Teller stopt bij 299.999 km

Alles over de Prius 2 dat niet in de andere subfora past.
Plaats reactie
jvisser
Lid
Lid

ma 16 jan, 2017 18:22

partyfart
Lid
Lid

ma 16 jan, 2017 18:33

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Zou je de inhoud ook kunnen posten? Zonder account daar kun je het namelijk niet zien 😕
TOYOTA TOYOTA PRIUS; 1.5 HSD Business Edition 2005 - 298000km

jvisser
Lid
Lid

ma 16 jan, 2017 20:09

Oke helaas ZONDER plaatjes, maar in ieder geval de tekst

I'm going to get right to the point and try to keep this an easy read. Combination meters (odometers) that stop at 299,999 miles are annoying. The practical reason is because it makes it difficult to keep up with maintenance and if your Prius has over 300K routine maintenance is extremely important. The less practical reason (at least for me) is that you don't get the satisfaction of seeing how many miles your car has on it once you pass 300 K.

So who is affected?
This one is actually very straight forward. Toyota used two different combination meters on the Gen 2 Prius. The first style (I'll just call this the old style) was used on 2004-2005 model cars. Every 2006 or newer should have the new style combo meter. The major differences are that the fuel/odometer/PRND all switched sides and the READY light got relocated off of the meter on the new style. Here's a picture of both:

If you have an old style meter in your 04-05 Prius it will stop at 299,999. That's really all there is to it. We have tried to reprogram the old meters past 300,000. The memory takes and stores the new value but the processor will not display it. If you have a new style meter your good.

I don't like really long posts so I'm going to break this into a few. Stand by for more.

If your meter stopped at 300 K what are your options?

- If your staying with your old style of meter the only thing you can do is role the mileage back so that you can keep track of maintenance. You can do this by finding a meter from another car and putting it in your Prius or we can re program your odometer for you. Of course it becomes your responsibility to disclose the change if you ever sell the car.

- This brings us to our next point, Can a new style meter replace an old style meter? Toyota would say no. But actually you can.

We set out to find out if this would work, we took a 2005 Prius with 329,000 miles and a combination meter that had been stuck at 300K for over a year.
We then took a new style combo meter and programmed it to the cars actual mileage and put it in. It seemed that we were almost done but as soon as we plugged everything in the ABS light came on. That's weird.
Then when the car was turned on there were other lights on that made no sense. So we went for a drive.
As it turns out all of the wrong lights were coming on.

Here's a list of all the things that were not working properly:
-No right blinker
-A/C Auto button didn't turn any lights on
-No READY light
-Cabin Air Recirc button turns on the MAINT REQU light
-Front defrost turns the CRUISE control light on
-Rear defrost turns Icy Road light on
And
-When you turn the headlights on the rear defrost light comes on

Other than that everything worked great. :) Don't freak out over the triangle, I opened the door wile in drive.
So at this point it's obvious that the light cluster from the 2005 is not compatible with the new style of meter. Maybe if we take a light cluster from a new style Prius and put it in here that will work.
Making the new light cluster work in the older car.

- So we took the dash out for the 5th time. Here you can see that there are 2 ribbon cables that go from the meter down to the light clusters on the left and right.
We went ahead and removed the right hand cluster and laid it out to compare it to one of the newer style clusters.
Here they are. Notice the newer cluster on top has the READY light which is not present on the older style. Time to put the new cluster in the car and see if it works.
Yes, everything works perfectly, we have a READY light, the blinker works, and all of the buttons turn on the right lights. Everything looks great except for that TPMS light. What's that about? This car doesn't have a TPMS system, come to think of it I don't think any of the 04-05 Prius had TPMS systems. Time to take it out again.
Yup there you go, the old cluster doesn't have a TPMS light. I didn't catch that when we swapped it earlier.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

ma 16 jan, 2017 20:24

.... of je gebruikt één van de dagtellers als ODO-meter .... :silent:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Doekie
Lid
Lid

zo 14 apr, 2019 11:31

Zo even afstoffen.
De teller van mijn "net ingereden Prius" uit 2005 was bijna op op het eindpunt en ik heb naar aanleiding van het bovenstaande de teller preventief vervangen voor een exemplaar van 2007.
De km stand in Huizen aan laten passen naar 297500km en de boel gemonteerd. In eerste instantie bleef het scherm tot mijn grote schrik zwart, maar na het wissellen van de draadboom die in de auto zat kwam er leven in. Het lampje van de bandenspanning waar over gesproken werd was bij mij niet aanwezig en de rest (b)leek het goed te doen.
Mooi, het werkt dacht ik, op naar de 300000. Maar volgens een oud Ajacied heb elk voordeel zijn nadeel. Bij het wegrijden doe ik automatisch het dimlicht aan, tja toen werd het scherm voor me wel erg donker met het zonnetje hoog aan de hemel. Er blijkt dus een automatische dim functie in de teller te zitten die de teller en de MFD een stap dimt als de verlichting aanstaat, ook gaat er geen controlelampje branden als de voorste mist lampen aan staan. De teller komt dus waarschijnlijk uit een exemplaar zonder mistlampen en met dagrijverlichting.
Nu vraag ik mij af, zou deze functie softwarematig aan te passen zijn of moet ik mijn mistlampen maar om gaan bouwen naar dagrijverlichting?

Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 14 apr, 2019 17:13

Ik vraag me af of er rond die periode al dagrijverlichting mogelijk was, ik heb een Prius 3 executive gehad dus alles erop en eraan maar geen dagrijverlichting. En een Business Dynamic van April 2012 waar het ook niet opzat.
Prius BE 2006
Prius Executive solar roof 2009
Prius Business Dynamics solar roof 2012
Prius Executive plug-in 2012

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

zo 14 apr, 2019 17:30

Om je MFD helder te laten branden moet je even een knop ingedrukt houden, zal even zoeken naar de foto.
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

zo 14 apr, 2019 17:38

Deze. Heb jij deze knop?

D2204155-9173-4115-B610-BDCE7D8A84C2.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

Doekie
Lid
Lid

zo 14 apr, 2019 19:54

Ja, deze zit er bij mij in. Ik heb inmiddels de mfd wat helderder staan, maar de teller zelf kan ik niet veranderen. Ik heb inmiddels ook een mail naar de importeur gedaan. Misschien heeft die een oplossing.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

ma 15 apr, 2019 7:50

Sjaak H schreef:
zo 14 apr, 2019 17:13
Ik vraag me af of er rond die periode al dagrijverlichting mogelijk was, ik heb een Prius 3 executive gehad dus alles erop en eraan maar geen dagrijverlichting. En een Business Dynamic van April 2012 waar het ook niet opzat.
Gek genoeg zeggen die bouwjaren niks; ik heb een Avensis van januari 2012 mét dagrijverlichting.....Dus kans dat e.e.a. wel al voorbereid is.
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

ma 15 apr, 2019 8:10

Tussen verschillende modellen zegt dat jaartal niets natuurlijk. Ik heb ook een Punto uit 2010 met DRL gehad.
Maar waarom zou een Prius III van voor 2012 of zelfs een Prius II een voorziening voor DRL hebben als die er nooit mee geleverd zijn?
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Doekie
Lid
Lid

di 16 apr, 2019 10:10

Bericht van de importeur gehad: De ingebouwde dim functie is niet softwarematig uit te zetten. Helaas.
Dan gaan we de mistlampen maar ombouwen naar dagrijverlichting, die werden toch al nooit gebruikt en daar het controlelampje het hiervan ook niet doet met de nieuwe teller wordt dit ook apk afkeur volgens mij .
Hier zijn ombouwsetjes voor had ik al gezien. Ben ik weer even van de straat. :D

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Overige zaken”

• Informatie