Mirai gereden!

Volledig elektrisch rijden, heeft dit de toekomst, wat zijn de voor- en nadelen, is het financieel aantrekkelijk, wat zijn de praktijkervaringen, etc.
zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

do 20 okt, 2016 18:54

Wat ik niet terug vind in dit draadje is dat we veel te afhankelijk zijn van de olie sjeiks. Naar mijn bescheiden mening moeten we op alle manieren zelfvoorzienend worden. Komt bij hoe suf we worden geregeerd: met z`n allen hadden we al jaren geleden op aardgas moeten rijden en dat spul niet aan het buitenland moeten verkopen.
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

do 03 nov, 2016 16:59

Fully Charged is sowieso een leuk kanaal als je geinteresseerd bent in elektrische auto's. Dit keer maakt hij een uitstapje naar waterstof:
https://www.youtube.com/watch?v=3ZHxEotPCHs
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

WimN
Actief Lid
Actief Lid

vr 27 jan, 2017 14:27

Ook in de Mirai gereden toen, beviel wel goed. Miste de HUD maar dat zal wel een optie kunnen worden. Er is nog een enorme weg te gaan wil dit wat worden, maar dat was met de eerste elektrische auto's ook zo. Vooralsnog zie ik nog niet hoe we het gaan oplossen als een hele straat (of flatgebouw) thuis komt en zijn elektrische wil gaan opladen. Dan moet je ook heel goed gaan nadenken over je stroomvoorziening. De meeste mensen willen 's avond of 's nachts opladen en dan heb je geen zon. Zelf heb ik zonnepanelen en in het weekend kan mijn PIP wel eens opladen met mijn zonnestroom, is wel een leuk idee. Maar in de parktijd heb je er weinig aan, of je moet een dikke Tesla Powerwall installeren om je zonneenergie van overdag op te slaan en dan voor het laden te gebruiken. Wat daar dan weer het rendement van is weet ik ook niet....
Mijn idee zou zijn om overdag met je zonneenergie H2 te maken en dat in je Mirai te stoppen, maar dat gaat hem voorlopig ook niet worden. Een andere interessant idee is de flow accu. In het kort komt het er op neer dat je een tank met 'geladen' elektroliet hebt en dat gaat door een unit die stroom er 'uit' haalt en je slaat het 'lege' elektroliet weer op. Als je dan thuis komt zou je het over kunnen pompen en overdag weer opladen. Voor meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_battery Maar de energiedichtheid en rendement zal nog wel een probleem zijn, maar de techniek is nog jong en zal nog wel wat in te verbeteren zijn.
BEV is mooi, accu's worden beter en goedkoper maar ik ben bang dat het bij grootschalig gebruik toch spaak gaat lopen met het laden. Niet iedereen kan een snellader van 50 of 100kW neerzetten....
(sorry voor het lange verhaal, maar dat zijn mijn overpeinzingen).
Prius III Executive Royal blue (2010 versie)
Prius Plug-in Executive Abyss Grey (2012)
Prius PHV Ash grey metallic Luxury pack (2017)

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

wo 12 apr, 2017 17:00

Test Mirai op NU:
http://www.nu.nl/video-redirect/kijk/OnYLLFXbZklH (kan 'm vanavond pas bekijken)
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

levensnevel
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 06 aug, 2018 5:09

klein beetje off topic

bewegende beelden uit Motomachi alwaar de Mirai geproduceerd wordt

https://www.youtube.com/watch?v=kCRa-5NJOoU

eveneens fascinerend :ugeek:
昔の恋は死ぬことはありません
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch, of juist daarom, wil je het beleven....

Prius II my 2009 editione Tech in Driftwood Pearl - 203K+47K km
http://www.autoweek.nl/autoreview/43301 ... -thsd-tech

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

ma 06 aug, 2018 8:21

Een EV is toch wel heel wat simpeler te produceren en te onderhouden. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

di 14 aug, 2018 8:15

WimN schreef:
vr 27 jan, 2017 14:27
Ook in de Mirai gereden toen, beviel wel goed. Miste de HUD maar dat zal wel een optie kunnen worden. Er is nog een enorme weg te gaan wil dit wat worden, maar dat was met de eerste elektrische auto's ook zo. Vooralsnog zie ik nog niet hoe we het gaan oplossen als een hele straat (of flatgebouw) thuis komt en zijn elektrische wil gaan opladen. Dan moet je ook heel goed gaan nadenken over je stroomvoorziening. De meeste mensen willen 's avond of 's nachts opladen en dan heb je geen zon. Zelf heb ik zonnepanelen en in het weekend kan mijn PIP wel eens opladen met mijn zonnestroom, is wel een leuk idee. Maar in de parktijd heb je er weinig aan, of je moet een dikke Tesla Powerwall installeren om je zonneenergie van overdag op te slaan en dan voor het laden te gebruiken. Wat daar dan weer het rendement van is weet ik ook niet....
Mijn idee zou zijn om overdag met je zonneenergie H2 te maken en dat in je Mirai te stoppen, maar dat gaat hem voorlopig ook niet worden. Een andere interessant idee is de flow accu. In het kort komt het er op neer dat je een tank met 'geladen' elektroliet hebt en dat gaat door een unit die stroom er 'uit' haalt en je slaat het 'lege' elektroliet weer op. Als je dan thuis komt zou je het over kunnen pompen en overdag weer opladen. Voor meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_battery Maar de energiedichtheid en rendement zal nog wel een probleem zijn, maar de techniek is nog jong en zal nog wel wat in te verbeteren zijn.
BEV is mooi, accu's worden beter en goedkoper maar ik ben bang dat het bij grootschalig gebruik toch spaak gaat lopen met het laden. Niet iedereen kan een snellader van 50 of 100kW neerzetten....
(sorry voor het lange verhaal, maar dat zijn mijn overpeinzingen).
Wij hebben nu 2 jaar een Nissan Leaf en hebben zelden een snellader gebruikt.
Thuis laden (die luxe hebben we dan) gaat prima met een normaal 16A wandcontactdoos terwijl je slaapt...............dus 50 of 100kW lader thuis is echt niet nodig.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 14 aug, 2018 8:54

Ik heb vaak genoeg gehad dat ik weg wilde met mijn Leaf, en niet op die 16A kon staan gaan wachten. Dus regelmatig een benzine opgestart.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

di 14 aug, 2018 11:43

Dan paste jou gebruiksgedrag niet bij de Leaf, kan de Leaf niets aan doen.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 14 aug, 2018 14:18

Nou wel hoor. Actieradius was veel lager dan beloofd....

Kun je natuurlijk ook zeggen van een benzine, maar dat is verder geen probleem.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Volledig elektrisch rijden”

• Informatie