Windgeruis aan raam/portier bestuurderskant

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
RonD
Lid
Lid
Auto: AurisTS Hybrid Dynam.Ultim

vr 03 mei, 2019 9:21

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een Auris dynamic TS (2019) als mijn snelheid oploopt boven ca.80 km dan is er een hinderlijke windgeruis hoorbaar aan de linkerkant ongeveer terplaatse van mijn oor. Het geluid komt via deur/raam/rubbers naar binnen. Zijn er Auris rijders met probleem bekent en hoe is dit dan opgelost.
RonD. Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic Ultimate (kent.2019)

TijnOnlijn
Lid
Lid
Auto: Auris

za 04 mei, 2019 12:50

Ja, ik heb het bij een proefrit in een gebruikte auris gehoord. Het bleek dat het bovenste raamrubber wat gedraaid was en dat kon je zien als je links en rechts vergeleek. Ik denk niet dat zo'n rubber te repareren is. Waarschijnlijk moet er een nieuwe in.

willemlummie
Lid
Lid

zo 05 mei, 2019 13:11

Ik ervaar dit ook bij m n yaris,. aan de bovenkant rechts van het raam

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

zo 05 mei, 2019 13:51

Raamrubbers en deurrubbers drogen zonder onderhoud in de loop van de jaren uit en gaan kleine haarscheurtjes bevatten. De rubbers veren niet meer terug in de oorspronkelijke staat en gaan daardoor lekken. De lucht die langs de kieren tussen de rubbers gaat heeft door de vernauwing een hoge snelheid en veroorzaakt daardoor een goed hoorbaar geluid.

Om rubberen afdichtingen lang flexibel te houden is het verstandig om deze af en toe schoon te maken en in te vetten. Zelf gebruik ik daarvoor Vaseline, maar ook Glycerine, Molykote 55 O-ringvet of Swissvax SealFeed zijn hier geschikt voor. Een bijkomend voordeel van schoonmaken en invetten is, dat de rubbers tijdens vorstperioden niet vastvriezen en beschadigen.

Het is nog mogelijk om de oude rubbers weer wat nieuw leven in te blazen door het gebruik van Swissvax SealFeed. Het is echter wel een duur product en het zorgt niet altijd voor voldoende herstel van de flexibiliteit van het rubber indien het rubber al te veel is verdroogd.

Swissvax SealFeed is volgens de fabrikant speciaal ontwikkeld voor rubber en houdt rubberen afdichtingen jarenlang soepel. Zelfs verharde afdichtingen worden weer zacht en flexibel nadat het product meerdere keren is aangebracht. Bovendien voorkomt het dat afdichtingen 's winters bevriezen.

Zijn de rubberen afdichtingen eenmaal te ver verdroogd, beschadigd of vertonen ze te veel haarscheurtjes, dan is meestal vervanging de beste maar ook de duurste optie.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybrid

zo 05 mei, 2019 15:47

Ouderwets blikje OKE Wax doet altijd wonderen. Al menig blikje weggewreven hier op rubbers en kunststof interieur delen.
Zelfs lederen sturen doe ik ermee.. nooit plakken of afgeven. Flink ermee inwrijven en paar uur (of dag) later afnemen met droge doek. Heel fijn spul, kan geen duur detailing product tegenop!
C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

zo 05 mei, 2019 15:55

Oke Wax, Is volgens mij ook niks mis mee. :wink:
Het belangrijkste is dat je de rubbers onderhoud.
m.vr.gr, John

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 05 mei, 2019 16:01

Aha, in de Auris waar mijn dochter in rijd hoor je ook dat windgeruis aan de linkerkant vanaf de aankoop al. De auto is van januari 2017 en door ons gekocht in november 2017. Zal eens een blikje kopen en ook op het rubber letten.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

RLNB76
Lid
Lid

di 07 mei, 2019 11:12

johnths2 schreef:
zo 05 mei, 2019 13:51
Raamrubbers en deurrubbers drogen zonder onderhoud in de loop van de jaren uit en gaan kleine haarscheurtjes bevatten. De rubbers veren niet meer terug in de oorspronkelijke staat en gaan daardoor lekken. De lucht die langs de kieren tussen de rubbers gaat heeft door de vernauwing een hoge snelheid en veroorzaakt daardoor een goed hoorbaar geluid.

Om rubberen afdichtingen lang flexibel te houden is het verstandig om deze af en toe schoon te maken en in te vetten. Zelf gebruik ik daarvoor Vaseline, maar ook Glycerine, Molykote 55 O-ringvet of Swissvax SealFeed zijn hier geschikt voor. Een bijkomend voordeel van schoonmaken en invetten is, dat de rubbers tijdens vorstperioden niet vastvriezen en beschadigen.

Het is nog mogelijk om de oude rubbers weer wat nieuw leven in te blazen door het gebruik van Swissvax SealFeed. Het is echter wel een duur product en het zorgt niet altijd voor voldoende herstel van de flexibiliteit van het rubber indien het rubber al te veel is verdroogd.

Swissvax SealFeed is volgens de fabrikant speciaal ontwikkeld voor rubber en houdt rubberen afdichtingen jarenlang soepel. Zelfs verharde afdichtingen worden weer zacht en flexibel nadat het product meerdere keren is aangebracht. Bovendien voorkomt het dat afdichtingen 's winters bevriezen.

Zijn de rubberen afdichtingen eenmaal te ver verdroogd, beschadigd of vertonen ze te veel haarscheurtjes, dan is meestal vervanging de beste maar ook de duurste optie.
Het gaat niet om een oude auto maar een 2019 auto. De kans dus op uitgedroogde rubbers is denk ik nog minder dan 1%. Zelf heb ik ook een Auris en herken het probleem. Al vanaf dag 1 meerdere keren bij de dealer aangekaart en kreeg dan te horen dat zij er geen last van hadden (logisch met alleen een proefrit binnen de bebouwde kom en niet op de snelweg) of dat er simpelweg gewoon niets aan te doen was. Daar schoot ik dus niet mee op.
Ik ben nu bezig met een bedrijf wat claimt er een oplossing voor te hebben. Een soort losse rubbers die je zelf moet aanbrengen omdat de rubbers op verkeerde plaatsen zitten en verkeerde afmetingen en samenstellingen hebben. Volgens hun hebben ze er al goede resultaten mee bereikt bij andere modellen auto's. Ze zijn nu bezig met een set aan het maken voor mijn auto. Ze hebben meerdere keren metingen gedaan aan mijn deuren en rubbers. Hopelijk gaat het niet te lang duren. Ben nieuwsgierig naar de resultaten.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

di 07 mei, 2019 12:17

Oke, ik dacht dat het om een wat oudere auto ging.
In jouw geval gaat het waarschijnlijk om een foutief rubber of om een mogelijk onjuiste afstelling van de ophanging van de deur. Volgens mij is het de dealer die dit op moet lossen binnen de garantie.
m.vr.gr, John

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

zo 19 mei, 2019 16:05

CeHaEr schreef:
zo 05 mei, 2019 15:47
Ouderwets blikje OKE Wax doet altijd wonderen. Al menig blikje weggewreven hier op rubbers en kunststof interieur delen.
Zelfs lederen sturen doe ik ermee.. nooit plakken of afgeven. Flink ermee inwrijven en paar uur (of dag) later afnemen met droge doek. Heel fijn spul, kan geen duur detailing product tegenop!
Een potje gekocht, ik kende het niet, maar dat is goed spul.
De deurrubbers worden er mooi soepel van.
Het scheelt in geluid van buiten.
Bedankt voor de tip!
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 19 mei, 2019 16:13

Top! :D is echt OKE spul! :wink:

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

zo 19 mei, 2019 16:26

Ik koop vaak boodschappen van OK in de supermarkt. Zag trouwens van de week een tankstation van OK.
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 19 mei, 2019 16:31

Dat zal ook allemaal best wel OK zijn.. maar ze zullen geen blikje OKE wax hebben. :)

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

zo 19 mei, 2019 16:59

Onee dat is OK€.
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

willemlummie
Lid
Lid

zo 19 mei, 2019 20:33

nou, gister ff onderzocht maar volgens mij zit het raam bij mij los ,als ik het naar beneden doe.
doe ik hem naar boven en ik stop in de midden , dan hoor ik aan het geluid dat hij binnen gewoon los zit ,ook hoor ik dit met het raam half open en doe de deur dicht ( zacht) dan rammelt het . Hij schuift er gewoon naast denk ik.( binnen in de deur ) alleen durf ik niet aan de binnenkant van de deur te komen omdat ik dan bang ben hem er niet meer goed in krijg.
misschien iemand een idee hoe ik dat moet doen ? ik kan natuurlijk ook naar de daeler gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek, rijden en verbruik”

• Informatie