80km/uur tril-moment

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
Plaats reactie
Dorrus
Lid
Lid
Auto: Yaris

za 29 sep, 2018 8:36

Gisteren een uitgebreide test gemaakt met de Yaris Hybrid Bi-tone 2018
Het viel ons op dat bij een constante snelheid van 80km/uur een trilling/hapering in de auto voelbaar is alsof de automaat te vroeg heeft overgeschakeld bij deze snelheid.
Bij een schakelauto krijg je iets vergelijkbaars wanneer je te vroeg naar de hoogste versnelling gaat en de auto het net niet meer kan trekken. Een versnelling terug lost in dat geval het probleem op maar bij een automaat als de hybride heb je die mogelijkheid niet.
Elders op dit forum las ik een gesloten topic over een vergelijkbaar ( of nog steeds) hetzelfde euvel uit 2013.
Is dit bij iemand bekend en is er mee te leven, want als ik het goed begrijp is dit een schoonheidsfoutje van de Yaris?

CeHaEr
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Hybrid

za 29 sep, 2018 15:43

Het is het moment dat je op de ICE gaat rijden (en dat de motor dus aangaat).
Doordat de motor op vrij lage toeren draait dan, voelt dat als brommen, trillen, schudden, etc..

Heb dat bij de C-HR hybrid ook een beetje.. niet alleen rond de 70-80 maar ook als je 50 op de CC rijdt en de accu beneden peil raakt. Wanneer je 98 premium brandstof tankt is het al een stuk minder merkbaar aanwezig is mijn ervaring.

Je kan het zien op de Power meter, die staat dan nét boven het blauwe gebied.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

Dutch Viking
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

za 29 sep, 2018 18:38

Dit klopt, beste Dorrus. Onze Yaris (2012) heeft dat ook, bij constante snelheden van ca. 80 km/uur - op de teller -. Waarom zo gezegd? Wel teller wijst in de praktijk ca. 5 km/uur te hoog aan, gecontroleerd met de nav. In de praktijk rijd ik 86-87 km/uur op de vele 80 km-wegen in onze oostelijke omgeving, en blijf zo uit de zorgen.
Het 'rommelen' van de motor ontstaat, omdat deze net iets sneller dan stationair draait bij dit soort snelheden, rijd je een paar km/uur sneller, dan heb je er geen of veel minder last van. Het is een schoonheidsfoutje, dat ook door de diverse autotests is gesignaleerd, maar nergens geleid heeft tot serieuze kritiek.
Onze auto heeft nu 62.500 km gereden, 14.500 km sinds de laatste onderhoudsbeurt (overmorgen naar de garage) en bij controle staat de olie nog altijd bij de bovenste streep, en wat voor mij belangrijker is, de olie is nog altijd helder van kleur!
Yaris HSD Aspiration 2012

Selection Passion
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

za 29 sep, 2018 19:07

Gelukkig kennen we hier in Polen geen "80 km.-wegen", dat zijn hier "90 km.-wegen". Zodoende heeft de(ze) Poolse hybriderijder weinig last van dit euvel(tje). Afbeelding

Zoals Dutch Viking al opmerkte: 80 op de teller is ongeveer 75 GPS. Op een 80 km. weg kun je dus rustig 85 op de teller zetten en je zonder gerommel in het vooronder voortbewegen. Ook nog zonder het risico van fanmail van het CJIB...
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

• Informatie