'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3023
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

zo 13 jan, 2019 19:46

Zeg niet ik maar Promovendus Miedema in haar proefschrift.

Deze vind ik wel leuk: "Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken."


Uitgebreide versie:
https://www.dvhn.nl/groningen/Promovend ... 51882.html#
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 724
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

zo 13 jan, 2019 19:57

Da's een goeie Ton!
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2738
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President

zo 13 jan, 2019 20:44

Ik geloof graag dat de plug-in op dit moment nog steeds een goede tussenvorm is. Op de korte rit, die voor benzinemotoren 'killing' is, elektrisch, en op de lange afstand tóch nog even een moderne efficiënte benzinevariant.

Kan me hier in vinden.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3023
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

zo 13 jan, 2019 20:57

Alleen jammer dat al die plugins vrij forse auto's zijn. Ik zou best een Yaris PHEV willen hebben. Eentje die bijv. 40/50Km electrisch kan rijden, zou voor ons ideaal zijn.

Is't er niet. Helaas.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2738
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President

zo 13 jan, 2019 21:01

Een BMW i3 Rex misschien? Of toch een Prius Plug in? Die laatste vind ik al vanaf een mille of 15 ....
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 642
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

zo 13 jan, 2019 21:55

Weer zo een verhaal gestoeld op de situatie van nu.
Glas half vol verhaal, met aannames die ik nergens onderbouwd zie.
Ik sta er een stuk positiever in.

Edit: Heb het hele document gevonden, ga he bestuderen dus neem mijn post niet te zwaar.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 14 jan, 2019 7:42

Wil je de CO2 uitstoot van auto's verminderen moet je naar een herbezinning van het belastingstelsel gaan. Het verleden heeft getoond dat autokopers en leasers heel gevoelig zijn voor kortingen of voordelen (subsidies, zo je wil) op basis van CO2 uitstoot.
Met het hele spel rond bijtelling zag je steeds "leaselievelingen" boven komen drijven. Meestal de meest potente auto in het laagste bijtellingssegment. Ook de kopers waren gevoelig voor de zuinige diesels (en in mindere mate benzineauto's) die waren vrijgesteld van BPM en houderschapsbelasting.

Hij vergeet ook nog wat te benoemen in zijn conclusie waardoor die in een heel ander licht komt te staan:
Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides."
Maar bovenop die 2,5 liter per 100 km verbruik je ook nog elektriciteit. Dan is de winst al lager.
En die 2,5 liter benzine die je alsnog verstookt is 24,25 kWh. Zelfs een Tesla model S is zuiniger dan dat, en dan heb je dus het volledige verbruik. Het verbruik van een ioniq gaat meer richting de 17 kWh/100 km, dat is equivalent aan 1,75 l/100 km.
Hij vergeet volledig hoeveel energie je weggooit bij een verbrandingsmotor.
Laatst gewijzigd door Maarten op ma 14 jan, 2019 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3023
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

ma 14 jan, 2019 8:37

Frank2b schreef:
zo 13 jan, 2019 21:01
Een BMW i3 Rex misschien? Of toch een Prius Plug in? Die laatste vind ik al vanaf een mille of 15 ....
BMW i3 Rex vind ik een perfecte auto. Je zit er subliem in en de "aanstootgevende" buitenkant vind ik juist leuk. Prius plug in dan moet je de nieuwe hebben (oude heeft te weinig E-bereik) en die zijn nog vrij duur.

Tot op heden is de Renault Zoe het meest attractief. Ruim 250 Km actieradius, compact, betaalbaar echter doordat je de accu moet huren verlies je veel van de fin. voordelen.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5244
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 14 jan, 2019 12:05

Prius plug-in heeft ook een groot nadeel : geen elektrische verwarming / warmtepomp. Dus bij koud en/of nat weer moet ook bij kort stukjes de plof aan. Enne die 2,5l / 100km haal je alleen in bepaalde situaties. heel veel kort woon-werkverkeer en niet te veel lange afstanden. Ons verbruik is over ruim 6 jaar en 135000 km, 1:22,8 oftewel 4,39/100km.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2738
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President

ma 14 jan, 2019 18:55

Ik vind de i3 een erg leuke wagen, maar nog wel kostbaar. Ik kijk ook met een scheef oog naar de elektrische Smart. Die heeft voor mijn woon-werk verkeer voldoende range en tweedehands zijn de prijzen redelijk.

Heb in het verleden Smart gereden, de eerste benzineversie. Dat was een vergissing. Maar van de elektrische Smart heb ik goede recensies gelezen, de wegligging zou sterk verbeterd zijn.

Ik wacht het nog af. Heb trouwens nog geen toestemming ... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 642
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

di 15 jan, 2019 9:28

nessio schreef:
ma 14 jan, 2019 12:05
Prius plug-in heeft ook een groot nadeel : geen elektrische verwarming / warmtepomp. Dus bij koud en/of nat weer moet ook bij kort stukjes de plof aan. Enne die 2,5l / 100km haal je alleen in bepaalde situaties. heel veel kort woon-werkverkeer en niet te veel lange afstanden. Ons verbruik is over ruim 6 jaar en 135000 km, 1:22,8 oftewel 4,39/100km.
Hebben alle plug-in hybrides dit "probleem"?
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5352
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

di 15 jan, 2019 10:04

Warmte wordt geproduceerd door de ICE, daardoor hoger brandstofverbruik in de wintermaanden.
Bij EV's wordt de warmte geproduceerd door een warmtepomp, die zijn energie betrekt uit de accu en daardoor is er een hoger elektrisch verbruik in de wintermaanden.
Hoe je het ook doet het kost nu eenmaal meer energie in de wintermaanden om het interieur te verwarmen.

Het zou een extra investering betekenen en een verlaging van de elektrische range wanneer er in een plug-in hybride een warmtepomp geplaatst zou worden. De standaard airco in een Plug-in is niet geschikt om als warmtepomp dienst te doen i.v.m. de dimensionering van de verdamper + condensor en de noodzakelijke regeling (hardware/software).
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19763
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

di 15 jan, 2019 10:07

@nessio, als ik naar je verbruik kijk, lijkt een gewone P3 net zo zuinig?
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 642
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

di 15 jan, 2019 10:18

johnths2 schreef:
di 15 jan, 2019 10:04
Warmte wordt geproduceerd door de ICE, daardoor hoger brandstofverbruik in de wintermaanden.
Bij EV's wordt de warmte geproduceerd door een warmtepomp, die zijn energie betrekt uit de accu en daardoor is er een hoger elektrisch verbruik in de wintermaanden.
Hoe je het ook doet het kost nu eenmaal meer energie in de wintermaanden om het interieur te verwarmen.

Het zou een extra investering betekenen en een verlaging van de elektrische range wanneer er in een plug-in hybride een warmtepomp geplaatst zou worden. De standaard airco in een Plug-in is niet geschikt om als warmtepomp dienst te doen i.v.m. de dimensionering van de verdamper + condensor en de noodzakelijke regeling (hardware/software).
Daardoor wordt het "Plug-in" voordeel toch wel deels ongedaan gemaakt tov een normale Hybride.
Als je 40km range hebt met je plug-in en je enkele reis is 15km, dan zou dat prima gaan op de accu met warmte pomp.
Nu slaat altijd de motor aan om het warm te krijgen.......
Dus alleen elektrisch rijden met een plug-in is maar heel kort in het jaar bruikbaar. (voor mij dan)
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5352
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

di 15 jan, 2019 10:34

Bij heel korte ritten en lage buitentemperaturen is het huidige plug-in hybride concept niet efficiënt.
Er zou een aanpassing moeten komen met betrekking tot de warmte opwekking. Het is mogelijk, maar het kost geld en verminderd de beschikbare EV range.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij, milieu en politiek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast