Rijden met "power" mode.

Specifieke technische aspecten van het Prius 3 concept.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kolst007
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 aug, 2018 16:49
Locatie: Amerongen
Auto: Prius+ 2012 Wit

di 28 aug, 2018 16:40

Hallo Leden,

Ik ben in het bezit van een Prius+ en zoals bekend zitten er 3 comfort standen op.
Het gaat om de Power stand.
Op de snelweg gebruik ik regelmatig de "Power mode" stand vooral bij accelereren is dat handig.

Kan dit kwaad voor het bijladen van de accu of heeft dit geen invloed op elkaar, verbruik loopt wel op maar dat is logisch lijkt mij.

Alvast bedankt,

Jacco.

Gebruikersavatar
Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1240
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

di 28 aug, 2018 19:03

Het verschil van de power stand is dat de gasrespons wat sneller reageert. Als je een 0-100 meting doet met alle 3 modi zul je geen verrassend verschillende eindresultaten meten. De power geeft niet meer vermogen maar reageert alleen wat sneller. Ik heb in alle 8 jaar Prius nooit een meetbaar verschil kunnen ervaren ten opzichte van stand normal.

En ja: logisch dat je verbruik omhoog gaat. Als je met normal constant het gaspedaal onderin trapt ben je ook niet zuinig meer.

De accu lijdt er niet onder. Zou niet best zijn ;-)
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Gebruikersavatar
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1150
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 21:01
Locatie: Wageningen

wo 29 aug, 2018 11:14

Eigenlijk is de powermode toch alleen de instelling van het gaspedaal?
Gewoon iets meer op het gaspedaal duwen in normal mode levert dezelfde reaktie.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 256.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 135
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Milheeze
Auto: C-HR Hybrid Bi-tone leer
Contact:

wo 29 aug, 2018 12:25

Ik weet niet hoe het met een Prius is, maar bij mijn C-HR wordt ook het stuurgedrag iets strakker en zwaarder in power mode, dus niet alleen de multiplicatiefactor van het gaspedaal wordt aangepast...
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

wo 29 aug, 2018 18:26

Bij de P3 wordt alleen de gascurve aangepast en de airco/blower gaat zuiniger werken.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Gebruikersavatar
Olaf Busch
Lid
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:20
Locatie: olterterp
Auto: Prius 3 ececutive

vr 31 aug, 2018 10:07

Feit is wel dat je in kritische situaties (oprijden van een voorrangsweg, inhalen bij kleinere gaatjes, wisselen van rechter naar linker rijstrook in de spits) in de Power mode meer grip op de situatie hebt.

Net als wanneer je met een handbak naar een lagere versnelling gaat om snel te kunnen reageren. Alleen merken de passagiers (en je eigen oren) er niets van, zeker als het toch niet nodig blijkt om gebruik te maken van flinke versnelling.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten