jaar is dit dan?

- vlak bij mijn huis zijn geen oplaadpunten, kun je deze aanvragen bij de gemeente? of moet je vanuit huis een verlengkabel leggen als je wil laden?

- Ik ben totaal nog niet thuis in hybride, maar wat kan er allemaal? Alleen op benzine rijden? of ook gecombineerd? en alleen op elektriciteit ? kan iemand iets zeggen over de "range" hiervan?

Een heleboel vragen waar ik hoop wat meer antwoorden op te kunnen vinden. Alvast hartelijk dank voor de antwoorden. En waarschijnlijk heb ik na de antwoorden alweer nieuwe vragen ;-)

mvg. Rene Harteveld

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 04 jul, 2018 9:39

Welkom Rene! :wink:

Ik heb je bericht even verplaatst naar ‘aanschaf’.

Veel plezier hier! :)
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 04 jul, 2018 10:08

Goed leesvoer voor startende hybride rijders:

https://www.touring.be/nl/artikels/hybr ... t-verschil

De Auris hybrid is een "gewone" hybride, dus je hebt niets te maken op oplaadpunten. Gewoon benzine tanken en zuinig rijden!
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 261.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

pionok
Lid
Lid

wo 04 jul, 2018 10:16

@ arjan, dank voor het verplaatsen

@johanvdH ik ga het artikel even lezen. Dankjewel.

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

wo 04 jul, 2018 12:57

De Auris TS (de station) is een Auris 2. Deze model variant heeft de Auris 1 nooit gehad.
42
57.200 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

wo 04 jul, 2018 18:03

En er is ook geen plugin-hybride van de Auris / Auris TS (alleen de Prius) dus inderdaad: er valt niets op te laden d.m.v. een oplaadpunt, maar alleen door herwinnen / regeneratie van energie. :wink:
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

pionok
Lid
Lid

wo 04 jul, 2018 18:28

Ah dan is dat het. Ik zag namelijk een Prius onder lading staan vanaf een huis adres. Ben ook al even aan t googlen geslagen over info.
Bedankt tot zover

FFAuris
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus

wo 04 jul, 2018 20:30

Eens kijken of ik de vragen van mijn kant kan beantwoorden, want ik rij zelf een tweedehands Auris Touring Sports, zoals de station uitvoering dus heet!

- Ik zoek rond model 2012 / 2013 en zag dat vanaf 2013 het type Auris 2 op de markt gekomen is, klopt dit? en wat houdt het in? is het alleen een facelift of is er motorisch ook een hoop veranderd?

Inderdaad, vanaf 2013 bestaat dit model. Motorisch vrijwel identiek, echter is het accupakket verkast van de kofferbak naar onder de achterbank, wat je dus meer ruimte oplevert.

- wat zijn van de station uitvoering de "zwakke" punten? model 2012/2013 misschien randje 2014?

Zwakke punten? nee, dan moet je even een accountje aanmaken op het VW forum ;)

Zonder gekheid, zwakke punten zijn er niet. Als ik dan toch commentaar moet hebben wat niet met iets zwaks te maken heeft, is het kraken van rubbers vooronder(op te lossen met teflon spray op regelmatige basis), wat kraakjes in het interieur. Verder moet je een Hybride een beetje doorkrijgen. Ik rij veel over een N-weg in de buurt waar de max snelheid 70 is. Dat is precies het omschakelpunt van de auto van electrisch naar benzinemotor, en dat is dus irritant. De auto blijft dan maar omschakelen als je niet constant rijdt..

- de auto's die ik nu gezien heb, hebben ongeveer een kilometerstand van om en nabij de 120 a 130K. is dit veel voor een hybride auto (ik heb nog geen ervaringen met hybride namelijk).

Een Auris met 130k zou ik bijna blind durven kopen. De mijne kocht ik met 146k, dat is echt he-le-maal niks voor deze auto's. Zat voorbeelden van deze auto's die zonder noemenswaardige problemen meer dan een half miljoen klikjes hebben gereden. Sommige zelfs een miljoen.

Motorisch geloof ik dat 120K allemaal wel meevalt, maar hoe zit het met de capaciteit van de accupakketten? merken jullie achteruitgang? en na hoeveel jaar is dit dan?

Ik heb na aanschaf van de auto direct een afspraak gemaakt bij de dealer voor een Hybride check. Kost je 60 euro, daarmee wordt het systeem gecontroleerd, en bij goed bevinden krijg je een jaar / 15k garantie op het pakket. Dit verleng ik ieder jaar. Ja, er zijn echt wel wat missers te vinden, maar goed, het systeem zit zo goed in elkaar dat het winnen van een flinke loterij even grote kansen biedt(bij wijze van spreken). Bovendien zijn accucellen los te vervangen bij sommige bedrijven, dan hoef je niet het volledige pakket te vervangen. Ik maak me hier in elk geval echt geen enkele zorgen over.

- vlak bij mijn huis zijn geen oplaadpunten, kun je deze aanvragen bij de gemeente? of moet je vanuit huis een verlengkabel leggen als je wil laden?

Hybride rijden in een Auris betekent geen Plugin. De auto laadt de accu's zelf op, tijdens het rijden, maar ook tijdens gas los en uitrollen.

- Ik ben totaal nog niet thuis in hybride, maar wat kan er allemaal? Alleen op benzine rijden? of ook gecombineerd? en alleen op elektriciteit ? kan iemand iets zeggen over de "range" hiervan?

De auto kan in meerdere standen rijden:

EV mode. Volledig electrisch, dit kan alleen als de auto voldoende accu capaciteit heeft, en tot max 50 km/h. Dan moet je wel vrij langzaam optrekken. Dit houdt hij een paar kilometer vol, dan start de motor om de accu's weer bij te laden.

ECO mode. De auto regelt zelf wanneer je benzine rijdt, stroom rijdt, of beiden rijdt. Er is een bekend principe van Pulse and Glide. Bijvoorbeeld optrekken tot de 50 met beide motoren, even je gas los, waarna de auto op EV (niet te verwarren met EV mode) overschakelt, en je dus electrisch verder rijdt.

Power mode. Auto reageert achterlijk fel op het gaspedaal, amper mee te rijden, alleen leuk om even te showen, want man wat is het allemaal vlotjes dan.

Normal mode(alle modi uit dus). Ook weer zelf regelend.

Je kunt op je schermpje zien welke motoren de auto op ieder moment gebruikt door middel van pijlen, en je ziet waar je energiestromen heen gaan.

Ik rijdt zelf altijd ECO mode, en maak veel gebruik van uitrollen, en electrisch gliden. Ik ben daarmee geen last voor het overige verkeer en ga ook niet enorm traag, maar ga lekker mee. Ik haal een verbruik van tussen de 1 op 20 en 1 op 23, en ik doe niet eens heel erg mijn best.

Ik heb gekozen voor de -volgens mij- op één na meest luxe uitvoering, de Hybrid Lease Plus. Ik wilde namelijk per se electrische ramen achter, glazen dak, en nog wat opties. Ik zou daar echt voor gaan. Zonder glazen dak of me slingerramen achter(wie bedenkt dat nog joh) vind ik ze al erg goedkoop ogen..

Als je meer vragen hebt lees ik het wel!

ns4
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Bi-Tone+

wo 04 jul, 2018 21:51

De info site van eigenaar van dit forum is nog steeds een goed startpunt voor achtergrond informatie over de Toyota Hybride: http://www.john2211.nl/index.html
De hybride techniek in de Auris TS en praktisch gelijk aan die in de Prius III.
Leuk filmpje met uitleg over het planetairetandwielstelsel in de Prius, P2 vs P3: https://www.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM
En als je echt los wilt gaan: http://prius.ecrostech.com/original/Und ... IDrive.htm

Veel lees plezier :)

Ik ben in 2014 overgestapt van een Ibiza ST naar de Auris TS. Ik ben zeer gecharmeerd van de hybride aandrijflijn, m.i. het ei-van-Columbus waar het de integratie van elektromotoren en verbrandingsmotor betreft.
Maar ook zonder al die technische details kan je genieten van de TS, we hebben er drie jaar met veel plezier in gereden. Tot we verliefd werden op de C-HR :D (ook al is de TS praktischer).
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:20
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 1/99/0%

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

do 05 jul, 2018 12:47

Helemaal eens met FFAuris.

Een geweldige auto. Ik had al ongeveer 9 jaar met een Prius 2e generatie gereden (+/- 150.000 km.) met heel veel plezier, en nu een Auris TS van eind 2017 in de Dynamic uitvoering (volledig full-options behalve het glazen dak.

Ik kan alleen nog toevoegen ... stap in, start de systemen en geniet. De auto doet echt alles volledig automatisch en geruisloos. Alleen genieten dus.

Wil je meer over de techniek weten, ga dan naar de links die vermeld zijn of kijk op dit forum.

Hi-Five :mrgreen:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

do 05 jul, 2018 19:12

Het is al door anderen gemeld, toch voor een goed begrip: Hybrides zijn er in twee soorten, de plugin hybrides en de niet-plugin hybrides.
De Plugin Prius (PIP) is een voorbeeld van eerstgenoemde, de Auris TS van laatstgenoemde.

Met de plugins laadt je bij via een laadpaal en kun je 'echt' elektrisch rijden dwz je kunt tientallen kilometers elektrisch rijden bv naar en van je werk.
De niet-plugins laden bij via de verbrandingsmotor (ICE) en zijn daar niet voor gemaakt. In feite dient de elektromotor ter ondersteuning van de ICE waardoor deze extreem zuinig rijdt. Mijn Auris TS rijdt momenteel (zomer) bijvoorbeeld regelmatig 1:22 tot 1:25 en daar hoef ik niet eens zoveel moeite voor te doen. Elektrisch rijden doe ik vooral in het dorp en in de stad om fietsers te ontzien. Meer dan 2-3 kilometer kom je dan niet en qua zuinigheid schiet je er niet veel mee op want de ICE moet 'm weer opladen en verbruikt daarvoor extra brandstof.
Een groot voordeel van hybrides (en EV's) wat betreft zuinigheid is de mogelijkheden tot regeneratie van remenergie dwz de accu laadt bij wanneer je remt waardoor de remenergie niet verloren gaat.

Toyota is echt top of the bill als het om hybride-techniek gaat. Volledig elektrische modellen zijn er nog niet, maar komen er wel aan. Je kunt met de Auris TS wel mooi eraan wennen hoe het is om elektrisch te rijden. Zo heb ik het gedaan en het heeft mij ertoe gebracht om voor mijn volgende auto te gaan voor een full EV waarschijnlijk de Tesla Model 3. Zo zie je maar, het kan verslavend worden. :wink:
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”

• Informatie