nieuwe verbruiktest WLTP

Alles over het rijden met de Yaris Hybrid. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
willemlummie
Lid
Lid

za 28 jul, 2018 10:21

Er komen weer nieuwe regels voor nieuwe auto,s de WLTP.
De test om het co 2 uitstoot te meten voor onze auto .
Gaat dit ook gelden voor onze auto ?

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

za 28 jul, 2018 10:54

Waarom niet? Mijn Auris zou officieel 3,6 l/100 km moeten rijden, ik zit rond de 5l/100 gemiddeld en zelfs als ik me op bepaalde ritten uitsloof kom ik niet onder de 4l/100km. Het wordt tijd dat de huidige verbruikscijfers vervangen worden door wat reëlers.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

za 28 jul, 2018 11:12

Geldt voor elke auto, elke uitvoering. Al heb je b.v. andere velgen of een panoramadak. Alles heeft invloed op het verbruik. Reden waarom de P3 destijds standaard al op stalen velgen met ballonbanden werd afgeleverd en er LM waren die geen andere velgen dulden achteraf. Elke Toyota HSD is echt niet heiliger dan alle andere auto’s, al zal de prijsverhoging voor de hybrides m.i. wel meevallen.
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

za 28 jul, 2018 11:36

Geldt toch vooral voor nieuwe auto's, waar de BPM over betaald moet worden. Ik verwacht voor mijn NEDC geteste auto echt geen naheffing van de BPM. Vanaf september dit jaar moet elke verkochte auto (behalve blijkbaar de uitlopende modellen) van de nieuwe WLTP zijn voorzien.

Dit proces is trouwens al vanaf 2017 aan de gang:
september 2017: WLTP verplicht voor nieuwe modellen die op de markt komen
september 2018: WLTP verplicht voor alle nieuw verkochte modellen (muv uitlopende modellen)
september 2019: WLTP verplicht voor alle nieuw verkochte voertuigen

In 2018 wordt de WLTP omgerekend naar de NEDC waarde (zodat de BPM tabellen niet hoeven te veranderen). Vanaf 2019 wordt de WLTP gebruikt. Ik kan niks over wijziging van de BPM tabellen vinden. Wel lees ik dat de EU stelt dat de wijziging van de testmethode geen extra kosten voor de consument mag betekenen. In de voorbeelden die ik zo snel vind staan echter alleen voorbeelden van hetzelfde model (situatie 2018 voor en na september). Dit wordt door de Nederlandse staat opgelost door de omrekening van WLTP naar NEDC.
Wat er dus in 2019 en 2020 gaat gebeuren is mij niet duidelijk *), maar heb er ook niet uitgebreid naar gezocht.

*) met name dus pre september 2017 modellen:
  • Vanaf september 2018 moet deze over een WLTP waarde beschikken, die wordt vervolgens omgerekend naar NEDC (voor en na september geen verschil in BPM). Fabrikant moet het pre september 2017 model dus ook WLTP getest hebben. Tenzij het model vanaf 2019 niet meer verkocht wordt, want uitlopend model (zie volgende punt).
  • Vanaf 2019 wordt de WLTP waarde tegen de BPM CO2 tabellen afgezet (dit is NL wetgeving). Zonder wijziging van de tabellen betekent dit dus wel degelijk een belasting verhoging. Niet kunnen vinden hoe de EU regel "geen belasting verhoging ivm andere meetmethode" wordt opgelost. In mijn beleving moeten de CO2 tabellen aangepast worden, maar ik vraag me af of de Nederlandse staat dat ook zo ziet (ben bang van niet eigenlijk).
  • Vanaf 2019 zijn de uitlopende modellen (zonder WLTP waarde) verdwenen (in NL) zie vorige punt, of moet deze dan beschikken over een WLTP waarde (in NL), anders kan er geen BPM meer bepaald worden.
  • September 2019 lijkt mij voor NL niet van toepassing, omdat de omrekening WLTP > NEDC per januari 2019 vervalt voor BPM bepaling (zie vorige twee punten). Hiermee voldoet NL dus in januari al aan deze regel.
Bovenstaande is hoe ik het begrijp, met de informatie die ik snel heb kunnen vinden, dus pin me er niet op vast.
42
46.400 hybride kilometers afgelegd @ 4.50 l/100km .

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: Mazda CX3 GTM - 2018

za 28 jul, 2018 11:53

Hoe wordt in het huidige Nederlandse fiscale systeem de BPM berekend van een WLTP-auto?
In de huidige BPM-wetgeving staat expliciet dat de belasting plaatsvindt op basis van de NEDC CO2-waarde van een auto.

Het is dus niet zo dat een WLTP-auto ineens BPM moet gaan betalen op basis van een 10-35% hogere CO2-uitstoot.

In plaats daarvan wordt de (hogere) WLTP CO2-uitstoot teruggerekend naar een ‘oude’ NEDC-uitstoot.

De auto industrie pakt de overgang met twee handen aan.
Zij zien kansen om commercieel gewin te halen door potentiële klanten onder druk te zetten om nu nog snel een nieuwe auto te kopen.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Mazda CX3 GTM/Solar White Mica/Heden...

VonJot
Lid
Lid
Auto: C-HR Hybrid Bi-tone leer

za 28 jul, 2018 12:16

Het zou voor mij ongeveer € 400 netto BPM schelen als ik een nog te bouwen C-HR Hybrid zou bestellen. Ik heb echter de "gratis" hybride actie benut die op 31-05 afliep, en i.c.m. die 400 Euro werd het verschil toch te groot, ondanks alle kortingen. Ik heb dus een voorraad auto kunnen bemachtigen in de versie die ik graag wilde, onder de actievoorwaarden, dus vóór 1 juni op kenteken.
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Rijden & Verbruik”

• Informatie