Beslagen ramen

Alles wat te maken heeft met het interieur, stoelen, bekleding, etc.
MichaelV
Lid
Lid
Auto: Yaris Hybrid

za 25 aug, 2018 22:04

Heeft iemand anders ook in de Yaris last van het beslaan van de autoruiten?
Ik heb namelijk als het weer weer wat vochtig is dat de ramen beslaan.
Toyota Yaris Hybrid Executive 2017

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

zo 26 aug, 2018 10:15

Airco aan zou dat moeten oplossen (tenzij je ergens een forse lekkage hebt).
Zoals bekend koelt de airco niet alleen maar droogt hij ook de lucht.
Ik heb de airco altijd aan, zomer en winter.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

zo 26 aug, 2018 12:29

En anders de buitenlucht naar binnen laten komen. Maar dat helpt niet altijd voldoende. Dan dus de airco aan.
's Winters als het behoorlijk vriest had ik er vaak last van als ik net was ingestapt en weg reed. De voorruit besloeg dan aan de binnenkant. Airco aan (en ingesteld voor alleen de voorruit) hielp de 1e 5 minuten amper, want de ICE motor was nog niet warm. Ik kreeg dan zelfs het vermoeden dat het beter was om de airco pas na 5 a 10 minuten aan te zetten.
Maar het probleem van die 1e 5 minuten bleef. Waarschijnlijk t beste/veiligste km dan maar eerst 5 minuten te wachten (en de ruiten buiten ijsvrij te maken) ook al zou dat dan vrij slecht vor de motor zijn?

Ps: ik kan me vreemd genoeg niet herinneren dat ik hier last van had met m'n CT in feb/mrt.

P.s.2: @Arjan: de tijd van deze site staat nog niet op zomertijd, lijkt het: 12.29u gepost, en er staat 10.29u
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

zo 26 aug, 2018 13:18

Als de ramen beslaan moet er ook een 'bron' zijn.
Als het regent is dat duidelijk: de neerslag.
Waar blijft al het water dat op de auto neerkomt? Dat verdwijnt via 'kanalen' langs het dak en langs de ramen naar de onderliggende carrosserie.
Daar treden soms problemen op door 'obstakels' of slijtage.
Omdat de TS in de handtekening Yaris 2017 heeft staan ga ik niet uit van slijtage, dus blijft 'obstakel' over.

Staat de auto vaak onder de bomen?
Dan krijg je in het voorjaar te maken met bloesem en in het najaar met afvallende bladeren.
(en omdat het zo'n warm jaar is laten veel bomen reeds de blaadjes vallen om zelf te overleven....)
Sporen daarvan zie je al snel als je de motorkap of kofferbak opend: langs de randen overal boomresten.
Regelmatig schoonhouden kan het probleem voorkomen maar nu is er blijkbaar een overmatige hoeveelheid boomresten waardoor het water niet kan wegvloeien (of de boomresten kletsnat en niet kunnen drogen).
Grootste kans op verstopping is onder de voorruit in de 'bak' onder de ruitenwisser; Deze bak heeft officieel de 'paravan'. Door de gaatjes kun je naar binnen kijken. Zie je daar veel vuil dan ligt daar ongetwijfeld je probleem.
Even langs de dealer rijden is de meest slimme oplossing, zij weten precies hoe je het vuil kunt wegkrijgen en waar eventuele ophoping ligt. Daarna is het weer aan de gebruiker om regelmatig het boom afval te verwijderen voor het zich een weg baant onder de carrosserie.

Als de paravan (bijna) vuil vrij blijkt te zijn is het vaak dat de zij afwatering langs (of door) de voorspatv\borden verstopt is geraakt met bladresten. Giet wat water op de voorruit en kijk waar het onder de auto naar buiten komt. Is dat links minder dan rechts of andersom dan zit daar de verstopping. Vaak tussen binnen en buitenspadbord. Met een tuinslang veel water erdoor laten open wil wel eens helpen...

Tot slot: Zet de klep van de verwarming eens in de andere stand: Dus verse lucht naar recirculeren of andersom en kijk of er dan verandering optreed (knop symbool met binnenkant met een roterende pijl, links boven 'auto'.)
1923.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

zo 26 aug, 2018 13:26

En juist dat laatste gebeurt soms zomaar zonder dat je er erg in hebt; interieurklep afgesloten en dan beslaat de hele boel in no-time.... Misschien is dat hier ook wel het geval... :wink:
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 26 aug, 2018 13:29

garpsworld schreef:
@Arjan: de tijd van deze site staat nog niet op zomertijd, lijkt het: 12.29u gepost, en er staat 10.29u
Bij mij klopt de tijd. Kijk even bij je instellingen, of de tijd goed staat.

Afbeelding
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

zo 26 aug, 2018 15:00

Even ter vervolging: In de winter bij temperaturen onder de pakweg 3 graden Celsius werkt de airco trouwens over het algemeen niet meer.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 26 aug, 2018 15:18

Klopt. De pomp is beveiligd.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Axial63
Lid
Lid

zo 26 aug, 2018 17:25

Arjan schreef:
zo 26 aug, 2018 13:29
garpsworld schreef:
@Arjan: de tijd van deze site staat nog niet op zomertijd, lijkt het: 12.29u gepost, en er staat 10.29u
Bij mij klopt de tijd. Kijk even bij je instellingen, of de tijd goed staat.
De tijd instellingen vind je bij : Gebruikerspaneel, Forumvoorkeuren..
Link: ucp.php?i=165
Tijdzone: UTC +2 uur
Omgeving: Europa/Amsterdam

de software kent geen automatische aanpassing Zomer/Wintertijd dus 2x per jaar zelf aanpassen... (dus in de wintertijd = Tijdzone: UTC +1 uur)
&

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

zo 26 aug, 2018 17:32

Done! Thx allebei.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

zo 26 aug, 2018 17:34

Bianco schreef:
zo 26 aug, 2018 15:00
Even ter vervolging: In de winter bij temperaturen onder de pakweg 3 graden Celsius werkt de airco trouwens over het algemeen niet meer.
Bedoel je dat 'koelen' niet meer werkt of werkt de climate control ook niet m.b.t. verwarmen+ontvochtigen?

Axial63
Lid
Lid

zo 26 aug, 2018 18:08

Bij lage temperaturen zal de aircopomp niet inschakelen. Hier merk je niets van, het controle lampje zal normaal branden maar de aangezogen buitenlucht zal niet verder gekoeld worden (bescherming van het systeem en de gebruikers)
De Climate control zal gewoon werken, en proberen de ingestelde binnentemperatuur te handhaven. De aircopomp zit onder de motorkap en wordt via elektrische schakelingen bedient. Als de pomp niet werkt dan wordt er geen gas omgezet in vloeistof en wordt er dus niet extra gekoeld (maar dat is bij een buitentemperatuur van minder dan 3 graden Celsius ook niet echt nodig...)

Zie ook handleiding pag. 302:
tf01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
&

MichaelV
Lid
Lid

zo 26 aug, 2018 21:30

Bedankt voor de reacties.
Ik had het gisteren weer voor het eerst sinds het voorjaar (dus geen vorst).
Vanaf dag 1 dat ik de auto heb merk ik dat de ramen snel beslaan en dat het vrij lang duurt alvorens ze ontwasemmen.
De auto staat nooit onder een boom, heb bij mij voor de deur ook geen enkele boom in de buurt van de auto staan en probeer ook nooit ergens onder een boom te parkeren i.v.m. vogelpoep.

Axial63
Lid
Lid

zo 26 aug, 2018 21:40

Oke, en als je door de gaatjes onder de ruitenwisser arm kijkt zie je ook geen vuil liggen?

in dat geval het volgende:
Voel eens goed de matten van de auto na...
Links voor bij de bestuurder, rechts voor bij de bijrijder en ook bij de achterbank. Voel ook goed midden onder de voorstoelen.
Druk goed hard op de bekleding en controleer of de hand (of doek) droog is.
Controleer ook eens in de koffer ruimte onder de plank, daar waar normaal het reservewiel ligt.
Misschien heb je ergens last van een lekkage en blijft de mat vochtig waardoor dit verschijnsel optreed...
&

MichaelV
Lid
Lid

zo 26 aug, 2018 21:57

Axial63,
Ik heb geen lekkages kunnen waarnemen na de regen van gisteren.
Matten zijn droog, bekleding is droog, kofferbak is droog.
Ook is het rooster onder de ruitenwisser helemaal schoon.
Wanneer ik de airco vol aanzet verdwijnt het vocht grotendeels van de voorruit en zijruiten na enkele minuten aan de voorzijde, maar blijft links en rechts onder-en bovenin op de voorruit een plek met vocht zitten die pas na ongeveer 15 minuten verdwijnt. De achterste zijruiten blijven dan wat beslagen.
Ik heb tevens 2 vochtvreter zakjes in de auto liggen die ik geregeld in de magnetron oplaad.

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Interieur”

• Informatie