Wielbouten vraag

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme
Plaats reactie
oostg04
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris hybride

ma 10 dec, 2018 17:11

Ik heb een setje winterbanden gekocht op stalenvelgen.
Nu zit er onder mijn Auris hybrid een setje zomerbanden op licht metalen velgen.

Mijn vraag.
Kan ik dezelfde wielbouten gebruiken of moet ik voor stalen velgen andere wielbouten aanschaffen.

Mvg.
Gerard

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

ma 10 dec, 2018 17:29

Bouten of moeren die bij alu-velgen geleverd zijn kunnen gebruikt worden voor stalen velgen.

Je moet echter wel kijken of de bouten conische of bol-conisch gevormde schuine kanten hebben en of dat overeen komt met de schuine kanten in de velg.

Wielbouten.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

oostg04
Lid
Lid

ma 10 dec, 2018 17:39

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Bedankt John voor de informatie.
Hier kan ik wat mee.

Mvg.
Gerard

hpvanderglas
Lid/donateur
Lid/donateur

di 11 dec, 2018 10:00

johnths2 schreef:
ma 10 dec, 2018 17:29
Bouten of moeren die bij alu-velgen geleverd zijn kunnen gebruikt worden voor stalen velgen.

Je moet echter wel kijken of de bouten conische of bol-conisch gevormde schuine kanten hebben en of dat overeen komt met de schuine kanten in de velg.

Wielbouten.gif
Dit lijkt me toch een te beperkte uitleg. Ik weet niet hoe het zit bij een Auris maar bij zowel een Prius 2 als 3 worden de originele l.m.-velgen niet gemonteerd via conische (schuine) passingen maar middels platte passingen. De originele wielbouten (zie foto voor het idee) hebben een vlakke kant die eveneens op een plat vlak in het wiel valt. De wielbouten zijn overigens ook nog voorzien van ringen. De originele wielbouten hebben aan de uiteinden wel een min of meer afgeschuinde zijde maar dat is volgens mij meer bedoeld voor het gemakkelijker monteren van de bouten in de wielen dan voor een permanente conische montage.

Ik heb voor nood wel eens een metalen velg gemonteerd met de originele Toyota bouten maar dat leverde mijns inziens geen wenselijke/veilige situatie op. De moeren komen echt 'op' je velg te staan en steken een heel eind uit en de losse ringen begonnen naar hartenlust te rammelen waardoor er een soort arrenslee-effect ontstond qua gerinkel. Heb toen voor mijn stalen (winter)velgen bij de dealer aparte conische wielmoeren aangeschaft. Mijn advies aan Gerard is om er nog even goed naar te (laten) kijken.
Prius 3 Executive/Pearl White/2009/2012-heden
Prius 2 Business Edition/Astral Black/6-2006/2010-2012
Prius 2 Comfort/Astral Black/2008/2008-2010

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

di 11 dec, 2018 11:49

De vraag ging over wielbouten.

Wielmoeren is volgens mij een iets ander verhaal, omdat daar de draadeinden uitsteken en er zoveel meer passingen en constructies van de moeren mogelijk zijn. Plat, conisch, met ring of zonder ring, enkelvoudig, tweedelig. Het is soms wel te zien wat voor soort er ongeschikt is, maar daar staat ook tegenover dat het voor een leek soms moeilijk te bepalen is, wanneer hij nu echt de juiste moer in handen heeft.

Belangrijk bij moeren zowel als bij bouten is, dat de vorm van het draagvlak overeenkomt met dat van de velg. Schuin 60gr, bolvormig of vlak en dat de moer of bout minimaal 3, maar liefst 4 á 5 (360 graden) omwentelingen nodig heeft om vast te lopen. Draadverbindingen hebben minimaal 3 schroefdraad gangen nodig om hun max. verbindingssterkte te kunnen waarborgen.

Misschien is het voor een leek echter altijd beter om even langs de garage te rijden en daar te informeren.
m.vr.gr, John

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

di 11 dec, 2018 14:33

Voorbeeldje van wat er mis kan gaan, wanneer je de juistheid van de beschikbare wielmoeren verkeerd beoordeeld. Een leek ziet in de getoonde situatie een schuine kant en heeft wielmoer B, deze past precies en het lijkt goed te zitten.

Doordat er ruimte zit tussen het gat in de velg en het draadeind zal er mogelijk beweging tijdens remmen en optrekken kunnen ontstaan, waardoor er moeren los kunnen werken of één of meerdere draadeinden op de duur mechanische overbelast raken (scheurvorming).
Moer A is voor deze velg de juiste moer.

Wielmoeren.gif
m.vr.gr, John

oostg04
Lid
Lid

wo 12 dec, 2018 17:56

Bedankt voor de reacties.
Ik kan beter een onveilige situatie vermijden.
Daarom laat ik de montage voor de zekerheid maar aan de garage over.
Is mij allemaal te technisch.

Mvg.
Gerard

Plaats reactie

Terug naar “Doe-Het-Zelf-hoekje”

• Informatie