Toyota Onderhoud op Maat: kies uit Budget, Standaard of Compleet

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
ronald
Actief Lid
Actief Lid

do 30 aug, 2018 10:00

Ik ben al een tijdje op zoek naar een alternatief voor onderhoud van m'n Prius want kort door de bocht: ik vind de prijzen van de Toyota garage te duur. Ik ben (incl. BTW) zo'n 1000 euro per jaar kwijt (2x grote beurt). Er wordt dan niets vervangen (hooguit een lampje).

Nu maakt Toyota reclame met het volgende: "Toyota Onderhoud op Maat: kies uit Budget, Standaard of Compleet"
Zie:
http://data.toyota.nl/home/data/pdf/ond ... 202017.pdf

Blijkbaar zijn ze op zoek naar alternatieven om de prijs te drukken want een grote beurt is er vanaf € 337,-, vervolgens € 463,- en ook nog eens € 513. Nu doe ik dus 2x per jaar 513 euro; dus ja, dat is die 1000 euro. Sja dat ze de claxon gaan controleren ... dat soort zaken hoeft voor mij ook weer niet dus 337 lijkt een prima alternatief.

Dan nog even een verhaaltje. Ik had laatst een afspraak op vrijdag voor een grote beurt. Ik was het helemaal vergeten en op donderdag de ruitenwisservloeistof tot de rand gevuld; want ja, deze was leeg. Op vrijdag bracht mijn vrouw de Prius voor de grote beurt en 's avonds stond op het "uitgevoerde werkzaamheden" formulier dat de ruitenwisser vloeistof was bijgevuld, hiervoor moesten we ook betalen. M'n vrouw ging in protest maar volgens de baliemedewerker zat er "lucht in de knik van de pijp" waardoor er alsnog een liter in moest (wat een gelul ....).

Dan nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met een andere garage ivm. Toyota onderhoud? :-)

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

do 30 aug, 2018 12:08

Als ik zoveel zou rijden om 2 keer per jaar een grote beurt te laten geven, dan zou ik niet voor verrassingen willen staan.
Je zou dan kunnen overwegen om 1 beurt over te laten slaan.
Er zullen best garages zijn waar voldoende hybridekennis aanwezig is, maar welke is dat (in jouw buurt)?
Je mag toch aannemen dat specifieke kennis aanwezig is bij een dealer.
Tip: ga niet de dag van tevoren je ruitensproeiertank bijvullen, dat bespaart een hoop ergernis.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

do 30 aug, 2018 12:47

Als alternatief voor hybrideonderhoud wordt wel de Vetos keten genoemd. Bij mij zit er geen Vetosgarage de buurt. Ik heb onlangs de standaard beurt gekozen vanwege de pechhulp en de hybride check met bijbehorende garantie. Ik ga niet extra betalen voor stofzuigen en autowassen. Niet alle grote beurten zijn hetzelfde. Vervangen remvloeistof, koelvloeistof en bougies leveren een hogere prijs op.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >130.000 km

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

do 30 aug, 2018 13:02

De onderhoudsprijzen zijn flink gestegen bij Toyota. Vorig jaar was een kleine beurt 191 euro voor de Auris, dit is nu de kleine beurt standaard voor 234 euro. Toch even 22.5% duurder geworden voor exact hetzelfde.
Aangezien ik toch ANWB heb, ga ik tegenwoordig voor de budget variant. De extra punten worden bij de APK ook deels gedaan.
Momenteel is er ook een zomercheck actie (tot 31/8) waar de 12V accu controle en ruitensproeier controle bij zit. Kost je 25 euro.
Als je 2 grote beurten doet en je bent 1000 euro kwijt, sla je dan de kleine beurten over?
42
50.100 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km .

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

do 30 aug, 2018 14:10

Hoe kom je aan € 1.000 bij twee beurten per jaar? Ik neem aan dat je dus zo'n 30.000 km rijdt, dan heb je een kleine en een grote beurt. De kleine beurt is € 139-287, de grote beurt is € 237-524 euro (vooral die 90.000km beurt is duur). Dan kom ik niet aan € 1.000.
Hoe onderbouwt de garage hun prijzen?

Persoonlijk zou ik de budgetversie goed genoeg vinden. Het inspecteren van die verschillende dingen kan ik ook zelf en pechhulp heb ik bij de ANWB.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

do 30 aug, 2018 17:32

Voor simpele beurtjes, die om de 15.000 km moeten worden gedaan, zoals olie verversen, zou ik de keuze maken dat zelf te doen bij een doe-het-zelf garage.

Op de brug, auto omhoog doen, beschermkap weg. Niet de hele beschermkap weghalen, er zit een soort 'luikje' voor een olie- en filterverversing. Olieplug er uit en de olie opvangen. Vervolgens uit laten druppen, terwijl je het oliefilter verwijdert, en een nieuwe er op schroeft. Olieplug er weer in, beschermkap monteren.

Auto laten zakken, 3,5 liter olie (5W 30 c2) bijvullen, even de motor laten draaien, een minuutje wachten, olie peilen en evt wat bijvullen. Je houdt dan nog ongeveer 1,25 liter olie over, voor eventueel tussentijds een keer wat bijvullen.

Kosten? € 7,50 voor een uur brughuur bij de dhz garage, oliefilter 8 euro, en voor 5 liter olie betaal je waarschijnlijk minder dan € 35,-

Je bent dus slechts € 50,- kwijt. Daarna weer een grote beurt bij een Vetos garage. Ik denk dat je op deze manier honderden euro's per jaar kunt besparen, mits je zelf een beetje handig bent en weet wat je doet.

Zo vervang ik ook zelf, het interieurfilter, luchtfilter en de bougies bijvoorbeeld. Banden laat ik bij een goed bandenbedrijf (Van den Enghel in Purmerend) vervangen. Remmen heb ik nog nooit hoeven vervangen, maar ook dat is geen rocket science

Succes met klussen!

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

do 30 aug, 2018 18:02

Banden heb ik nu voor het eerst ook buiten de Toyota dealer gedaan. Ook ben ik van plan om de ruitenwissers zelf bij te gaan houden en te vervangen. Idem interieur filter.
Voor olie wissel zelf ben ik nog een beetje huiverig. Zou graag willen dat iemand de eerste keer mee kijkt om aanwijzingen te geven. Op zich lijkt me dat klusje ook niet moeilijk. Met het lucht filter er bij denk ik dat je dan al een heel eind komt voor de werkzaamheden van een kleine beurt.

Heb ook al een paar prijzen voor een DHZ garage opgezocht (bij mij in de buurt), maar ik vind ze niet voor onder de 15 euro per uur.
42
50.100 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km .

Olaf Busch
Lid
Lid
Auto: Prius 3 ececutive

vr 31 aug, 2018 10:13

Hebben sommigen hier nooit meegemaakt (of hebben ze dat verdrongen) hoe hoog de garagerekeningen zijn bij andere merken?

Bij mijn VW Passat was een beurt van €1000 tot €1500 niet abnormaal. Werden er natuurlijk allerlei kapotte onderdelen vervangen. Maar dat gebeurde ook tussen de beurten door.

Ik klaag niet.

N.B. De ene Toyota dealer is misschien de andere niet.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

vr 31 aug, 2018 13:58

Ik heb voor deze prijzen een goede Micra :D
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Marsoepielamie
Lid
Lid
Auto: 2012 Prius 3

vr 31 aug, 2018 16:52

Net een standaard 75.000 beurt laten doen voor mijn P3 voor €214,20. Ik vindt dit een acceptabel bedrag, maar dat is persoonlijk. Ondanks de standaard beurt is de auto netjes van binnen gezogen, prima service.
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

jojan265
Lid
Lid

vr 31 aug, 2018 20:09

Ik heb na de lease periode het onderhoud aan de Prius 3 (2010) ook altijd zelf gedaan (160k na lease) en nu ook bij de Auris TS (alweer 50k na aanschaf). Ik rijd ca. 45k per jaar en bespaar hiermee ca. € 500,- per jaar. Het standaard onderhoud is heel goed zelf te doen. Remmen (vooral achter) vergt iets meer kennis, evenals het vervangen van de bougies en transmissie olie. Ik gebruik altijd TGMO SN 0W-20 olie en indien verkrijgbaar Toyota filters. Ik koop dit altijd in grote aantallen, tot ca. 2 jaar vooruit (scheelt in de kosten).
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

vr 31 aug, 2018 21:22

Net een beurt achter de rug. Grote beurt, zes nieuwe Iridium bougies, filters vervangen, motor gespoeld. 550 euries armer ..... Wat @Olaf zegt: het valt wel mee met Toyota (en aanverwant).
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

vr 31 aug, 2018 22:51

Olaf Busch schreef:
vr 31 aug, 2018 10:13
Hebben sommigen hier nooit meegemaakt (of hebben ze dat verdrongen) hoe hoog de garagerekeningen zijn bij andere merken?

Bij mijn VW Passat was een beurt van €1000 tot €1500 niet abnormaal. Werden er natuurlijk allerlei kapotte onderdelen vervangen. Maar dat gebeurde ook tussen de beurten door.
Gelukkig heb ik nooit een duur merk als Volkswagen gereden :mrgreen:
Ik heb nu bijna 72.000 km gereden en net geen € 1.000 aan onderhoud gehad, en daar zitten ook al 4 van die dure Iridium bougies in. Laatste beurt+APK was net geen € 160.
Vind ik prima in orde zo.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

ronald
Actief Lid
Actief Lid

ma 10 sep, 2018 21:14

Josje schreef:
do 30 aug, 2018 17:32
Voor simpele beurtjes, die om de 15.000 km moeten worden gedaan, zoals olie verversen, zou ik de keuze maken dat zelf te doen bij een doe-het-zelf garage.

Op de brug, auto omhoog doen, beschermkap weg. Niet de hele beschermkap weghalen, er zit een soort 'luikje' voor een olie- en filterverversing. Olieplug er uit en de olie opvangen. Vervolgens uit laten druppen, terwijl je het oliefilter verwijdert, en een nieuwe er op schroeft. Olieplug er weer in, beschermkap monteren.

Auto laten zakken, 3,5 liter olie (5W 30 c2) bijvullen, even de motor laten draaien, een minuutje wachten, olie peilen en evt wat bijvullen. Je houdt dan nog ongeveer 1,25 liter olie over, voor eventueel tussentijds een keer wat bijvullen.

Kosten? € 7,50 voor een uur brughuur bij de dhz garage, oliefilter 8 euro, en voor 5 liter olie betaal je waarschijnlijk minder dan € 35,-

Je bent dus slechts € 50,- kwijt. Daarna weer een grote beurt bij een Vetos garage. Ik denk dat je op deze manier honderden euro's per jaar kunt besparen, mits je zelf een beetje handig bent en weet wat je doet.

Zo vervang ik ook zelf, het interieurfilter, luchtfilter en de bougies bijvoorbeeld. Banden laat ik bij een goed bandenbedrijf (Van den Enghel in Purmerend) vervangen. Remmen heb ik nog nooit hoeven vervangen, maar ook dat is geen rocket science

Succes met klussen!
Vroeger altijd alles zelf gedaan; alleen zuigers, cylinders en versnellingsbak nooit aangeraakt :-)

Vetos garage nooit van gehoord, scheelt dit in de kosten? Op hun website kan ik niets vinden.

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

ma 10 sep, 2018 21:38

Kijk even verder bij "onderhoud en reparaties" en dan vind je www.vetos.nl/vaste-onderhoudsprijzen-voor-toyota
Mijn indruk is dat ze iets goedkoper zijn.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >130.000 km

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Onderhoud”

• Informatie