veel vragen

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2754
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President

za 13 jul, 2019 12:59

hm volgens mij is dit niet helemaal accuraat.

De remlichten gaan aan zodra je het rempedaal ook maar iets aanraakt.

De Prius remt vooral regeneratief op de voorwielen, waarbij de achterblokken zachtjes meehelpen om de wagen stabiel te houden. Ook bij krachtiger remmen wordt op de voorwielen regeneratief geremd. Alleen bij een noodstop worden de voorwielen mechanisch geremd, én ook zodra de snelheid bij normaal remmen uiteindelijk onder de 5 km/u komt.

Toen ik mijn Prius na 300k km inleverde beschikte deze nog over de originele remblokken voor, zo weinig waren die gebruikt...
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: za 01 dec, 2018 10:25

za 13 jul, 2019 20:50

Dat klopt en zie ik ook aan mijn velgen. De voorste velgen zijn bijna brandschoon terwijl de velgen achter bruin zijn van het remstof. Ik probeer vaak de remkracht in het blauwe charge gebiedje te houden en kan dan dus niet anders concluderen dat bij licht remmen alleen de achterschijven gebruikt worden en niet voor. Het nadeel is dan ook gelijk dan de voorschijven heel minimaal belast worden waardoor op het remoppervlak roest gaat ontstaan. Dit heb ik sinds ik de auto gebruikt heb gekocht en is helaas niet meer schoon te remmen. Maar vertik het om hiervoor nieuwe schijven te halen :D .

Piepje van gordel waarschuwing kun je uitzetten met een obd stekker, zal de dealer wel kunnen, misschien niet mogen. Anders kun je zelf een kabeltje kopen op alibaba, google op techstream.

Gebruikersavatar
Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 13 jul, 2019 23:44

Dat klinkt niet goed!

Zodra je het rempedaal gaat bedienen (2e fase) worden alle remmen aangesproken en meestal in de verhouding voor: 60% achter: 40%
Als bij jouw de voorste remschijven verroest zijn dan is er wat niet in orde met de remmen en adviseer ik je dringend om er door een specialist naar te laten kijken want dit klinkt levensgevaarlijk! Als er een noodsituatie zich voordoet heb je liever wel dat je voertuig tijdig tot stilstand komt.

Overigens: als de remschijf voor meer dan 50% roest op het oppervlak laat zien zal de auto bij de volgende APK worden afgekeurd.
Zie ook deze link
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 21:01
Locatie: Wageningen
Auto: Outlander PHEV Instyle+

zo 14 jul, 2019 10:03

Maarten schreef:
za 13 jul, 2019 11:06
bartjebakker schreef:
za 13 jul, 2019 10:54

De vraag is dus meer, waarom zou de Toyota de energiestroom in stand B niet naar de batterij loodsen, of daarvoor een optie inbouwen? Ik vind het echt prettig rijden in stand B want veel minder remmen nodig in dagelijks verkeer.
Tja, daar kun je natuurlijk over discussieren totdat je een ons weegt. Maar het gaat niets veranderen.
Ik zou dat ook geweldig vinden dat als je het gas los laat de auto zo veel mogelijk elektrisch gaat remmen, want afhankelijk van temperatuur en laadtoestand van de accu kan dat nogal verschillen en daardoor is het gewoon lastig om het punt van maximaal elektrisch remmen zelf met het rempedaal op te zoeken.
Maar misschien ook juist daarom dat Toyota er niet voor gekozen heeft. Want dan krijg je weer mensen die gaan klagen dat de auto onder bepaalde omstandigheden anders remt dan anders.

Want laten we wel wezen: het accupakket in de hybride Toyota's is nog altijd min of meer generatie 0. Geen actieve koeling of verwarming waardoor je bij een erg warme of koude accu niet zoveel elektrisch kunt remmen en vanwege het kleine formaat loop je in de bergen al gauw tegen de grenzen van de capaciteit aan.
In de Mitsubishi Outlander kan je wel instellen hoeveel de auto regenereert wanneer je het gas loslaat.
Dat is fijn want het maakt rijden met alleen het gaspedaal mogelijk.
Er zitten echter ook een nadelen aan: De remlichten gaan alleen aan als je maximaal regenereert bij 80km/h of sneller. Dus in de stad niet en dat zie je soms aan de reactie van je achterligger (die dan wel te dicht op je reed).
Tweede nadeel is dan regenereren niet meer werkt als de accu vol is, dus dan is gas loslaten gewoon doorrijden en dat is soms even schrikken.

De Toyota hybrides moeten altijd met de rem bediend worden maar daarbij werken de remlichten en je bent al klaar om het rempedaal te bedienen als regenereren niet voldoende is om op tijd vaart te minderen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1132
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

zo 14 jul, 2019 10:32

Axial63 schreef:
za 13 jul, 2019 23:44
Dat klinkt niet goed!
Volgens mij lees je het verkeerd. Voorste remmen brandschoon betekent dat ze gebruikt worden, achterste remmen zullen roestvlekken op zitten.
Dus precies zoals het hoort.

Overigens merk ik bij de Prius dat ik heel lichtjes kan remmen zonder dat de remlichten aan gaan.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
bartjebakker
Lid
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: di 09 jul, 2019 12:53
Locatie: lunteren
Auto: Auris hybride 2015 nw type

zo 14 jul, 2019 15:13

Mikkel4NL schreef:
za 13 jul, 2019 20:50
Piepje van gordel waarschuwing kun je uitzetten met een obd stekker, zal de dealer wel kunnen, misschien niet mogen. Anders kun je zelf een kabeltje kopen op alibaba, google op techstream.
Daar zocht ik ook nog naar. Zo te zien veel keuze op techstream. Is er nog iets om specifiek op te letten bij aanschaf?

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5278
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 14 jul, 2019 15:24

@maarten : klopt exact. Bij normaal gebruik worden de achter remmen niet veel gebruikt en de boel gaat roesten. Advies van onze garage : minimaal 1x per maand op afrit (met niets achter je remmen) vol in de remmen gaan. Dan blijft achter ook goed.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
bartjebakker
Lid
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: di 09 jul, 2019 12:53
Locatie: lunteren
Auto: Auris hybride 2015 nw type

zo 14 jul, 2019 18:51

nessio schreef:
zo 14 jul, 2019 15:24
minimaal 1x per maand op afrit (met niets achter je remmen) vol in de remmen gaan. Dan blijft achter ook goed.
Even paar keer met handrem remmen? Btw, gelukkig heeft de Auris nog een "gewone" hamdrem.

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: za 01 dec, 2018 10:25

zo 14 jul, 2019 22:43

Axial63 schreef:
za 13 jul, 2019 23:44
Dat klinkt niet goed!

Zodra je het rempedaal gaat bedienen (2e fase) worden alle remmen aangesproken en meestal in de verhouding voor: 60% achter: 40%
Als bij jouw de voorste remschijven verroest zijn dan is er wat niet in orde met de remmen en adviseer ik je dringend om er door een specialist naar te laten kijken want dit klinkt levensgevaarlijk! Als er een noodsituatie zich voordoet heb je liever wel dat je voertuig tijdig tot stilstand komt.

Overigens: als de remschijf voor meer dan 50% roest op het oppervlak laat zien zal de auto bij de volgende APK worden afgekeurd.
Zie ook deze link
Weet je dit 100% zeker? Ook als je heel lichtjes remt? Want dan is het toch logisch dat je alleen achter remstof krijgt. De elektro motor zorgt voor afremming aan de voortrein en remschijven achter remmen bij voor een goede rem balans.

Ik heb wel eens getest of de auto nog goed remt en dat doet hij zeker. Dus geen paniek :). Het is een randje in het midden van eenhalve cm breed, lang geen 50%... Aan de binnenkant voorschijven. Achter is schoon

Wat bedoel je met 2e fase?

Gebruikersavatar
Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 15 jul, 2019 2:52

Ja, dat weet ik 100% zeker.

Een hybrideauto is namelijk in de basis een gewone auto; Met aandrijving (om weg te rijden) en met vertraging (om te stoppen).
Alleen heeft de ontwerper van de hybride Toyota een truckje bedacht om twee soorten aandrijftechniek te combineren voor zowel de aandrijving als (gedeeltelijk) ook de vertraging.

De aandrijving:
Bijzonder is de Toyota in de manier waarop de beide technieken aan elkaar zijn gekoppeld: namelijk de E-CVT.
Hoe die werkt wordt hier uitgelegd. ( <= Lees dit want dit is zeer interessant!!)

Een computer bepaald welke aandrijftechniek wordt gebruikt bij de aandrijving als gevolg van onder andere de stand van het gaspedaal.
Hoe meer gas je geeft, des te meer apparaten worden ingezet om energie om te zetten in voortbeweging. Dit kan op het dashboard worden afgelezen in de verbruiksindicator: ECO =economisch versnellen; PWR =krachtig (Power) versnellen.

De vertraging:
Ook hier is een Hybrideauto in de basis een gewone auto.
Je laat het gaspedaal los en je remt af op de motor;
Wil je sneller vertragen dan druk je het rempedaal in.
Hoe er vertraagt wordt bepaald in eerste instantie de chauffeur met behulp van opnieuw een computer.

Omdat er geen directe verbinding is met de brandstofmotor gaat in een hybride Toyota -als je het gas loslaat- de MG2 als generator werken om de energie die gebruikt wordt bij het vertragen om te zetten in stroom; De omzetting van de energie zorgt voor een lichte vertraging van het voertuig.

Moet er harder vertraagd worden dan moet het rempedaal worden gebruikt.
Hierbij wordt weer gebruik gemaakt van een systeem dat op bijna elke auto aanwezig is: het rempedaal en het remsysteem.
Bij een normale auto heeft het rempedaal altijd een vrije slag: het pedaal hangt vrij en als je het indrukt gaat na enkele centimeters de hoofdremcilinder de remmen bedienen (dmv b.v. olie verplaatsing of luchtdruk).

De eerste fase van het gebruik van het rempedaal:
Bij een hybride Toyota is in het gedeelte van de vrije slag een elektronisch systeem opgenomen dat er voor zorgt dat de MG2 nog meer energie gaat omzetten naar stroom. Dit kun je ook op het dashboard zien omdat de verbruiksindicator naar CHG (Charging, Laden) gaat. Hoe harder er geremd wordt hoe verder deze indicator zal uitslaan.

De tweede fase van het gebruik van het rempedaal:
Na de vrije slag treed de tweede fase in werking: Dan wordt de hoofdremcilinder aangesproken en wordt er remolie verplaatst van de hoofdremcilinder naar de wielremcilinders. De kracht die gebruikt wordt voor het remmen wordt bewaakt door een computer (ABS) zodat de wagen niet in een slip zal raken. Omdat bij het remmen het voertuig zal duiken wordt de meeste kracht op de remmen altijd op de vooras gebruikt (ca. 60%). Omdat het voertuig duikt zal het gewicht op de achteras dus afnemen (wordt lichter) daarom wordt er minder kracht op de achterremmen gebruikt (ca. 40%) om te voorkomen dat die wielen gaan blokkeren en daardoor het voertuig in een slip zou kunnen raken.

Het zal dus altijd zo zijn dat de velgen van de vooras meer vervuild raken door remstof dan de velgen van de achteras.
Het probleem dat veel hybride auto's hebben is dat de chauffeurs meer met de techniek en het milieu bezig zijn en daardoor vaker geneigd zijn om het rempedaal zo min mogelijk te gebruiken. Hierdoor worden de remmen te weinig gebruikt waardoor ze onvoldoende schoon geremd worden.
(een beetje regenbui geeft al een flinke roestaanslag op de remschijven en die moet er weer afgeremd worden. Maar het komt niet alleen van regen ook de lucht vochtigheid zorgt ervoor dat het blanke staal roestig wordt.)
Teveel roest op de remschijven (meer dan 50%) zorgt dan ook voor afkeur bij een APK keuring.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: za 01 dec, 2018 10:25

ma 15 jul, 2019 6:42

Dus als ik rem precies op maximaal charge, dan remt de elektro motor de auto af, maar wordt de achterrem niet bijgeschakeld? Dat is toch raar?

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1132
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 15 jul, 2019 7:11

Nee, dat is niet raar. Dat is zoals het bedoeld is. Je remt elektrisch, niet mechanisch. Dus dan moeten de achterremmen ook niet meedoen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: za 01 dec, 2018 10:25

ma 15 jul, 2019 15:10

Dus tot het einde van charge wordt er alleen met de elektro motor geremd en ga je voorbij charge met een vaste rembalans voor/achter?

In dat geval zou je inderdaad denken dat, of voor niet genoeg remt, of dat achter aanloopt.

Ik vind het zonde tijd/geld om nu alles ervanaf te (laten) halen als ik er gevoelsmatig weinig hinder van ondervind. De achterremschijven/blokken moeten toch over een ~jaartje vervangen worden dus dan maak ik dan alles goed schoon en gangbaar. Toch?

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1132
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 15 jul, 2019 15:20

Achter aanlopen merk je gauw genoeg. Flinke rit doen en dan voelen hoe warm de velgen/schijven zijn. Is mij ook een keer overkomen, dat was niet te missen (waren ook bijgeluiden bij).
Ik heb geen idee of de remdrukverdeling voor-achter een vaste waarde is, maar het is nu eenmaal zo dat alle auto's zijn ingesteld op meer voor remmen dan achter. Dat is vanwege twee redenen: als je remt verplaatst het gewicht naar voren en hebben de achterrremmen minder remkracht en als je achter veel meer remt dan voor sta je sneller achterstevoren.

Als je er een sport van maakt om zoveel mogelijk elektrisch te remmen (doe ik ook) dan zul je gewoon zien dat er roest op de achterremmen komen (ik gok dat dat is wat je ziet, niet remstof). Op zich is dat niet erg als je het ook een keer wegremt. Daarom ook het advies om regelmatig eens flink te remmen. Je loopt namelijk ook het risico dat als de achterremmen niet veel gebruikt worden de remcilinders moeilijk gaan lopen. Dan drukken ze wel aan bij hard remmen, maar komen ze niet los als je de rem lost -> aanlopende rem.
Daarom ook het advies om dit bij je jaarlijkse onderhoud mee te nemen: remcilinders controleren op soepel lopen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: za 01 dec, 2018 10:25

ma 15 jul, 2019 16:05

Je hebt gelijk, het is denk ik roest. Remstof bij mijn golf GTI was echt zwart. Dit is meer bruin (roestkleur :oops: ). Zal eens aan de schijven voelen :D

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek, rijden en verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast