Trillen en schokken aandrijflijn

Specifieke technische aspecten van het Prius 3 concept.
Plaats reactie
slb
Lid
Lid
Auto: 2010 Prius 3 Executive

wo 15 mei, 2019 15:50

Hoi allemaal!

Sinds eind vorig jaar ben ik eigenaar van een Prius 3 uit 2010 in de Executive uitvoering, toen met zo'n 194.000km op de teller. Gekocht bij de dealer met 12 maanden garantie. Heerlijke auto: Donkergrijs met beige leder en 17" wielen.

Binnen korte tijd merkte ik af en toe wat trillingen en schokjes tijdens het rijden. Dit was vaak bij rustig rijden en/of op constante snelheid. Vooral tussen de 60 en 110km/u. Later werd dit wat meer en heftiger en kwam het ook voor boven de 110km/u en soms tijdens het (rustig) accelereren. Alleen bij vollast merk je het niet.

Het kwam ook voor dat de auto soms een hele rit fantastisch reed, en de volgende rit het euvel weer vaker (en nog steeds onregelmatig) voorkwam. We hebben een aantal keer op de snelweg tussen de 115 en 140km/u gehad dat de aandrijflijn ineens enorm hard trilde en je het gevoel had dat de motor stil ging vallen.

De Toyota heeft er 2x naar gekeken en mee gereden. De eerste keer (vlak voor een vakantie) bemerkte de monteur wel een brom en soms een schokje en vond dat vreemd maar hij kon niets geks constateren. De tweede keer reed de auto perfect.

De derde keer is de auto teruggegaan naar de dealer in Goes en tijdens de proefrit merkte de monteur toen niets, tijdens het uitlezen was er ook niets te vinden. Wel stond er 1 bougie een beetje los en waren 2 bougies vrij bruin. Alle bougies zijn toen vervangen. Motor liep wel wat beter maar op de terugweg voelde ik het al weer. Inmiddels is het bijna altijd met koude motor (accelereren) en de hele weg naar mijn werk (waar ik 60-80 mag rijden zo'n 30km lang) veel bokjes. Bij het afslaan van de motor of schakelen van elektrisch naar benzine gaat dat ook lomper wanneer de auto zich niet 'gedraagt'. Eerst dacht ik dat ik zelf gek was, maar gelukkig wordt het nu wat duidelijker te voelen en hebben meerdere mensen in de auto gereden en het opgemerkt. De trilling is soms vrij snel, en soms is het een wat langzamer bokken. Het voelt alsof de elektromotor steeds aan/afgekoppeld wordt of er een soort onregelmatigheid bij de versnellingsbak ontstaat. De motor klinkt soms vrij brommerig.

Heeft iemand hier ooit van gehoord of iets soortgelijks meegemaakt? De auto gaat eind volgende week weer naar de dealer en zal daar dan ook blijven tot dat ze iets gevonden hebben. Eerlijk gezegd ben ik het vertrouwen er in een beetje kwijt :?

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

wo 15 mei, 2019 17:07

Het lijkt op een brandstof toevoer of injectie probleem.
Is er al naar het brandstof systeem en/of de injectoren gekeken.
Dat enkele bougies een donkerbruine kleur hebben kan daar ook op duiden (slechte verbranding).
Mogelijk kan de garage het brandstofsysteem schoonspoelen en de kunnen de injectoren gecontroleerd worden. Er kan ook een probleem zijn met het signaal van de lambda sonde of de motormanagement ECU.

Is het vaker wanneer de motor nog koud is of ook wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is?
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 15 mei, 2019 17:10

Het kan een verstopte EGR zijn. Die slipt dicht.

Of wellicht vervuilde injectoren. Dat is gemakkelijk te verhelpen door injectie cleaner in je brandstof te gooien. Kost je 15 euro.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

slb
Lid
Lid

wo 15 mei, 2019 17:11

Op de injectoren was een beetje afzetting te zien en ze hebben toen idd injectorreiniger gebruikt. Tijdens t uitlezen niets geks te zien en t is zowel met warme als koude motor.

Om aardig gestoord van te worden dus..

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 15 mei, 2019 17:20

Dat kan ik me voorstellen. Een Prius hoort soepel en schokloos te rijden.

De egr buis schoonmaken is zelf te doen met een aantal rechter handen. Youtube staat er vol mee, bv deze:

https://youtu.be/C7v538eQRDo

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

wo 15 mei, 2019 19:19

Alleen het EGR-pijpje schoonmaken kan het probleem oplossen. Als het gedrag van de auto na reiniging van dat buisje wel wat beter is geworden maar nog niet goed, dan adviseer ik het hele inlaattraject schoon te maken. Bij een km-stand van rond de 2 ton kan de boel aardig vervuild zijn en zorgen voor slecht motorgedrag, zoals beschreven.

Het is niet moeilijk het hele inlaatspruitstuk te demonteren en schoon te maken. Een link:

https://www.youtube.com/watch?v=579M-4wPSUI

Haal wel eerst bij de dealer een inlaatspruitstukpakking. Kost iets van 2 tientjes.

Je kunt de hele klus ook door de dealer laten doen. Kost je ergens vanaf € 250,-. Dus met wat sleutelwerk bespaar je serieus geld. Ik heb het laatst ook gedaan, nadat ik bovenstaande video had bekeken. Is zeer goed zelf te doen.

Bij mij rijdt mijn auto een stuk soepeler en mooier, meer smooth. En is zuiniger geworden.

Succes!

slb
Lid
Lid

wo 15 mei, 2019 21:15

Thnx voor de tips, heb nog garantie tot en met dec, dus hoop dat de dealer dit gaat oplossen en doen.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

do 16 mei, 2019 7:43

Mee eens, dit hoort onder de garantie uitgevoerd te worden.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

do 16 mei, 2019 9:19

Bovag garantie? Lees dan eerst maar de voorwaarden.
Bovag garantie is gebaseerd op het conformiteitsprincipe en dat dekt zaken die afwijken van wat men van een auto mag verwachten conform de leeftijd en gebruiksintensiteit (km).
Je mag Bovag garantie niet verwarren met een soort verlengde fabrieksgarantie.
Hopelijk heb jij een goede dealer, die zaken op de juiste manier interpreteert.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Techniek”

• Informatie