APK stress

Alles over de Prius 3 dat niet in de andere subfora past.
Plaats reactie
niek
Lid
Lid

ma 23 jul, 2018 7:30

Omdat ik net een mindere ervaring heb met een APK vraag ik jullie graag om advies over mijn Prius 3 van 2012.
(De ervaring was dat mijn hobby auto, een Yaris Verso uit 2000, werd afgekeurd vanwege een defecte wiellager met als gevolg een flinke onverwachte reparatie bij de dealer)

Ik moet met mijn huidige Prius binnenkort voor de eerste maal voor de jaarlijkse APK. Bij aankoop 2 jaar geleden was de APK door de Toyota dealer gedaan en ... goedgekeurd. Nou moet ik zelf. Om nou verrassingen te voorkomen wil ik graag horen wat voorkomende punten zijn waarop een Prius niet zonder reparatie kon worden afgemeld. Hierruit kunnen de zwakke punten van de Prius worden afgeleid, als die al bestaan. Misschien kan ik de tekortkomingen dan op andere manier voor zijn. Ik dacht en denk dat je voor de Prius geen APK stress hoeft te hebben. Maar helemaal zeker weten doe ik niet.

Vandaar mijn vraag: Is jouw Prius ooit afgekeurd en zo ja waarop en wat kostte de reparatie.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- heden)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 23 jul, 2018 10:23

De PIP is net gekeurd voor 2e keer
Bij binnenkomst meteen al gezegd : ruitenwissers vervangen.
Dit had een reden voor afkeuring geweest want ze waren slecht.
Bij verwisselen winter naar zomer werd dit voorjaar gemeld dat er behoorlijk roest op de vrijwel nieuwe remschijven zat en dat bij een APK keuring dat tot afkeuring zou leiden. De roest klopte, de auto had voor het wisselen door omstandigheden 2 maanden vrijwel niet gereden. Maar nu wordt express elke maand flink geremd en na 2x Italie vv was de roest er af.
Verder geen technische problemen bij de APK.
PIP aug 2012 executive arctic blue

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

ma 23 jul, 2018 10:59

Behalve roest op schijven of vastzittende remklauwen ben ik nou niet echt ergens bang voor bij een APK.
Ik bedoel, het is een Toyota èn hij is nog maar 5 jaar oud. De kans is miniem dat er echt iets duurs kapot zou zijn, al kan in theorie natuurlijk alles kapot :mrgreen:

En laat 'm ook 2 maanden vóór het aflopen van de APK keuren, dan heb je 2 maanden extra om iets te laten fiksen zonder gelijk in de stress van een deadline te schieten.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

ma 23 jul, 2018 11:54

Ik zou me echt nergens zorgen om maken. Elke Toyota die ik heb gehad, van nieuw tot 15 jaar oud, ging altijd fluitend door de APK heen. Ook met 180K op de klok. En een Prius van 2012. Die komt net pas kijken.
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition | Toyota Yaris TSport

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

di 24 jul, 2018 0:40

In al die tijd slechts een keer gehad dat er een afkeurpunt was: het glas (kunststof) van de koplampen was te ver vergeeld.
Door de dealer laten polijsten waardoor hij wel goedgekeurd werd.
Meerprijs zou 40 euro zijn maar nooit op de factuur teruggezien.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 256.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

mloes002
Actief Lid
Actief Lid

do 26 jul, 2018 19:53

Ik moest een keer Mn banden vervangen omdat ze gescheurd waren. Dat was niet leuk en kwam onverwachts omdat het profiel nog voldoende was.
Using Tapatalk

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

do 26 jul, 2018 20:29

Mijn P2 kwam 12 jaar lang (nu ja, 9 jaar lang) probleemloos door de APK.
We hebben in die tijd ook een Twingo gehad, die had de eerste jaren een aantal issues tijdens de APK. Maar nadat we een andere dealer vonden was ook de Twingo opeens veeeeel betrouwbaarder.... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Overige zaken”

• Informatie