overweeg 2e hands Prius 3

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
Plaats reactie
strawbale
Lid
Lid
Auto: Peugeot 406 1.9td break

do 09 mei, 2019 22:50

Goedenavond allemaal, nieuw op het forum, omdat we serieus overwegen een 2e hands hybride (in Nederland) te kopen.

Achtergrond: woonachtig tegen de Franse Pyreneeën aan, dus heuvel- en soms bergachtig.
Huidige auto's: Citroën C3 (11/2007, 185.000km) op CNG (maar sinds dec 2018 alleen nog op benzine :( ) voor de woon-werk kms van mijn vrouw en vakantie; Peugeot 406 1.9td break (3/1997, 456.000km) voor mezelf (6.000km/jr).
Voornemen/plan: aangezien mijn vrouw minder gaat werken of wellicht helemaal moet stoppen denken we erover beide huidige auto's weg te doen en er één zuinige en milieuvriendelijke 2e hands voor terug te kopen - omdat CNG-stations hier dun gezaaid zijn en CNG-garages al helemaal, valt CNG (waarcshijnlijk) af; diesel valt (waarschijnlijk) ook af; dus benzine en dan kom je al snel bij een hybride en dus Toyota.
Budget: voor zowel de 406 (6.5jr en 160.00km) als de C3 (6.5jr en 75.000km) toentertijd net geen 5 mille betaald, maar dat gaat voor een 7jr oude Toyota hybride natuurlijk niet lukken. Wel is het zo dat een 2011 (of jonger) model met <123gr/km CO2 bij oude diesel naar de sloop ons hier 2 mille 'subsidie/slooppremie' oplevert. Op Markplaats kom ik dan (2011 of jonger, minder dan 200.000km) op prijzen vanaf zo'n 8.500€ (bedrijven als Jet Cars BV daargelaten). Als ik de premie eraf haal dus vanaf 6.500€, hetgeen aan de bovengrens van ons budget zit. Als ik de 2011 (of jonger) eis (en dus de premie) weghaal, vind ik voor zo'n 5.500€ een aantal Prius 2 te koop (met minder dan 200.000km) uit 2007/8. Mijn gevoel zegt me dat voor zo'n 1000€ netto meer een jongere Prius 3 met dezelfde kms als een oudere Prius 2 een betere koop is.
Waarom in NL? Op 3u rijden van ons beginnen vergelijkbare Prius 3 bij 10 mille, binnen 100km bij 14mille... En is er vaak veel minder te achterhalen vd (onderhouds)geschiedenis vd auto.

Een aantal vragen die zo bij me opkomen:
* zijn de voorstoelen vd Prius 3 comfortabeler/beter dan vd 2 (of min of meer hetzelfde)? achtergrond: mijn rugproblemen lijken minder bij hoge zitpositie (tov de bodemplaat, dus niet per se tov het wegdek) en een vrij vertikale rugleuning, een beetje zoals je op een gewone (eettafel) stoel zit (of bestelauto); een Auris lijkt me lager, klopt dat? (en een Yaris is te klein)
* is het redelijk te verwachten met zo'n 2011 Prius 3 nog 10jr/150.000km te kunnen rijden
* zijn er specifieke dingen zaken om naar te (laten) kijken voor aankoop, gezien dat ik van enige garantie (eenmaal terug in Frankrijk) toch geen gebruik zal kunnen maken => BOVAG keuring doen?
* zit er een (extra) risico aan als de auto een import (naar NL) auto betreft? (onderhoudshistorie, aantal vorige eigenaren?)
* maakt het voor de nog te verwachten levensduur vd auto (accu?) uit of de auto vnl snelweg kms of juist veel voor korte (stads) ritjes gebruikt is?

Er komen later vast meer vragen naar boven, maar dit lijkt me alvast een aardig begin :wink:

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!
groet, Peter

bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 10 mei, 2019 9:13

Hallo
Ik kan je geen antwoord geven alleen wel zeggen dat het heerlijk rijd in de bergen.(Portugal)
En het allemaal zeer betrouwbaar is.
Ook met de wat hogere km.standen zelf heb ik de achter wiellagers al eens moeten vervangen bij 190.000km
verder geen storingen.staat nu op 210.000km bj 2010
succes met je aankoop.
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

vr 10 mei, 2019 9:58

strawbale schreef:
do 09 mei, 2019 22:50

Mijn gevoel zegt me dat voor zo'n 1000€ netto meer een jongere Prius 3 met dezelfde kms als een oudere Prius 2 een betere koop is.
Waarom in NL? Op 3u rijden van ons beginnen vergelijkbare Prius 3 bij 10 mille, binnen 100km bij 14mille... En is er vaak veel minder te achterhalen vd (onderhouds)geschiedenis vd auto.
Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de P3, omdat het hybridesysteem wat verder doorontwikkeld is en de rijeigenschappen en het hogere vermogen v/d ICE wat beter aansluiten op bergachtig terrein.
* zijn de voorstoelen vd Prius 3 comfortabeler/beter dan vd 2 (of min of meer hetzelfde)? achtergrond: mijn rugproblemen lijken minder bij hoge zitpositie (tov de bodemplaat, dus niet per se tov het wegdek) en een vrij vertikale rugleuning, een beetje zoals je op een gewone (eettafel) stoel zit (of bestelauto); een Auris lijkt me lager, klopt dat? (en een Yaris is te klein)
Of de voorstoelen beter of slechter zijn zul je zelf moeten ervaren, omdat dit een persoonlijke zaak is.
De zithoogte van de Auris verschilt niet veel t.o.v. de P3.
* is het redelijk te verwachten met zo'n 2011 Prius 3 nog 10jr/150.000km te kunnen rijden.
Ja, dat is zeker te verwachten, omdat er genoeg P3's zijn met een hoge km stand en deze nog zonder al te grote problemen rond rijden.
* zijn er specifieke dingen zaken om naar te (laten) kijken voor aankoop, gezien dat ik van enige garantie (eenmaal terug in Frankrijk) toch geen gebruik zal kunnen maken => BOVAG keuring doen?
Een conditietest van de HV accu is aan te bevelen.
Deze gaat lang mee, maar de staat hiervan is wel afhankelijk van het gebruik in de voorafgaande jaren.
De staat van de 12V accu zou ik wel naar laten kijken, maar is van minder belang omdat de vervangingskosten relatief laag zijn. Voor de rest zijn er de normale zaken die spelen bij de aanschaf van een occasion.
* zit er een (extra) risico aan als de auto een import (naar NL) auto betreft? (onderhoudshistorie, aantal vorige eigenaren?)
Persoonlijk zou ik alleen een occasion kopen wanneer de historie bekend is en de km stand logisch is.
Bij import auto's is dit niet altijd mogelijk. Een ingevuld onderhoudsboekje te samen met een logisch NAP rapport geeft de meeste zekerheid op een juiste km stand.
* maakt het voor de nog te verwachten levensduur vd auto (accu?) uit of de auto vnl snelweg kms of juist veel voor korte (stads) ritjes gebruikt is?
Dat maakt relatief weinig uit, omdat het sowieso niet te controleren is bij de aanschaf van een occasion.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

strawbale
Lid
Lid

vr 10 mei, 2019 10:50

@bonbon,

Merci!

strawbale
Lid
Lid

vr 10 mei, 2019 10:58

@John,

Zeer hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!
Ik kan hier in de buurt een P2 uitproberen (hoop ik), voor een P3 zal ik wellicht naar een Toyota-dealer moeten...

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 10 mei, 2019 17:34

Ter aanvulling:

12v accu is klein, maar vervanging door de dealer is redelijk duur. Er zijn goedkopere alternatieven, zie de verschillende discussies op dit geweldige forum.

De remschijven achter willen wel eens roesten. Ze worden niet zwaar belast bij een zuinige rijstijl waardoor roest en kans krijgt.

Om de 90.000km zijn de bougies aan de beurt. Dat is meteen het duurste beurtje. Vergeleken met beurten aan een Bmw nog steeds goedkoop, maar voor Prius standaarden prijzig. Richting 500 euro voor de grote beurt inclusief de genoemde bougies.

Verder zijn er terugroepacties geweest. Controleer of die uitgevoerd zijn (tank, airbags). Op de site www.rdw.nl kun je aan de hand van het nederlandse kenteken controleren of er terugroepacties van toepassing zijn.

In de bergen is het m.i. fijn rijden met de Prius. Succes met de zoektocht!
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

strawbale
Lid
Lid

vr 10 mei, 2019 19:14

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Ook hartelijk dank voor al deze tips - gaaf forum!

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 10 mei, 2019 21:20

Ik ken weinig fora die informatiever en bevlogener zijn dan deze. Knap georganiseerd John.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

za 11 mei, 2019 0:20

Dank aan de leden van ons forum, want het zijn hoofdzakelijk de ervaren en actieve leden die zorgen voor deze informatievoorziening. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”

• Informatie