Motorkap lakfout

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
rolf
Lid
Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

di 05 jun, 2018 22:02

68 is wel aan de dunne kant, gemiddeld ligt de lakdikte tussen de 80 en 125-140, dak en onderkant deuren/ panelen zijn meestal wat dunner dan de rest.
Heb je ook op andere plekken gemeten?
Maar een lak dikte die aan de dunne kant is hoeft nog niet de oorzaak van jou roest problemen te zijn.
Als er spontaan bobbels onder de lak verschijnen is dat imo een andere oorzaak dan de lak, eerder vervuiling in het staal of een matige voorbehandeling voor de uiteindelijke laklaag.
Steenslag als excuus om niets te doen slaat werkelijk nergens op.
Blijf het raar vinden dat je zo afgescheept wordt, erg Toyota onwaardig.
Zelfs bij VAG werden over het algemeen roestproblemen goed opgelost, zelfs als de auto wat ouder was.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

di 05 jun, 2018 22:19

Bedankt Rolf !
Sorry voor de algemeenheid van 'lakfout', ik bedoel er idd alle soorten van 'problemen' mee (vervuiling, voorbehandeling, lakken, ...)

Boven het voorwiel en op de A-stijl zat ik op 100µm, verder op het dak op 80 µm. Zal de meter morgenmiddag nog wat uitproberen.
Volgens Toyota mag steenslag roesten, en mag de roest verderlopen onder de verf. (het is een leasewagen, mss is de marge van Toyota hier zo laag, dat ze de moeite niet nemen)
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

zo 10 jun, 2018 14:31

Wat een ellende Zilly.
Vooral die lakschade lijkt me niet normaal. Lakdiktes heb ik geen verstand van. Maar als het een "product eigenschap" was, dan had ik het zelf ook wel gehad en had ik er verder ook wel veel klachten over gelezen denk ik.

Verschil in trekkracht merk ik alleen als de accu tot 2 streepjes is gedaald, maar dat komt niet veel voor. Als het voorkomt dan heb ik sneller dan bij onze P2 (ik zag hem afgelopen week bij een rotonde in Almere-Buiten voor het eerst sinds we hem in 2011 hadden ingeruild), of onze P3 weer opgeladen tot 4 of 5 streepjes .

Ventilator onder de achterbank hoor ik ook nooit (als het warm weer is gaat de airco aan en ik vermoed dat de accu dat ook prettig vindt), zelfs als ik zelf achterin zit en iemand anders rijdt en ik er op let of ik de ventilator hoor.

ACC (gebruik ik zeer veel) en CC (gebruik in nauwelijks) doen het in de regel prima. Maar erop blind varen is niet verstandig. Dat blijkt ook uit de Tesla-verhalen en dan heb je het over een veel geavanceerder systeem. Dat ik het systeem alleen kan uitzetten door te remmen is me nog niet overkomen.

Het verhaal van de voorruit vind ik een lastig verhaal. Op de foto's denk ik wel te zien wat je bedoelt, op het filmpje moet ik veel moeite doen om te zien waar het om gaat (ik vermoed het tegemoet komende verkeer. Helpt het als je de binnenkant van de voorruit goed schoonmaakt en ontvet (een rotklusje met die schuine voorruit)? Dit soort effecten heb ik om deze reden in al mijn auto's (zover ik me kan herinneren) als de voorruit aan de binnenzijde niet meer goed schoon/vettig is.

De parkeersensoren lijken mij bij jou een electronisch probleem.
Ze doen bij mij wat ze beloven te doen. Objecten moeten niet lager zijn dan de sensoren zelf. Als je dan dichterbij komt verdwijnen ze onder de "zichthoek" van de sensoren en stop de auto niet uit zichzelf. Ik heb het zojuist nog geprobeerd met onze stofzuiger. Als deze op zijn wieltjes staat is hij 24 cm hoog. De slang steekt nog 3 cm extra bovenuit. Als ik achteruit rijd zie ik hem natuurlijk via de camera, maar de piepers zien hem niet.
Als ik de stofzuiger "op zijn kont" zet is hij 42 cm hoog. Als ik achteruit rijd ziet de sensor hem in het begin wel, maar als ik dichterbij komt stop de pieper met werken. Het object komt dan onder de "zichthoek" van de pieper. Ik heb net gemeten dat de achterpieper bij mij op 58 cm (en 52 cm voor) hoogte zit.
Bij vooruit of achteruit inparkeren helpen de piepers mijn auto op tijd stil te zetten als er een auto, muur of struik staat.

De sensoren aan de zijkant werken bij mij ook goed. Ze helpen ook goed bij het automatische inparkeersysteem. Dit systeem werkt vele malen beter dan het systeem van de P3 Dynamic die ik had. Ook behoorlijk krappe plekje (waarbij mij ega bijvoorbeeld zegt "daar ga ik hem niet neerzetten") parkeert hij netjes in.

Kortom, op basis van mijn ervaringen zou ik zeggen dat jouw P4 de nodige problemen heeft die niet standaard zijn. Jammer dat je na al die jaren tevreden rijden met jouw P2 zulke slechte ervaringen hebt met jouw P4.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

zo 10 jun, 2018 21:45

Hey Ed,
Bedankt om te reageren ! Zo veel P4's zijn er niet om hulp aan te vragen.

Inderdaad, het lijkt alsof ik de enige ben met problemen, ik lees er ook nergens anders iets over.

De P4 lijkt idd sneller, maar een leen-P3 vd garage was gewoon iets sneller vanuit stilstand tot 100 op de teller. Ok, een wagenlengte of zoiets verschil, dus praktisch even snel.

Fijn dat jouw ACC goed werkt, Ed. Betekent dat bv dat jouw P4 (bijna altijd) rustig remt voor een stilstaande wagen aan een rood licht ? Zowel bij 55 als 75 km/h ? Of gebruik je nooit de ACC in de stad ?

Tja, de splinternieuwe vervangvoorruit zou toch proper moeten geweest zijn, en die had het al van in het begin. Zal ze eens poetsen. (Met azijn en water ?)

Jouw bevindingen komen overeen met wat de garagist me bevestigt: onder de sensorhoogte ziet hij geen obstakels. Parkeersensoren bij andere merken merken echt wel lage obstakels. Er is toch geen enkele reden waarom een parkeersensor geen hoge betonnen varkensrug zou moeten zien ?
Ed, als je parallel met een hoge muur rijdt (<5km/h), zelfs zo kort dat je je spiegels kan afrijden, piept jouw P4 dan ? Mijn P4 geeft geen kick, toont geen obstakel.
Volgens de garagist hoort het zo: de zijdelingse sensoren geven geen biepsignalen of tekenen geen kringen; zij dienen enkel voor de IPA.

In ieder geval hou ik jullie op hoogte.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

zo 10 jun, 2018 23:54

Hi Zilly,

De officiele 0-100 sprint van de P3 is volgens mij een fractie sneller dan de P4. Scheelt geloof ik 0,1 of 0,2 seconde of zo. Absoluut zal het ongetwijfeld zo zijn. In de praktijk heb ik er nooit iets van gemerkt. Ik gebruik 98% van de tijd de Eco-mode, dat deed ik in de P3 ook. Kwa trekkracht moet de Eco-mode van de P4 volgens de specs van Toyota gelijk zijn aan de normale modus van de P3. Mijn indruk is dat die twee inderdaad vergelijkbaar zijn. In zijn algemeen vind ik dat de P4 minder snel in toeren schiet dan de P2 of P3 die ik heb gehad.
Maar goed, over de acceleratie heb ik het hierboven niet over gehad. Ik had het over het (opvallend) sneller opladen van de accu door de P4.

Zodra ik sneller kan dan 43 km p/u, of als ik met een lagere snelheid achter een auto rijd, dan gaat de ACC aan. Als het verkeer voor me wisselt van snelheid, dan speel ik met de ingestelde afstand tussen mij en de auto voor me. Door de afstand in te stellen op 1 streepje zal de P4 sneller reageren op een versnelling van de auto voor me en feller optrekken. Ook de keuze van Eco, Normal, of Power maakt verschil bij de het acceleren met ACC. Eenmaal op de ingestelde snelheid zet ik het systeem op 3 streepjes om meer remafstand te hebben, waardoor het systeem eerder en dus beheerster reageert op (al dan niet stilstaande) auto's voor me. Uitzonderingen daar gelaten (heel soms reageert het systeem niet zoals ik verwacht) reageert het systeem met 3 streepjes netjes op een stilstaande auto. Ik heb het dan over snelheden tot zo'n 80 km p/u.

Het lijkt me inderdaad dat een nieuwe ruit (ook van de binnenkant) schoon is. Je ziet het snel genoeg als je met jouw vinger over de ruit veegt. Ik gebruik gewoon glasex of een goedkope variant daarvan.

Wat betreft de parkeersensoren kun je in mijn stukje lezen (als je naar de genoemde hoogtes kijkt) dat de sensoren wel objecten kunnen "zien" die lager zijn dan de sensor zelf, maar als je dichterbij komt dat het object verdwijnt in de dode hoek van de sensor. Het piepen houdt op en de auto stopt niet vanzelf als je er dichterbij komt dan 30 cm (of zoiets).

Wat betreft de zijdelingse sensoren het volgende:
Op de voor- en de achterbumper zitten 4 sensoren. Twee in het midden en twee meer op de hoek. De twee in het midden worden in het scherm uitgebeeld met 3, 2 of 1 streepje(s) parallel aan de voor- of achterbumper. De sensoren meer op hoek worden op het scherm uitgebeld door 3, 2 of 1 boogje(s) op de hoeken van de auto. Deze sensoren werken bij mij voorspelbaar (Ik heb die dingen al ruim 20 jaar op mijn auto's (laten zetten)).

Tenslotte zitten er op de rand van de voor- en achterbumper (begin van de wielkast) aan beide zijden (in totaal dus 4) sensoren. Deze worden op het scherm uitgebeeld door 3, 2, of 1 streepje(s) aan de zijkant linksvoor, linksachter, rechtsachter en rechtsvoor. Ook deze moeten volgens de handleiding op pagina 392 gewoon een indicatie moeten geven van de afstand tot een object aan de zijkant. Dat laatste zal ik morgen op het werk eens in de gaten houden. Ik moet daar op een smal stuk een bocht van 90 graden maken tussen ons gebouw en een hek. Altijd een enorm gepiep van de hoeksensoren. Ik zal nu ook eens op de sensoren aan de zijkant letten.

Ed

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 jun, 2018 21:10

Een bron van info voor mij Ed ! Dankjewel !!
evdlhsd schreef:
Ik had het over het (opvallend) sneller opladen van de accu door de P4.
Ja, de P4 remt dan ook harder af als je de gas lost tov een P2. In het begin heb ik vaak nog moeten gas bijgeven.
evdlhsd schreef:
Uitzonderingen daar gelaten (heel soms reageert het systeem niet zoals ik verwacht) reageert het systeem met 3 streepjes netjes op een stilstaande auto. Ik heb het dan over snelheden tot zo'n 80 km p/u.
Ongelooflijk, mijn P4 ziet meestal geen stilstaande (of op de rijbaan geparkeerde) auto's, of vrachtwagens... Ik rij ook altijd op ACC, maar meestal op 1 of 2 streepjes. Bij 3 streepjes heeft men de neiging om mij in te halen, of toch even 'snel' in te voegen. Zal eens proberen op 3 streepjes. Maar volgens mij zijn de streepjes de volgafstand, en niet 'detecteerafstand'.
Misschien doe ik iets verkeerd. Mag je bv het stuur aanraken of licht bijsturen als je naar een stilstaand voertuig toe rijdt ?
evdlhsd schreef:
Ik moet daar op een smal stuk een bocht van 90 graden maken tussen ons gebouw en een hek. Altijd een enorm gepiep van de hoeksensoren.
Grappig, mijn sensoren piepen bijna nooit.
Ik rij iedere dag achterwaarts (en voorwaarts) door een poort van 3m breed, als de P4 dan 1,75 cm breed is, zou ik toch verwachten dat sensoren zouden piepen (1,25m/2= +/- 60 cm). (Althans zo herinner ik me toch de wolkjes van de VW-groep) Nog nooit hebben mijn sensoren op die plek gepiept.
Iedere week parkeer ik mij achterwaarts langs een blinde muur. Als ik wil rij ik mijn spiegel af, zonder enige biep.
Wat ik soms merk is dat ik geen biepjes hoor of streepjes krijg, maar alleen een gearceerd vlakje gecombineerd met een bieieieiep.
Ik vertrouw niet meer op mijn parkeersensoren, waardoor ik natuurlijk ook de wagenlengte minder goed kan inschatten.

Ed, heb jij al steenslag op je P4 op je dak ?

Bedankt voor de moeite !
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 jun, 2018 21:24

Hi Zilly,
Ik heb nog een paar foto's gemaakt van wat je ziet als de sensoren normaal werken. Bij de eerste foto rijd ik achteruit langs een muur aan mijn linker achterzijde:
Linker achter-hoeksensor bij achteruit rijden actief door muur.jpg

Door mijn spiegel een foto gemaakt hoe dicht ik op het muurtje zat:
Situatie waarbij linker achter-hoeksensor reageert.jpg

Vervolgens een foto waarbij ik weer vooruit rijd en een bocht 90 graden naar links maak waardoor de achterkant dicht langs de (hoek van de) muur gaat. De sensor die volgens jouw dealer niet piept of niet op het scherm kan verschijnen doet bij mij beide zaken:
Linker zij-sensor achter reageert bij vooruit bocht naar links met muur links.jpg

Daarna weer een 90 graden bocht naar links waarbij de sensor op de hoek rechtsvoor en de sensor recht vooruit een hek signaleren:
Vooruit bocht naar link middensensor voor en linker hoeksensor.jpg

Tot slot rijd ik iets verder door de bocht waarbij je ziet dat de sensor op de rechterhoek inmiddels minder dicht bij het hek zit. Ook zie je dat de sensor aan de rechter achterzijde inmiddels de hoek van het pand waar ik omheen rijd ook ziet (de sensor die volgens jouw dealer alleen bedoeld is voor automatisch parkeren en die je niet zou horen of zien in het scherm):
Vooruit bocht naar links middensensor voor en linker hoeksensor en linker zij-sensor achter.jpg
Wat betreft de steenslag. Volgens mij heb ik helemaal nog geen steenslag (32.000 km).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 jun, 2018 22:23

Hi Zilly,

Ik zie net dat je het hebt over de ingestelde "volgafstand".
Ik kan me voorstellen dat je met die definitie ervan uitgaat dat het niet uitmaak op hoeveel streepjes je de volgafstand hebt ingesteld als er iets voor je op de rijbaan stilstaat. Ik durf dat uitgangspunt niet te bevestigen (ik weet het gewoon niet).

Op basis van wat ik zie gebeuren DENK ik dat hoe minder streepje je hebt ingesteld, hoe later ACC reageert op hetgeen voor je gebeurt en hoe harder het systeem afremt om nog op tijd een aanrijding te voorkomen.

Als ik heel in de verte een auto voor me heb dan heb ik een meter op het rechter schermpje staan dat ik zelf heb gekozen. Als ik sneller rijd dan die voorganger zal op enig moment dat scherm verspringen en zie ik op het schermpje een auto verschijnen. Vanaf dat moment zal mijn auto de snelheid zo aanpassen dat we net zo snel rijden als de auto voor ons. Door op het moment dat het autotje op het scherm verschijnt de ACC van bijvoorbeeld 3 streepjes naar 1 streepje te zetten kan ik het moment uitstellen dat onze auto zich aanpast aan de snelheid van de auto voor me. Ik kan dan even kijken of ik veilig kan inhalen zonder dat mijn auto al snelheid verminderd.
Dus ik denk dat je met die streepjes instelt op welke afstand jouw snelheid wordt aangepast aan het object voor je.

Ed

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 jun, 2018 22:26

Bedankt Ed !

Zou ik mijn afstanden te ruim nemen ? Is het normaal dat er geen biepjes te horen zijn bij 60 cm afstand ? Ik bedoel: vanaf welke afstand krijg je biepjes of streepjes ?
Op jouw eerste foto komen er 3 streepjes, ik dacht te verstaan dat dit overeenstemt met 60 cm. Maar als ik je foto van de spiegel zie, lijkt er maar 10 à 20 cm tussen te zitten. Of welke ervaring heb jij ?

Maar idd, bij de situatie van de spiegelfoto zou ik geen biepjes krijgen.

Aha, die zijdelingse streepjes komen niet van de zijdelingse sensoren, maar van de andere sensoren die denken dat er een obstakel zit. Althans, zo begrijp ik het. Die biepen vaak, heel vaak, als je bv indraait naar links na een kruisende auto. Op dat moment zit er echt geen obstakel, alleen denkt hij dat.

Ook het automatisch stoppen voor een obstakel bij het manoeuvreren werkt niet altijd. In het begin uitgetest op reiskoffers op wieltjes. Werkt meestal wel, soms niet (maar dat is voor de updates, dus mss werkt het nu wel).

In ieder geval al hartstikke bedankt voor je info !!
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 11 jun, 2018 22:37

Hey Ed,

Het autootje verschijnt op het ACC-schermpje als hij een auto ziet (volgens de garagist).
Ik kan door van 3 naar 1 streepje te gaan, de auto niet laten verdwijnen in het schermpje. (Ga ik nachecken !)
Ik ga dan korter volgen.

Ik neem aan dat bij jou een autootje verschijnt bij een stilstaande auto/file, waardoor je weet dat de Prius gaat remmen. Op mijn schermpje komt er meestal geen autootje te voorschijn waardoor ik simpelweg zelf moet remmen.
Als ik te lang wacht met remmen, komt er BRAKE! te voorschijn. Waarschijnlijk remt hij dan wel zelf, maar ik heb het nog nooit zo ver laten komen.

Morgen rij ik met 3 streepjes !
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

di 12 jun, 2018 18:57

Vandaag dus gereden met de ACC op 3 streepjes, 60 km heen en 60 km terug, in zone 30, 50 en 70, heen tijdens de spitsuren.
Inderdaad, 3 streepjes afstand is te ver, men voegt in, haalt in en heeft de neiging nog voor mijn neus over te steken. Zo blijf ik niet rijden.
Maar, op de heenweg 3 stilstaande wagens/files tegengekomen: voor de 1ste stopte hij normaal, zoals ik zou doen. De 2 andere merkt hij niet op (er komt geen autootje op de display), waardoor ikzelf hard moet remmen. Zo hard dat het (enkel?) de remschijven die remmen (ik hoor ze schuren).
Op de terug 1 stilstaande file, ook niet opgemerkt.
Ik rem nog voor BRAKE! verschijnt, althans id veronderstelling dat BRAKE! zou verschijnen...

Omtrent de parkeersensoren; ik heb de handleiding er bij gehaald, en moet Ed gelijk geven: de zijdelingse sensoren zijn idd sensoren die (bijna) net zo werken als de andere. Dus mijn garagist liegt gewoon.
Ook zouden de voorste en achterste sensoren moeten werken tussen de 100 en 60 cm.
Wel bestaat er de 'optie' om de sensoren minder snel te laten piepen. Ik ga navragen of ze dit kunnen checken.

In de handleiding versta ik dat de streepjes de volgafstand is. Nergens staat beschreven dat de detectie-afstand kleiner wordt. De detectie-afstand is 120m meter, de volgafstand op 3 streepjes zo'n 60m.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

zo 17 jun, 2018 0:09

Hi Zilly,

Ik heb nog een foto gemaakt waarbij je via de achteruitrijcamera een beeld kunt krijgen hoe breed de oprit naast mijn werk is t.o.v. onze auto. Als de sensoren aan de zijkant het systeem zouden aanzetten tot piepen, dan zou in de rechter bovenhoek van het camerabeeld ook een auto verschijnen waarbij je ziet welke sensoren waarschuwen voor een obstakel. Dat die niet zichtbaar zijn op de foto bevestigt dat ik ook geen piepjes heb gehoord. De breedte van die oprit is 2,7 meter. Dus in die zin ben ik niet verbaasd dat een doorgang van 3 meter niet tot reactie van de sensoren leidt.
Het de doorgang van het hek is smaller (om ongelukjes te voorkomen klap ik de spiegels in, maar dat zou niet perse hoeven), en daar reageren de sensoren wel degelijk op. Een collega met een wat bredere auto (Porsche Cayenne) mijdt die doorgang dan ook.
De voor- en achtersensoren reageren wel eerder (op grotere afstand van een obstakel).

Achteruitrijcamera en sensoren bij 2,7 meter.jpg

Ik zeg niet dat de ACC van onze P4 nog nooit iets niet heeft gezien, maar dat is op de vingers van 1 hand te tellen. Het is voorgekomen dat ik zelf moest reageren en het mij niet duidelijk is geworden waar dat door kwam. Ik heb ook een keer gehad dat het bij een sneeuwbui met natte sneeuw gebeurde. Er bleek een prop natte sneeuw voor de radar achter het Toyota-embleem te zitten (volgens mij staat dit voorbeeld ook in de info van Toyota).

Uit jouw berichten krijg ik de indruk dat er iets met jouw systeem aan de hand is. Dus dat jouw systeem aanmerkelijk anders reageert dan dat ik gewend ben.
Jij maakt het onderscheid tussen volgafstand (3 streepjes 60 meter) en detectieafstand (120 meter) en haalt dat uit de gebruiksaanwijzing.

Dat van die detectie-afstand heb ik niet meer nagezocht. Ik durf daar geen zinnige uitspraak over te doen. Wat mij opvalt is dat zodra de ACC het autotje laat zien (bijvoorbeeld als ik op de snelweg sneller rijd dan de auto voor mij), dat mijn auto begint met snelheid te verminderen (is dat dan de volgafstand, of de detectieafstand?). Om op zo'n moment geen snelheid te verliezen schakel ik snel over van 3 naar 1 streepje. Hierdoor heb ik tijd om te kijken of ik veilig kan inhalen en ga ik daarna naar de linker baan, zonder teveel snelheid te verliezen.

Ook ik ken de situatie dat auto's er tussen kruipen als ik de volgafstand op 3 streepjes heb staan. Als zo'n auto dan bijvoorbeeld 5 meter voor mij invoegt, maar wel sneller rijdt (al is het maar 5 km p/u sneller), dan zal onze auto door die hogere snelheid van de auto voor ons niet langzamer gaan rijden. Sterker nog, onze auto kan zelf langzaam sneller gaan rijden (als de door mij ingestelde maximaal ingestelde snelheid dat toelaat) omdat die auto op ons uitloopt. Haalt die sneller auto die voor mij ging rijden de auto in waar ik oorspronkelijk achter reed, dan is de volgafstand tussen mij en die auto kleiner geworden en is mijn snelheid groter dan de auto voor mij. Mijn auto remt dan weer af en laat de afstand weer groter worden.
Door die reacties van onze auto vertaal ik het detectie-/volgafstand verhaal voor mijzelf zo dat de auto misschien wel eerder een auto signaleert dan ik denk, maar dat ik het systeem met het instellen van de streepjes overrule door te zeggen dat hij pas mag gaan afremmen op de door mij ingestelde afstand (1, 2, of 3 streepjes, waarbij de rijsnelheid ook van invloed is op hoog groot die afstand dan is). Het noodstop systeem werkt namelijk ook als je niet op ACC rijd. Het reageert dan wel echt als noodstop systeem. Het systeem gaat ervan uit dat ik rijd. Pas als het ziet dat ik niet zal reageren op een situatie voor mij grijpt het in (eerst met melding BRAKE). Het systeem kijkt misschien dan wel 120 meter voor ons uit (als dat kan), maar reageert afhankelijk van de instelling (geen CC/ACC, gewone CC, of ACC met 1, 2, of 3 streepjes) steeds anders.
Dit zijn puur mijn conclusies op basis van wat ik zie gebeuren, dus niet wat Toyota mij via handleiding of YouTube heeft laten zien.

Wat betreft die 1, 2, of 3 streepjes is het volgens mij zo (ik heb daarvoor volgens mij ook verwezen naar de gebruiksaanwijzing) dat die afhankelijk zijn van de rij-snelheid. Dus op de snelweg wordt de volgafstand groter dan op de Provincialeweg of binnen de bebouwde kom.

Ed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

zo 17 jun, 2018 9:34

Als ik je foto zie, en jij vindt dat jouw sensoren correct werken, dan vraag ik me toch af waarom de handleiding spreekt van een detectie afstand vanaf 60 cm... Het is toch duidelijk dat er minder dan 60cm tussen de Prius en de muur en hek zit. Waar dienen die sensoren dan voor ?

De volgafstand bij 3 streepjes en 75-80 km/h op de teller is bij mij iets van een 30 à 40m.

Het noodstopsysteem alarmeert me vaak (als ik rij om te testen), net omdat de ACC het obstakel niet ziet.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

zo 17 jun, 2018 22:26

Vanmiddag reed mijn vrouw achteruit de afrit bij ons huis af. Ik zat naast haar en gezien dit draadje heb ik op het schermpje gelet. Toen we langs een lantaarnpaal reden kwamen grijze balken (zonder de "afstandsstreepjes") tevoorschijn, maar geen piepjes. Ik begrijp niet goed wat dat betekent, want het was eerst alleen voor, achter en op de hoeken. Toen we langs de lantaarnpaal reden kwam de zijkant er ook bij.
Ik heb het net nog een keer geprobeerd. Het gebeurde weer. Ziet het systeem dan iets, maar is de afstand nog dusdanig dat piepen niet zinvol wordt geacht?? Dus nog maar eens naar voren gereden (weer langs de lantaarnpaal): nergens grijze balken te zien. Dan maar weer achteruit en kijken wat er gebeurt: helemaal geen grijze balken.
Ik heb dus geen idee wat die grijze balken betekenen indien ze verschijnen.

Wat betreft de gevoeligheid van de zij-sensoren ben ik blij dat die niet beginnen te piepen als iets op 60 cm afstand is. Dan zit ik de halve straat in een piepende auto. Hier in de wijk zijn de meeste wegen ongeveer 5 meter breed. Bij elke tegenligger zou het als snel een gepiep van jewelste zijn. Om de snelheid laag te houden in de wijk is die breedte zodanig dat je echt niet met 50 elkaar passeert.
Als ik bij het inparkeren, of het maken van een bocht gevaarlijk dicht bij een obstakel kom en ik wordt dan gewaarschuwd, dan vind ik dat wel prettig. Dus in die zin ben ik wel gelukkig met het systeem.

Ed

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

ma 18 jun, 2018 12:23

Ik kan in mijn wagen de parkeersensor-piepjes met een knopje aan- of uitzetten. Gelet op de vele overeenkomsten -die ik hier lees- in de werking van parkeersensoren in de P4 en mijn wagen, vermoed ik dat ook daarvoor misschien wel een knopje in de P4 aanwezig is ....
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Exterieur”

• Informatie